janwide skrev:
Jag talade förra veckan med en kille på Thermisol som sa att de håller på och utvärderar vilket alternativ som är bäst innan de uppdaterar broschyrer m.m. Men enligt honom kommer de framöver att rekommendera att man lägger tätskiktet ytterst. Jag ska ringa igen och fråga om man i så fall även ska strunta i glipan på 5 mm som man i det andra fallet ska ha under stödbrädorna vid takfoten.
Glöm inte att fråga hur man fäster membranet i cellplasten. Borde vara väldigt svårt att få det att sitta bra.
 
Berliner skrev:
Hej,
Kolla hos Bauder, Puren, Linzmeier eller Mage i Tyskland.
Alla har membranen färdigt monterad på isolerings utsidan.


Berliner
Hur menar du då - färdigmonterade på utsidan? Alltså ingen duk, eller?
 
Berliner
Vad jag menar är att membranen ska ligga på isoleringens utsidan, för att kondensvatten inte ska rinna in i isoleringen. På deras isoleringsskivor är underlagstaket redan monterat på isoleringen.
Isoleringen fästas med ströläkt som läggas på. Man ska använda godkända skruv till detta( viktigt).
En annan sak är att vanligt underlagstak är som en goretexjacka och tål inte uv ljus på länge. Det finns idag underlagstak som har en speciell ovansida men ändå är diffusionsöppet.

Berliner
 
Berliner skrev:
Vad jag menar är att membranen ska ligga på isoleringens utsidan, för att kondensvatten inte ska rinna in i isoleringen.
Berliner
Vad gör det om det rinner lite kondensvatten genom cellplast?
 
Berliner
Bra fråga.
Men vad gör man om man har ett otätt undertak? Papp eller duk?
Man ser till att det inte bli så. Det betyder att alla genomföringer måste tätas ordentligt. Och att man användar en kvalitativ bra produkt som underlagstak. Med högt rivhållbarhet, osv...

Berliner
 
janwide
dengroth skrev:
Glöm inte att fråga hur man fäster membranet i cellplasten. Borde vara väldigt svårt att få det att sitta bra.
Enligt killen på Thermisol limmar man ihop våderna (med förlimmad klisterremsa) och sedan låser man fast dom med ströläkten. Jag kommer nog att använda Halotex RS10 som membran. Den är avsedd att fästas direkt på takstolarna utan undertak. I det fallet hänger den helt fritt mellan takstolarna, så det bör fungera minst lika bra ett underlag av cellplast som "stöttar"..

MaZtoR skrev:
Vad gör det om det rinner lite kondensvatten genom cellplast?
Cellplasten absorberar en del av kondensvattnet som droppar ned på den om den saknar membran. Och cellplast med högre vatteninnehåll isolerar troligen sämre än en torrare.
 
Berliner
Hej,
du kommer inte att bli njöd med detta inom dem de nästa åren.
1. Underlagstak har för det första inga klisterremsa. Konstruktionen blir inte vindtät.
2. Att lägga frigolit direkt på underlagstaket utan råspont är absolut fel vid c/c1200mm. Duken kommer att lägga sig med tiden. Det minsta man måste göra är att spika några reglar c/c 600mm. typ 2/4 mellan takstolarna.
3. För att säkerställa att underlagstaket är tätt krävs att man täta ströläkten med tätningsmassa eller butyltejp. Kolla hos Monier.
4. Vad händer när kondesen rinner genom frigulit. Den stanner kvar.
För att säkerställa funktionen av ett underlagstak är det mycket viktigt att fukt kan ventilera bort.
Hur vill man täta dem skruv som hålla strölakten under frigolit.
Jag är helt förvånad över den okunskapen hos Thermisol.q(;^;)p
Att acceptera att kondensvatten kan komma in i isoleringen är absolut oacceptabelt.
Hur tycker du vad man ska göra om man tar mineralull istället för frigolit.
Den metoden finns nämligen också.
Du kommer inte att få garanti av Thermisol eller från Trelleborg för den konstruktionen som du vill göra.

Berliner
 
Berliner
Hej,

mitt förslag är en säkert konstruktion.

