Igår kväll spelade vi lite kort och yatzy, en undran är om någon kommit över magiska 300 poäng?

"våra regler" 5 tärningar dvs ej maxi, man får välja fält som man vill de vill säga behöver ej ta 1-6 först, 50 poäng för yatzy rakt av, 50 poäng i bonus vid minst 3st 1-6 + summering 1-6, så givetvis 3 kast per gång.

Lyckades skrapa ihop 287 igår med lilla stegen som ända strykning de var då tanken dök upp :)
 
Beklagar Alpha.
För ett par timmar sedan så spelade jag Yatzy med mina två barnbarn (och ett barn). Alla fick bonus, men jag var den ende som fick yatzy.
Och kom upp i 288 poäng! Det du.
I övrigt så verkar det som om vi hade samma spelregler.
 
Har fått över 290, men det var längesedan. Men klart är att Yatzy är ett klart underskattat spel. Chartersemester utan Yatzy på balkongen är en dålig semester.
Tilläggas är att jag inte är över 40 år, så Yatzy är kvalitet och kvalitet blir aldrig gammal.
 
Kul tråd

över 300 har jag haft på fri oomgång.

Dock inträffade något jobbigare för ca en månad sedan.

Var på semester och spelade en tvångsomgång (uppifrån och ner alltså ettor först därefter tvåor, treor osv) med min dotter.
När vi kom till sista slaget, Yatzy, så drar ungdj...en till med Yatzy, PÅ GIVEN. Tungt. Femmor var det f.ö.

Har (min mor och far) även haft en schäfer som hette just Yatzy, saknar honom än idag.
 
Igår kväll vart det EN yatzy runda då vi hade besök, min sambo kom över 300 med råge nämnligen 323 vilket är storartat enligt mig.

Vi andra hade ju minst 2 strykningar var samt ingen yatzy..
 
Alpha Alpha skrev:
Igår kväll vart det EN yatzy runda då vi hade besök, min sambo kom över 300 med råge nämnligen 323 vilket är storartat enligt mig.

Vi andra hade ju minst 2 strykningar var samt ingen yatzy..
Känner behov av att semesterskryta lite på detta eminenta forum (i en gammal yatzy-tråd )

327 poäng
 
Drog till med min bästa runda i livet igår. 336 poäng!

Blev helt paff... otroligt. Så tog det också 44 år och vi spelar ofta och mycket. Trevlig somnar.

Med vänlig hälsning,
/Danjel
 
  • Hand med ring som håller i penna ovanför pappersark med poäng från brädspel och totalt 336 poäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danjel skrev:
Drog till med min bästa runda i livet igår. 336 poäng!

Blev helt paff... otroligt. Så tog det också 44 år och vi spelar ofta och mycket. Trevlig somnar.

Med vänlig hälsning,
/Danjel
Snyggt!
Jobbigt för motståndaren och få stryk på 297p.
 
  • Gilla
swirve
  • Laddar…
Länge sen jag spelade Yatzy, men spelades hemma varje kväll som barn/ ung.
Skulle nån gång i 25 års åldern spela med bekanta. När en av de fick en kåk, påstod de att kåken kunde räknas som par eller tretal om kåken redan var upptagen. Jag var upplärd sen barnsben, fick man kåk och den redan var upptagen fick man stryka.
Vi hade inga spelregler men blev osams i ämnet, vi var inte helt nyktra.
Har nog inte spelat Yatzy sen dess, och vet inte än vad som är rätt eller fel.
 
Jag håller nog på dina bekanta. Varför skulle man inte få räkna triss eller par? Övriga två eller tte tärningar är ju "döda". Eller så missförstår jag tolkningen? :)
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
D Danjel skrev:
Drog till med min bästa runda i livet igår. 336 poäng!

Blev helt paff... otroligt. Så tog det också 44 år och vi spelar ofta och mycket. Trevlig somnar.

Med vänlig hälsning,
/Danjel
Inte illa! Har varit uppe runt 330 några ggr men så högt kan jag inte minnas att jag haft. På sommaren är det nästan det enda vi spelar.

Anledningen till att jag egentligen svarar är att ge ett litet tips som jag lärde mig när jag träffade min fru som jag tycker underlättar mycket vid räkning och under spelet.
För att få bonusen ska man ju få 3 av varje på den övre delen så att man når 63 poäng.
Om man istället för att skriva summan på varje rad för 1-6 så skriver man ett X om man får 3 likadana och om man får en mindre så skriver man -nämnda siffra och + om man får fler. Då går det mycket lättare att hålla koll och mycket snabbt att räkna ihop.

Om jag t.ex slår 2st 2:surprised:r och väljer att sätta det på tvåorna skriver jag -2 i rutan. Om jag sen får fyra st femmor så skriver jag +5 i den rutan. Då gäller det bara att hålla sig över 0 för att få bonusen och större delen av sammanräkningen är redan gjord eftersom man bara behöver ta 63 +/- resultatet.
 
Z Zlade skrev:
Inte illa! Har varit uppe runt 330 några ggr men så högt kan jag inte minnas att jag haft. På sommaren är det nästan det enda vi spelar.

Anledningen till att jag egentligen svarar är att ge ett litet tips som jag lärde mig när jag träffade min fru som jag tycker underlättar mycket vid räkning och under spelet.
För att få bonusen ska man ju få 3 av varje på den övre delen så att man når 63 poäng.
Om man istället för att skriva summan på varje rad för 1-6 så skriver man ett X om man får 3 likadana och om man får en mindre så skriver man -nämnda siffra och + om man får fler. Då går det mycket lättare att hålla koll och mycket snabbt att räkna ihop.

Om jag t.ex slår 2st 2:surprised:r och väljer att sätta det på tvåorna skriver jag -2 i rutan. Om jag sen får fyra st femmor så skriver jag +5 i den rutan. Då gäller det bara att hålla sig över 0 för att få bonusen och större delen av sammanräkningen är redan gjord eftersom man bara behöver ta 63 +/- resultatet.
Så räknar vi också. Men lite addition klarar man annars ganska bra ändå :)

Själv har jag aldrig nån tur när jag spelar yatzy, aldrig varit över 300p, men en bekant som jag spelade med för nått år sen vann alla tre rundorna vi körde, två gånger över 300p (typ 316p och 310p) på samma kväll!
 
M Myckling skrev:
Jag håller nog på dina bekanta. Varför skulle man inte få räkna triss eller par? Övriga två eller tte tärningar är ju "döda". Eller så missförstår jag tolkningen? :)
Nej du missförstår inte, men vi spelade att kåk är kåk och inget annat. Fick man kåk på 2a slaget och den var upptagen, slog man ofta bara en tärning för att slå bort kåken.
Det var reglerna bland oss på den tiden, barn, grannar vänner o bekanta, alla spelade så. Men som sagt, ingen aning om vi gjorde fel.
 
Ni gjorde fel. Samma sak om man t ex slår man yatzy och den är upptagen så får man räkna det som ett par, tretal eller fyrtal.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det var reglerna bland oss på den tiden, barn, grannar vänner o bekanta, alla spelade så. Men som sagt, ingen aning om vi gjorde fel.
Är nog inte ovanligt att det finns lokala variationer av reglerna i olika sällskapsspel.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.