Bruzze skrev:
Tack för era idéer. d^_^b

Var tidigare inne på att blåsa hetluften genom en luft/vatten värmeväxlare. Det har dock visat sig att man måste ha en överdimensionerad luftsolfångare för att inte tappa för mycket effekt, då värmen som blåser in, ju är den samma för både husets uppvärmning och lagring.

Kanske en fristående vattenburen solfångare skulle kunna ladda en acc-tank, som sedan får tar över värmetillförseln via en värmeväxlare efter solens nedgång? Skulle kunna fungera...

Idéer?
Tjena Bruzze.

Först och främst tackar för en härlig och informativ sida.:)

Tänkte prova att brainstorma lite.

Om man lägger rör (ex 100rör) på golvet i slingor, därefter fyller hålrummen med gips, sedan golvgips och klinkers på det. Såvida fläkten orkar pumpa luften hela vägen, men man kanske kunde ha en sug i andra änden.

Ja, jag bara funderade lite.
 
Jo jag menade naturligtvis 10m3 inte 10m2 :p
Då skulle det ge en acc energi på ca 10x25x1.16kwh=29kwh +att solfångaren även vid mulet väder borde ge nga grader tillskott?
För min det så skulle 29kwh utan vidare räcka för en vecka under vår och höst.
En slang liggandes över hela tomten skulle nog inte funka så bra eftersom den saknar isolering och snabbt tappar värmen och dessutom otroligt tunghanterad eftersom man måste klippa runt den hela tiden för att undvika överväxning.
Och husets innertemp kan man väl inte använda för lagring av värme eftersom man vill ha en så jämn temp som möjligt (runt 17grader) året runt och dygnet runt.


v-g skrev:
Volymer måste man upp i oavsett 1000 liter en grad = 1,16kWh så om vi antar att 45 grader är topptempen och 20 är "starttemp" så har vi med 100 liter 2,9 kWh "lagrat" förutsatt att man får ut all värme.

Funktionellt kan man lösa det så att man antigen "burstar" ut luften i intervall eller kör fläkten på väldigt låg hastighet tills tempen inte ökar så mycket som man önskar.

Fast egentligen det man gör är inte att lagra något, husets innertemp duger utmärk som lagring även det, utan egentligen förskjuter man bara värmen ett tag.

Hur man än gör så blir det mer komplicerat.

Vore det JAG som promt ska ha solvärme skulle jag satsa på ett vattensystem med en inre aerotemper för "kvällsvärme". Som vattensystem duger en svart slang på gräsmattan mer än väl.
 
Nu börjar det ju bli riktigt intressant!

Satt och räknade lite för skojs skull på 10m3 med 45-gradit vatten. Det skulle räcka en bra stund, men kräver iof. en relativt stor solfångare för att värma upp vattnet. Om vi antar att vattnet in från början har temperaturen 15 grader, vilket är vanligt och vi ökar tempen till 45 grader, det blir en tempdiff på 30 grader.

Har jag räknat rätt så skulle det behövas 348kWh för att värma upp acc-tanken. Då är inte ev. avkylning medräknat.
4,18x10000x30=1254000 kJoule / 3600 = 348kWh. Det borde funka. Problemet är väl egentligen var man ska göra av tanken :)

v-g's idé om en aerotemper var heller inte dum. Det är ju en beprövad teknik som funkar. Om man kombinerar Tossegubbe's 10-kubikstank med v-g's aerotemper och en rejäl solfångare borde det fungera riktigt bra. Stora grejor dock.

barajag's idé om ingjutna slingor i gips är också väldigt intressant. Gips kan ju dessutom lagra väldigt mycket energi på liten yta. Såg på nån sida en liknande idé, där man hade kanaler i betong-golvet som tog emot överskottsvärme under sommarmånaderna, för att användas senare under hösten. Det skulle också kunna gå att bygga nått liknande efter en vägg.

Frågan är vad som är bäst att använda. Gips eller Vatten? Ett annat alternativ jag just satt och läste om, är att lagra värmen i salt...
 
Att ha en jättefest hemma och samla alla ölburkar man hittar och täcka ena taksidan på huset med en jättesolfångare.

En väldigt stark fläkt som drar ner luften till källaren sen har man en 2x3x2 meters tank, 12 kubik med gips. Det hade varit något. Men om forskaren enligt artikeln har rätt att man kan lagra värmen i ett halvår så är det ju skitbra. Frågan är om systemet lönar sig? hur många Kwh skulle man kunna lagra jämfört med andra värmekällor?
 
Redigerat:
Såg just en tabell på detta.

Gips: 250 kWh/ton
Vatten: 60 kWh/ton.

Gips är nog ingen dum idé...
 