1. vid takstolavstand av c/c1200 spika regler horizontal med c/c600 imellan.
2. montera en ångbroms på takstolarna
3. lägga frigolit på takkonsruktion
4. använda Goliath Underlagstak med 20 års garanti, diffusionsöppet med dubbla klisterkanter, och har en beläggning som underlätter arbetet kring genomföringar
5. montera sröläkt 45/70 c/c1200 med godkända skruv.
6. montera läckt 45/70
7. lägga pannor

Berliner
 
Redigerat:
janwide
Vad är skillnaden mellan Mataki Halotex RS10 och Goliath? RS10 är väll också ett diffusionsöppet material som man kan ha frihängande, med klisterkant..
 
janwide
Berliner skrev:
Hej,
du kommer inte att bli njöd med detta inom dem de nästa åren.
1. Underlagstak har för det första inga klisterremsa. Konstruktionen blir inte vindtät.
2. Att lägga frigolit direkt på underlagstaket utan råspont är absolut fel vid c/c1200mm. Duken kommer att lägga sig med tiden. Det minsta man måste göra är att spika några reglar c/c 600mm. typ 2/4 mellan takstolarna.
3. För att säkerställa att underlagstaket är tätt krävs att man täta ströläkten med tätningsmassa eller butyltejp. Kolla hos Monier.
4. Vad händer när kondesen rinner genom frigulit. Den stanner kvar.
För att säkerställa funktionen av ett underlagstak är det mycket viktigt att fukt kan ventilera bort.
Hur vill man täta dem skruv som hålla strölakten under frigolit.
Jag är helt förvånad över den okunskapen hos Thermisol.q(;^;)p
Att acceptera att kondensvatten kan komma in i isoleringen är absolut oacceptabelt.
Hur tycker du vad man ska göra om man tar mineralull istället för frigolit.
Den metoden finns nämligen också.
Du kommer inte att få garanti av Thermisol eller från Trelleborg för den konstruktionen som du vill göra.

Berliner
Jag har nog inte beskrivit så exakt hur jag funderar på att göra. Jag ska alltså lägga om taket och samtidigt tilläggsisolera.

Så här ser min plan ut. Utifrån och in.

1) Takpannor i betong
2) Bär och ströläkt
3) Halotex RS10 (Diffusionsöppen underlagsfilt MED klisterremsa).
4) 100mm Thermisol takskivor. Falsade för bättre tätning.
5) Befintlig råspont.
6) Takstolar

Nedre delen av taket är av parallelltakstyp, där den inredda övervåningen har snedtak. Den delen har invändig isolering mellan takstolarna och luftspalt mot råsponten. Luftspalten är igensatt vid takfoten.

C:a 1,5-2m upp mot nocken är det kallvind och där ligger isoleringen i vindsbjälklaget.

Jag tror att det, tyvärr, saknas fuktspärr både i parallelltaksdelen och upp mot kallvinden.

Mitt största frågetecken just nu är hur bra det är att dra långa skruvar genom bärläkt, ströläkt, diffusionsspärr, cellplast och ner i råspont och takstolar. Dels kommer skruvarna att fungera som köldbryggor och dels gör de ju håll genom hela konstruktionen. Känns inte så bra. Kanske det inte läcker vatten genom cellplasten för att den klämmer åt om skruvarna?
 
Berliner
Hej janwide,

den konstruktion som du nu tänker utföra är absolut ok. Det jag menar är att Halotex bara har en klisterremsa. Jag vet inte hur mycket underlagstak jag har lagt i mitt arbetsliv men jag rekommenderar starkt att man använda en duk med dubbla klisterkanter som Goliath eller Divoroll Top RU. Fördelen med Goliath är att den får ligga som provisoriskt nödtak i tre månader. Inte helt dummt om man ska fixa arbeten själv, detta erbjuder inte Halotex. Desutom behövs ingen tätningsmassa mellan ströläkt och duken, detta har med dukens egenskaper att göra. Läser du Monier´s läggningsanvisning så rekommenderar dem att man ska täta mellan ströläkt och duken med butyltejp eller tätningmassa. Så att man inte få problem med skruven som håller strölakt.
Jag är lite förvånad över att jag inte kunde hitta nogonting hos Matakis hemsidan angående tätningen under ströläkt.

Berliner
 
Berliner, du verkar väldigt kunnig inom området. Har du själv lagt något tak med Thermisol? Vilken variant av utvändig takisolering är vanligast?
 
Berliner
Hej dengroth,
jag har inte jobbat med Thermisols system. Men har jobbat med Linzmeiers och Bauders isoleringsskivor i Tyskland. Den typ av isoleringen har funnits där rätt länge.
Det är i princip detsamma.

Berliner
 
janwide
Har just fått en offert där de offererat Finja cellplast S150.
Någon som känner till denna sort och om den håller måttet mot Thermisol? Den är lite billigare vilket förstås är intressant. Och den är också falsad likt Thermisol så att det blir tätare.
 
Redigerat:
janwide
Någon som vet om det krävs bygglov för att höja taket 100mm vid en utvändig takisolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.