Vad är det modell av Tylöaggregat? Inbyggd panel eller extern panel för reglering?
 
Raderade några offtopic-inlägg.
 
Hej igen.. Självfallet var det inte 3kW som bastun hade utan 8. Gammal etikett lurade mig. Sry
 
Hej igen!
Ja, det är ett Tylö SO (runt, silverfärgat)
* 8 Kw
* Integrerad panel
* Tempen sitter i aggregatet (där känns temp. med andra ord av).

Hoppas det hjälper! :)
 
Jag tror att du nu måste "dra i handbromsen", vad är det du säger?? I ett tidigarare inlägg skriver du att "Har testat med 3-4 olika termostater, men de säger alla ungefär samma."
Menar du verkligen att du bytt termostat/givare i aggregatet?
Har aggergatet någonsin fungerat?

Om det aldrig fungerat så är det troligaste att det är fel anslutet alternativt att någon/några säkringar löst ut.

Om det har fungerat så läs igenom förslag på tänkbara fel i tidigare trådar från t.ex. mig eller ClasseClas.

Lycka till.
 
"Temperaturinställning.
De romerska siffrorna anger en stigande värmeskala. Pröva dig fram till den badtemperatur som passar dig bäst. Ställ först in t ex läge IV.
Önskar du varmare eller svalare, justerar du uppåt eller nedåt tills du funnit din idealtemperatur (i regel 70-90°C). Sedan kan du låta temperaturinställningen alltid stå kvar i detta läge.
Tidsinställning på manöverpanel TS 16-3 (B), TS 30-03 och bastuaggregat SO
De första siffrorna 1-2-3- (4) anger inkopplingstiden, de följande 9 (8) siffrorna är förvalstiden.
Vid direkt inkoppling: Vrid förbi den första 3:an (4:an) och därefter tillbaka till önskad inkopplingstid (1, 2, 3 eller (4) timmar).
Timern stänger automatiskt av i läge 0.
Automatisk inkoppling: Vrid till markering 9 (8) och därefter tillbaka till önskad förvalstid (= tid innan aggregatet automatiskt kopplas på).
Timern stänger automatiskt av i läge 0.
Du kan när som helst vrida fram eller tillbaka, t ex för att manuellt stänga av bastun (vrida till läge 0) eller för att ändra redan gjord inställning."

Hittade bruksanvisningen för SO på Tylös sida, vet inte om det kan vara till någon hjälp för råden :)
 
Redigerat:
AndersS, förlåt men jag vet inte vad du pratar om? Jag har inte skrivit någonstans att jag bytt ut termostat 3-4 ggr?

Aggregatet fungerar att värma upp till 60 grader (DET FUNKAR) men det värmer bara upp till 60 grader celcius sen slocknar det o värmeslingorna blir svarta-> när tempen sjunker senare så -> startar aggregatet igen men det krämas inte upp mer än 60 grader! Det är själva felet o anledningen till att jag skriver här på forumet.

Tack "morsan" ska kolla lite på det där.
//P
 
phetterr skrev:
AndersS, förlåt men jag vet inte vad du pratar om? Jag har inte skrivit någonstans att jag bytt ut termostat 3-4 ggr?

phetterr skrev:
Det är ett 8 kW aggregat som vi har. Har testat med 3-4 olika termostater, men de säger alla ungefär samma.
En grej somd et kan vara är att det är rätt högt till tak,ca 0,5-1m över huvudet på högsta, men det borde ju ändå kunna trycka på ganska bra där!?
Menar du termometer där?
 
Aa, ber om ursäkt.
Ja, det är termometer jag pratar om där.:):)

så ni tror de kan va felkopplat?
 
Haft problem med ett nytt aggregat en gång, lämnade tillbaka & köpte en annan, äre inte bara fel på aggregatet?
 
Gammal tråd men jag har samma problem!
Hittade du någon lösning???
 
Ja, nu vill jag också veta hur det gick. Det lät ju onekligen som att det var termostaten som det var problem med. Gick upp till 60 grader och sedan stängde av tills att temperaturen sjönk för att då slå igång igen (en termostats funktion).

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.