Redigerat:
:)

Uppdatera gärna om du ska laborera lite.
Följer det med stort intresse.:)
 
Så om jag förstår rätt så håller 1 ton gips 250 kWh. En del energi försvinner på vägen men vi räknar på 250. 1 ton= 1 kubik räknar jag med på.

10 kubik håller då 2500 kWh. Att spara den energin ett halvår ger ingen större vinst. Dels tar det massa utrymme. Men att få ut värmen efter att solen gått ner måste bli en enorm vinst gentemot el radiatorer osv.
 
Bruzze skrev:
Varför ölburkar istället för svart plåt?


  1. Ölburkar är runda och ger på samma utrymme större area som solen kommer åt.
  2. Ölburkar har en materialtjocklek på 0.1 mm vilket innebär att värmen kommer direkt som solen visar sig.
  3. Ölburkar är tillverkade av aluminium, vilket leder värmen betydligt bättre än svartplåt.
  4. Öl är dessutom gott. Spillet - ja det blir en luftsolfångare :D
Bra jobbat d^_^bd^_^b

Men menar du inte att du byggt en solfångare och spillet/restprodukten råkar var en
utsökt dryck som naturligtvis måste tas om hand/drickas ? :p
 
Lite skrev:
Så om jag förstår rätt så håller 1 ton gips 250 kWh. En del energi försvinner på vägen men vi räknar på 250. 1 ton= 1 kubik räknar jag med på.

10 kubik håller då 2500 kWh. Att spara den energin ett halvår ger ingen större vinst. Dels tar det massa utrymme. Men att få ut värmen efter att solen gått ner måste bli en enorm vinst gentemot el radiatorer osv.
Så mycket utrymme stjäl det ju inte om man fyller ett källargolv som är hundra kvadrat med 20cm högt lager gips, i det har man 100mm rör i slingor, skippar man uträkningen angående diametern så är det ju dryga 10 kubik på golvet. Sedan hur man gör det konstruktionsmässigt har jag inte lagt ner någon energi på än. Men i teorin.:D
 
Jag tror att veckolagring är den bortersta gränsen för vad som kan kallas rimligt, ska man lagra längre bör man nog minst bo ovanpå ett bergrum eller liknande och ha en ENORM solfångare. Kostnaden börjar också bli dyr i detta fallet. Det finns ett fåtal hus med årstidlagring men dels tar det tid att bygga upp lagret (åratal) sen lär ju 100:tals borrhål kosta några kronor. Inget man gör med Hiltin på ett par eftermiddagar precis.

Däremot fullt rimligt är ju dygnslagring och allt vad det innebär samt allt vad soltillskottet kan ge på vintern. Även veckolagring är fullt möjlig det ser vi ju på alla vedeldare.

Man inser rätt snabbt att nov-->början av mars är en tråkig tid för solfångare oavsett typ. Även om solen faktist är uppe så är det inte alls någon Augustisol precis då det bara matar på hela dagarna.

Tyvärr så motsvarar också denna tid då det största uppvärmningsbehovet föreligger :(

Den som knäcker nöten med årstidslagring kan bli mycket rik på kuppen.
 
v-g skrev:
Den som knäcker nöten med årstidslagring kan bli mycket rik på kuppen.
Bara att börja tänka då.:)
Bruzze är ju på god väg.:D
 
svahna skrev:
Bra jobbat d^_^bd^_^b

Men menar du inte att du byggt en solfångare och spillet/restprodukten råkar var en
utsökt dryck som naturligtvis måste tas om hand/drickas ? :p

He He, ja det har du rätt i, det blev nog lite fel formulerat där :D
 
Lite skrev:
Så om jag förstår rätt så håller 1 ton gips 250 kWh. En del energi försvinner på vägen men vi räknar på 250. 1 ton= 1 kubik räknar jag med på.

10 kubik håller då 2500 kWh. Att spara den energin ett halvår ger ingen större vinst. Dels tar det massa utrymme. Men att få ut värmen efter att solen gått ner måste bli en enorm vinst gentemot el radiatorer osv.
Exakt vad jag är ute efter, att kunna få in värme några timmar efter det solen försvunnit och på så sätt förlänga processen.

Om man tar t.ex ett kvarts ton, dvs 250 kg, skulle det enligt vad jag kan förstå, kunna hantera 62,5 kWh. Frågan är hur de räknar. Vilka temperaturer man ska upp i för att siffrorna ska gälla. Nån som vet?
 
Mikael_L
Bruzze skrev:
Såg just en tabell på detta.

Gips: 250 kWh/ton
Vatten: 60 kWh/ton.

Gips är nog ingen dum idé...
Länk till tabellen?
 
Bruzze:Drygt 50 grader är det för vattnet iaf.

Däremot känns det som om någon blandat sifforna fel för i den källa jag hittade så har gips värmekapaciteten 1,1 medans vatten ligger på 4,18

Densiteten är också vad jag erfar nästan lika dvs 1ton /kubik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.