Godmorgon gott folk!

Vore det inte bättre om man som svenska nätbolag dra ut små ynkliga trefasanslutningar med PEN-ledare istället satsa på rejäla enfasare med separat PE och N?

Istället för att nätbolaget kommer med 4G10 Cu så skulle man komma med typ 2x50/25 Al. Kör sedan med en vanlig 63A diazed som huvudsäkring. Prisskillnaden på kabeln är inte så stor, men det skulle vara enkelt och idiotsäkert och man skulle aldrig behöva fördela lasterna. Inget händer om nollan som kan lossnar, inget som går sönder av underspänning när en huvudsäkring går. Busenkelt att för lekmannen att hitta felet när huvudsäkringen gått.

Man skulle spara en massa moduler i elskåpet också!

Engelsmännen kör in 100 A, 230V enfas. Internationellt lägger man ofta uttagsgrupper på 16A eller 20A enfas (Tyskland, Frankrike, Irland, USA...) Går inte gärna att göra om man har 16A huvudsäkring...

Bara att koppla in vattenkokare och dammsugare var man vill, nästan ingen risk att någon säkring går om varje grupp är säkrad 20A. Och brandrisken blir mindre: En 20A typ B löser vid samma kortslutningsström som en 10A typ C, men impedansen i kretsen är lägre p.g.a. de grövre ledarna.

Enda stället där det blir sämre än idag är spisen. Om man lägger en 10mm2 anslutning till spisen med 50A automat så har man täckt alla tänkbara behov, men det blir både lite dyrare och klumpigare än dagens lösning.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Tror inte det blir enklare för kraftbolagen. Då måste de hålla bra koll på vilken fas ett hus läggs på för att ej få snedbelastning.

Blir svårt att ansluta 3-fas maskiner. (Måste samarbeta med två grannar? ;) )

Blir väldigt grova ledare till större förbrukare som spis, vvb, värmepannor osv
 
Den kostnaden man sparar på servis-delen förlorar man på anläggningen i huset. 10mm2 till spis, 4mm till 20A uttag. Om man har befintliga spisar, VVB, och andra stora 3-fas förbrukare får dessa eventuellt bytas ut, ifall det inte går att koppla om till 1-fas.
I de fallen där det är nödvändigt med en uppdelad 3-fas grupp får man dra separata 1-fas grupper.

Även tillverkarna av elmaterial får ta fram nytt material för att klara högre strömmar. Och vissa har redan idag problem med 1-Fas uttag som är avsäkrade 16A. Uttagen klarar inte av lika många in/urkopplingar som ett motsvarande 10A uttag. Detta problem visar sig givetvis under hög belastning, och det är väl av samma anledning man säkrat upp 16A

Fördela laster ser jag inte som något större problem, inte i en villa i alla fall (Som denna tråd avser). Dock så kan flytande nolla orsaka stora problem och skador.
 
OCH vad är det som är så krångligt med 3-fas? Motordrifter blir väldigt enkelt och driftsäkert. I ett någorlunda balanserat system så minskar förlusterna i nollan.

Om engelsmännen kör in 100 A så har jag på min lilla anläggning 75A (3x25)
Att USA säkrar 20A är inte konstigare än att de har halva spänningen på enfas.
Tyskland säkrar nog inte 20 på schucko uttagen.

England lever fortfarande kvar i andra världskrigets spår.

Protte
 
Här var folk på hugget! Jag tänkte på nybyggnation, inte ändra befintliga installationer. Det vore garanterat pengar i sjön! :cool:

Saken är ju den att ett nytt hus knappt har några trefasförbrukare:

Spis: Nja, många installarar ju inbyggnadshällar med separat ugn. Brukar då vara 2x230V på hällen och 230V på ugnen. 16A...
Tvättmaskin och torktumlare? Nej, inte på nya maskiner. Ofta 10A enfas
Värmepump? Ja, normalt. Men om man bygger enligt dagens byggnormer där huset knappt får dra någon energi alls är man nere på enfasmodellerna. Nästa generation lär väl komma med sladd och stickpropp, precis som alla andra vitvaror idag...
Cirkulationspump? Ja. Men de nya modellerna har inbyggd frekvensomriktare för att spara ström. Då räcker enfas bra.
Varmvattenberedare: 16A, 230V = 3600W räcker ganska långt med en välisolerad beredare. Behöver man mer är det ju inget som hindrar att man drar en kraftigare kabel.

