MathiasS skrev:
...Sälj den till mig när du tröttnat!
Jag bjuder 100:- mer än MathiasS när du tröttnat. :cool:
 
Johan Gunverth skrev:
Jag bjuder 100:- mer än MathiasS när du tröttnat. :cool:
vad är det som är så speciell med den?
 
Den slipar ALLT... och j..t bra..... o dyrt med alla jiggar

Finns massor skrivet om den på verktygsforumet....drägel drägel....
 
Nu är det fixat. Har beställt en Global Knivslip MinoSharp 3 plus samt keramiskt bryne.

Hoppas det räddar/fixar till mina knivar.
 
Hoppas Tomeken är så bra som ni säger. Har haft den c:a 6 månader men inte mer än tittat på den i kartongen. Har inte haft tid. Köpte även en låda till den med jiggar.
Måste tyvärr göra er besvikna, den är inte till salu. Håller den måttet lär mina söner snart ha dragit iväg med den!
 
Blodsoppen
Det är inget fel på global. Min äldsta Globalkniv har jag haft i tretton år, det är fortfarande kanonskärpa på den. Kniven används i stort sett dagligen. Allt handlar om hur man handskas med sina knivar. En kniv ska användas för att skära med och inget annat. Man ser ofta yrkeskockar som är totalt nollade vad det gäller att hantera en kniv. Men sen är dom säkert sponsrade av tillverkarna, så det är väl bara att få en ny kniv när man har haft slut på en.
Jag anväder globals egna brynen och ett keramikbryne, då har jag aldrig problem med skärpan.
 
Det finns även olika syn på vad som är vasst
 
tallmilan skrev:
Det finns även olika syn på vad som är vasst
Samurajsvärdsvasst????? Är det vasst?
 
Köpte tre globalknivar för många år sedan. Gillade dem till en början (efterköpssyndromet?), men ju mer jag använt dem desto mer less är jag på dem, men inte pga svårigheterna att slipa dem. Med tiden vänjer man sej tyvärr med slöare knivar....

Mitt problem är att handtagen är för små. Man lägger långfingret över knivbladet och får en blåsa/valk. Ska jag köpa nya knivar blir det nog att prova dem först i en fysisk butik. Någon som kan rekommendera en BRA butik i Sthlm?
 
Felet med Global är att dom är för dyra. finns bättre till samma peng.
Dom små handtagen är också ett gissel om man inte har japanska frökenfingrar.

Det Global varit duktiga på är marknadsföring, det gick hysteri i Global för ett antal år sedan och "alla" skulle ha Global.

Ett problem vad gäller Global är att det dräller av piratkopior från Thailand/Kina, tänk på detta om ni ska köpa på Blocket eller Tradera.
 
Fasting65 skrev:
Ska jag köpa nya knivar blir det nog att prova dem först i en fysisk butik. Någon som kan rekommendera en BRA butik i Sthlm?
Nej, men en bra kniv.

Själv har jag denna:Img1039.jpg


Den har riktigt bra handtag, Damaskerat blad och VG-10 stål
Gekko Ge-2 Santoku heter den, scrolla ner på denna sidan: www.japanesechefsknife.com/SPECIALS.html

(finns även Gyuto för den som hellre vill ha det)
 
Redigerat:
pappskallen skrev:
Ett problem vad gäller Global är att det dräller av piratkopior från Thailand/Kina, tänk på detta om ni ska köpa på Blocket eller Tradera.
Enklaste sättet att hitta en kopia är att skaka på dem, de flesta kopiorna har inte sand i handtaget så det låter inte som en marackas (har jag för mig)
 
Nimajneb skrev:
Samurajsvärdsvasst????? Är det vasst?
Både ja och nej
Man hade både kapa kroppsdelar vassa, men även elaka svårläkta sår svärd
 
tallmilan skrev:
Enklaste sättet att hitta en kopia är att skaka på dem, de flesta kopiorna har inte sand i handtaget så det låter inte som en marackas (har jag för mig)
Tja det är ju så dags när man köpt på tradera eller blocket och pryttlarna skickas.....
 
tallmilan skrev:
Enklaste sättet att hitta en kopia är att skaka på dem, de flesta kopiorna har inte sand i handtaget så det låter inte som en marackas (har jag för mig)
Bullskit eller så säljer Duka Global kopior!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.