Global är tyvärr svårslipade när de tappar skärpan. Stålet är sådant. Global är väl bättre än ICAs men tyvärr väldigt överhypade.

Hattori HD-8 för 198USD inkl frakt är en kniv för livet. Toppklass. Finns hos Japanese chefs knife. De skickar det som gift så man slipper moms+tull. Men risken finns ju såklart ändå men jag har inte hört någon senaste åren som fått betala så risken får sägas vara minimal.

Img525.jpg
 
Ni lyckades knäcka mig...
 
Googla lite om knivslipning
Lämna in knivarna för en grundslipning
köp MinoSharp 3 och kör minst 1-2 g/månad med den
kör aldrig knivarna i diskmaskin.
 
kamilenski skrev:
Ni lyckades knäcka mig...
De blir bra en stund om du får dem slipade, vi är flera som är lurade av design och marknadsföring.
 
Ad acta
kamilenski skrev:
Vet inte om detta är lämplig ställe att ställa frågan...

Mina knivar är slöa. Har provat slipa en med grov slip skiva. Inget vidare resultat. Vill inte förstöra knivarna. Stålet verkar extrem hård. Hur hade Ni gjort?
Har du någon anna kniv (billigare) än global som är slö kan du testa och gå ut och dra den i en betongplatta eller sten och jag lovar det blir grymt.

Nu pratar jag typ brödkniv!!!
 
Redigerat:
Ad acta skrev:
Har du någon anna kniv (billigare) än global som är slö kan du testa och gå ut och dra den i en betongplatta eller sten och jag lovar det blir grymt.

Nu pratar jag typ brödkniv!!!
visst har jag en "dyr" Fiskars kniv. Och visst är det hur enkelt som helst att slipa den. Och den kostade lite över 100 spänn! Det är därför blir jag sur att jah inte klarar av att slipa en 1000 kronors kniv! Jag har den stora satsen för över 5000! Och nu får jag veta att dom är värdelösa!

Dom var PRIMA som nya. Spec den flexi kniven. Jag tror hustruns förkärlek till diskmaskinen hjälpte till.

Jag ska fan ta mig skaffa den kniven som tidigare skribent rekommederade. Och den ska jag ha i kassaskåpet ;-)

Fattar inte att det måste vara så svårt att slipa en kniv...
 
Stålet i amatör varianten av Global (svarta prickar) håller skärpan en stund men är svåra att slipa, PRO varianten (ingen färg i "prickarna") har en annan stål blandning som blir slöa snabbt men är lätta att skärpa upp (kockar slipar ju knivarna varje gång innan de skär upp ett stort stycke kött etc)

Nä, du ska köpa keramiska knivar, det är 2010. De duger inte till att knäcka isär två frysta kotletter (varför man nu skulle göra det) men det är vassa så in i bomben, spetsen är så tunn att du ser rutorna på torkhanduken genom bladet ...

Jag har som tur är inte betalat det svenska GLOBAL priset utan köpt dem i Japan, där är utbudet enormt och ingen Japansk kock med värdighet skulle använda GLOBAL, senaste trenden är bland hushållet keramiska, kockarna tror jag däremot håller sig exclusiva stålvarianter
 
Ulrik74 skrev:
[länk]
Kanon! Kan du fixa kontakten med en bra slipare i Sjöbo/Ystad/Malmö regionen ? ;-)
 
Fiero skrev:
Riktiga knivar köper man här.

[länk]

7USD frakt.

mmmm, passa er bara så ni inte åker tull, moms och annat otyg...... jag fick ljuga ihop en riktig rövarhistoria när dom beslagtog mitt paket, men jag fick dock ut det. (en Gekko och en fujiwara blev det)

Den optimala köksknivstråden finner ni här: https://www.flashback.org/t402637p904 den är i dags dato uppe i 904 :wow: sidor och där kan man läsa allt om slipningar primär/sekundär-eggar, stålsorter osv. osv. osv.

Precis som det skrivs så ska man inte förstöra sina knivar med fel slipdon. Antingen lämnar man in dom, eller använder spydercon. komplettera gärna med ett bra stål (diamant eller keramikbryne på pinne ni vet) för dagligt användande samt eventuellt en wheat-stone.
 
kamilenski skrev:
Det verkar att Nimajneb hade rätt:
Överraskad....:p

Den duger jättelångt för sådana som du o jag, vi märker ingen skillnad om vi skulle köpa mycket dyrare.;)
 
Å jag som köpte en Tormek!
 
JanneL skrev:
Å jag som köpte en Tormek!
Det gjorde du helt rätt i. Du slipper skicka iväg knivarna på grundslipning och sparar därmed 50 spänn per kniv. d^_^b

Sälj den till mig när du tröttnat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.