2.5 mm2 räcker gott för 20A på enfasledningar. Tyskarna kör 16A på alla uttag. På 1.5 mm2... Hemligheten är att en temperaturen i en kabel beror på dels på hur mycket ström som går igenom varje ledare och hur många ledare totalt som är belastade.. Därför är tabellerna för enfas och trefasledningar olika. (Ska finnas i SS också, om man inte kastat ut dem)

Det är skulle dock inte skada om kvaliteten på uttagen var bättre, det håller jag med om.
 
Tyskarna har nog inte så tjock isolering och risken finns för oss att ett VP rör hamnar mitt i isoleringen och det blir varmt.

För några år sedan gjorde Mikael L på detta forum en mätning av ledartemperaturen i en mineralullsisolerad vägg med kalibrerad utrustning (nästan allt iaf) och det blev ganska varmt vill jag minnas.

20A på 2,5 mm2 är godkänt även här för nedgrävd jordkabel.

2 av mina senaste cirkulationspumpar är rena trefasare

Protte
 
Denna diskussionen hade de redan på 1800-talet eller så och då kom man fram till att 3-fas var det bästa.
 
Vi skulle kanske ändra till likspänning också. Då blev det bara två tåtar att hålla reda på.:D
 
Det allra bästa hade ju varit att ha 3-fas till alla förbrukare. Blir en tråd extra men det hade försvunnit en hel del elmiljö-problem som uppstår vid enfaslaster, dessutom tunnare ledningar!
Lite problematiskt att ändra standarden på alla enfas-belastningar och installationer till trefas bara...
 
Ja problemet med att man får snedbelastning i en vanlig villa nuförtiden är ju att idioterna som konstruerar dagens inbyggnadsugnar gör dom 1fas! Hade varit betydligt bättre om den var 3fas. Jag har sett inbyggnadsugnar som drar 18A i Start-läge.

Då jag renoverar mitt eget kök så ska jag leta med ljus och lykta efter en inbyggnadsugn för 3fas! Hittar jag inte får jag väl bygga om en 1fasugn :rolleyes:
 
Även 1-fas Tvättmaskin och varmvattenberedare ställer till ofog på många ställen.
 
Håller med om att ALLT med lite förbrukning ska vara 3-fas, idiotiskt med underdimensionerade 1-fas prylar.
Tänk om dom kunde se till att få i riktigt 3-fasvärmare på 9kw i tvättmaskinen så den blir klar ngn gång och 5kw per platta i spisen så man slipper sätta igång den dagen innan man ska koka kräftor! ugnen borde vara 9kw så det blir varmt samma dag man vill äta. Dammsugaren kke skulle suga ordentligt med en 5kw motor och inbyggd flistugg när det åker med ngt större skräp!. USCH för klant 1-fas skräp som inte funkar och tänk vad klumpig en skarvsladd för 40A i enfas skulle bli!
 
spinout skrev:
Det allra bästa hade ju varit att ha 3-fas till alla förbrukare. Blir en tråd extra men det hade försvunnit en hel del elmiljö-problem som uppstår vid enfaslaster, dessutom tunnare ledningar!
Lite problematiskt att ändra standarden på alla enfas-belastningar och installationer till trefas bara...
Jag skulle vilja se hur trefasglödlampan ser ut. Den är nog dyrare än enfas. Trappkopplingar till belysning kunde bli en utmaning också. Det borde bli trångt med nio trådar i ett 16mm vp-rör. Den trepoliga korskopplaren borde man behöva dra tolv trådar till. Det finns nog fördelar med enfas till små laster, men möjligheten till trefas för större laster.

Erik
 
Och varför ska du skicka faserna och inte bara en styrsignal?
En krafttransistor eller tyristor uppe i lampsockeln får hantera effekten istället. Blir lite smidigare så.

Trefaslampan blir en vacker klar klotlampa med tre fina glödtrådar ;)
 
Istället för att "bygga om" alla 1-fas objekt till 3-fas så kan man ju vid inkoppling till central tänka lite på hur man fördelar......;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.