Vi har tittat på ett hus som är ett visningshus som är till salu...det är ett eksjöhus, trend valm med grovplanerad tomt och "lyxiga tillval" inomhus. Huset ligger i ett barnvänligt område i en mindre ort femton minuter från större stad. Vi vet inte hur vi ska gå vidare här. utrop är typ 3,3 miljoner, vi har budat och ligger inne med högsta budet på 3, 075. Men får idag av mäklaren veta att säljaren inte tänker sälja för under 3,4 miljoner och har det som erbjudande...vår fråga är; är det för mycket? vi tänker nämligen på vad det skulle kosta oss om vi köper en tomt och bygger själva.....behöver lite råd och tips.
 
Vänta ut säljaren
 
Jag skulle betrakta det som vilken husaffär som helst, det blir som att köpa ett begagnat hus med de för- och nackdelar som detta innebär. Och då är frågan om läget är värt priset?
Som jag ser det är läget det enda intressanta till att börja med, allt annat kan man åtgärda. Sen får man ställa begärt pris i relation till vad alternativa hus kostar och till hur mycket pengar man har.
Har Ni redan lagt det högsta budet kan det vara klokt att avvakta lite, vem skulle dom sälja till annars? ingen förmodligen.
Sen kan det på lite sikt vara så att det är ok att acceptera det bud som säljaren ger om man är säker på att det är rätt hus för just mej. Det beror på hur viktigt det är att få köpa just det här huset.
Vad det är värt är omöjligt att säga utan att ha koll på det lokala prisläget.
 
Ni har redan fått bra råd, det finns väl ingen som helst anledning att bjuda över ert gällande högsta bud. Marknadsvärdet är precis det någon är beredd att betala och finns det flera spekulanter så kommer det bli en budgivning. Innan dess så finns det ingen som helst anledning att bjuda över ett lagt bud! Blir det en budgivning så kommer rimligtvis mäklaren kontakta er så innan dess så är det är väl bara att avvakta med ert nuvarande bud och hoppas på att ingen annan visar något intresse eller lämnar något bud.
 
sätt en deadline hur länge ert bud gäller. ni har ju högst bud och hoppar ni av så förlorar de mer pengar.
vill ni absolut ha huset finns ju möjligheten att höja ert bud men jag tror inte det ska behövas om det inte tillkommer någon budgivare.
 
Som det ser ut så finns det 2 intressenter, vi och ett par till. Budgivningen stannade efter vårt högsta bud eftersom det andra paret ville se huset igen innan de kunde bestämma sig för att gå vidare.

Samma dag som vi fick reda på ovanstående så ringer mäklaren och säger att säljaren lämnar ett erbjudande till oss som leder budgivningen. Erbjudandet är att om vi ger 3,4 mkr så anlägger han gräsmatta och avbryter budgivningen.

Nuläget är att det andra paret vart och sett huset igen, och nu har även de fått erbjudandet ovan. Alltså påstår mäklaren att det gäller att bestämma sig, de som ringer först får huset...

Tycker detta känns konstigt, å ena sidan påstår sig säljaren inte ha någon brådska med att sälja och å andra sidan håller han på o kommer med erbjudanden högt och lågt.

Finns det någon som har erfarenhet av att köpa visningshus förresten? Om man är lite cynisk kan man ju tänka sig att byggfirman (som äger huset nu) inte bryr sig så mycket om kvalitén på arbetet när de smäller upp ett hus i rent visnings- och senare spekulationssyfte.
 
Varianten att de skall fixa gräsmattan bör man vara lite försiktig med. Vad händer om de inet gör det? Om de gör det men inte med en acceptabel kvalitet?

Det är stor risk att du står med ett bindande köpekontrakt, och i det betalar för en gräsmatta som du i praktiken aldrig får. Visserligen kan du ha otur med en trädgårdsfirma om du anlitar dem själv också, men då kan du låta bli att betala osv. Det är betydligt svårare om en hel husaffär är inblandad.

Man skall överhuvudtaget undvika att blanda in åtgärder som säljaren skall utföra efter att kontraktet är skrivet.
 
325000 för en gräsmatta!! :O

Dessutom först till kvarn.

Låter som samma metoder hästhandlare använde. Fungerar det fortfarande 2010?
 
Om budgivningen stannat på 3 så talar det för att huset idag inte är värt mer. Förhandlingar fram och tillbaka är vanligt vid husköp och man stressar motparten med olika tidsvillkorade bud och "först till kvarn...." etc. Gräsmattan lär knappast tillföra ett mer värde på 300 000. Sitt lugnt i båten och se vad som händer. Huset är ju nybyggt så knappast helt unikt.
 
Säljaren får ju sälja till vem han vill så att komma med erbjudanden är inget ovanligt, säljaren har som mål att sälja med högsta möjliga vinst så anser han att ert bud är för lågt försöker han locka fram ett högre pris. Mäklaren jobbar åt säljaren och har provision så denne kommer också att försöka höja priset efter bästa förmåga.
Hästhandlarmetoder? Ja kanske men så är inte husförsäljning landets mest seriösa bransch heller kanske :) egentligen inget konstigt med att nån som ska sälja en vara vill ha så mycket betalt som möjligt.
Det Ni riskerar är att nån av de andra intresserade bestämmer sej för att det är värt priset för att dels slippa budgivningen dels vara säkra på att just dom får köpa huset.
Men jag håller med övriga, är ert bud det högsta är 325 000 till alldeles för mycket att höja.
 
Jan-Å skrev:
Hästhandlarmetoder? Ja kanske men så är inte husförsäljning landets mest seriösa bransch heller kanske :) egentligen inget konstigt med att nån som ska sälja en vara vill ha så mycket betalt som möjligt.
/QUOTE]

Håller med till punkt och pricka.:)

Trodde bara att de hade kommit längre, att göra en psykologisk snabbprofil för att se vad som värdesätts mest, som man inte kan få lika bra på ett annat ställe.

Skolor, vattendrag, sjöar, busslinjer, lite trafik, nära till butikskedjor, högt läge, byggförbud bakom, stor kommunal lekplats, mm.

Men det kanske redan är avhandlat, så det blev bara en gräsmatta kvar att toppa med.:)
 
ett visningshus borde ju vara välbyggt och fint om man har ambitionen att sälja fler
 
styrman1 skrev:
ett visningshus borde ju vara välbyggt och fint om man har ambitionen att sälja fler
Jo visst...det som syns i alla fall. Är som sagt kanske bara jag som är cynisk när jag tänker att på ett visninghus bryr man sig bara om ytan och "finishen"...:x
 
Calind skrev:
Jo visst...det som syns i alla fall. Är som sagt kanske bara jag som är cynisk när jag tänker att på ett visninghus bryr man sig bara om ytan och "finishen"...:x
Inte är du cynisk, logisk skulle jag vilja kalla det.:) Men däremot bryr man sig "lite" mer om finishen än i ett sålt hus.
 
Calind skrev:
Jo visst...det som syns i alla fall. Är som sagt kanske bara jag som är cynisk när jag tänker att på ett visninghus bryr man sig bara om ytan och "finishen"...:x
Vi tittade också på ett visningshus som var till salu - det hade fina nischer i väggarna med belysning, små spottar här och var, trevliga tapeter etc.... men bara enkla gipsskivor i väggarna t ex - vilket jag tycker indikerar att det kan bli mycket fokus på ytan när det är ett visningshus. Dessutom ville de ha hutlöst betalt - eftersom det var ett så påkostat visningshus.... vi köpte ett annat hus istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.