Det är väl klart att det handlar om pengar.. Man startar väl inte ett företag för att bedriva någon välgörenhets verksamhet.

Och angående kvaliten på biltemas elprylar så är det väl bara att jämföra deras bilreservdelar mot orginaldelar. skillnaden är ju enorm. Tror inte det finns många bilmekaniker som skulle acceptera att jobba om kunden köpte bromsskivor, stötdämpare, etc hos biltema och läjer bort montaget.
 
Svar till Karl XII

Klart jag kan berätta vad som kan gå fel utöver själva inkopplingen.

Tar ett fall från verkligheten.

Kunden har förlaggt kabeln själv och behörig elektriker kopplar in den. Allt funkar som det ska till en början, men efter ett par dagar så ringer kunden och säger att värmen inte fungerar. Elektrikern far dit och ohm-mäter värmekabeln och kan konstatera att det är avbrott i kabeln någonstans.

Kunden kan inte begripa hur kabeln kan ha gått av, han har ju varit så försiktig.

Nåväl.. elektrikern tycker synd om kunden och bestämmer sig för att gå till botten med felet trots att han i det läget kunnat säga sorry och fara hem.

Elektrikern hämtar ett kabelsökarinstrument ( kostar ca 10 000 kr )som fungerar så att man kopplar in en signalgenerator på en sida av kabeln och sedan tar man en mottagare som man sveper ovanför kabeln. När man håller mottagaren ovan kabeln så avges en ton. Elektrikern följer sedan kabeln längs golvet ända tills tonen upphör och säger - här är kabelbrottet.

Kunden får slå sönder 2 kakelplattor och mejsla bort fix, fuktspärr, och blottlägga värmekabeln.

Då visar det sig att kunden har lagt en liten bit stenull mellan kabeln och en spånplatta.

Spånplattan har han lagt där för att höja golvet för att det ska bli bra lutning mot avloppet och stenullen har han klämt dit för att han tänkte att det kunde bli för varmt då kabeln ligger an mot spånplattan.

Nu är det så att det finns olika sorter värmekabel dels sjävbegränsande som aldrig blir så varma att de brinner av, och en sort som kör med full effekt och låter en termostat slå av och på.

Kunden hade köpt det senare alternativet (billigare).

Problemet var att där värmekabeln var isolerad med stenull så leddes inte värmen bort tillräckligt bra och kabeln brann av.

Sen så kan man inte bara skarva en värmekabel på samma sätt som en vanlig el-ledning, så det blev till att riva upp hela golvet och lägga ny värmekabel. Utan isolering denna gång.
 
Ok .. hur mkt tjänar ex en elektriker på material och jobb ?

Han jobbar väl för en 300:-/timme minst eller nått och sen tjänar han säkert 50% på allt material, det tycker jag är rätt mycket pengar.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
På jobbet är vi 5 st elektriker, 1 st chef, och en halvtid på administration.

5 st montörer drar in 5*400 = 2000 i timmen ( det är med moms)

1 st chef som inte jobbar praktiskt utan bara räknar på jobb, beställer material, smörjer kunder osv han har en timlön på 155 kr + arbavgifter = 204 kr

0,5 (halvtid) Sysslar med löner, fakturering osv. timlön 103 kr + arbavgifter = 136 kr

5 st elektriker med en lön på 120 kr + arbavgifter = 159 kr. 159*5= 800 kr

Sumerar vi så blir det 2000 - 204 -136 - 800 = Vinst 860 kr i timmen.

Från dessa 860 så ska vi dra bort kostnad för verktyg, mätinstrument, hyra för lokaler, kostnad för telefoner, el, vatten, sopor, representation till kunder, bygga upp en buffert så att man kan ta förlustjobb ibland osv.

Sen tillkommer ju vinst på sålt material oxå. men det är svårt att säga någon generell siffra på den vinsten då vi i vår tur ger olika rabatt till våra kunder.

Sen så debiterar vi ju milersättning också, men den ger ingen vinst att tala om. Bilarna kostar ju i inköp och underhåll oxå. Vi kör med Renault kangoo, dieslar 1.6 liters motor.

Men jag vill minnas att vi förra året (2002) gjodre en vinst på 400 000 - 500 000 kr. men de pengarna får ju aldrig vi se något av, då de går till ägaren. ( ingen av de anställda i företaget är delägare.
 
Bob_the_builder
Naturligtvis skulle elektrikern kommit dit innan golvet las. Han ska ju resistansmäta kabeln och skulle det visa sig att det är avbrott eller på annat sätt fel värden måste den ju bytas ut!

Jag vill nog hävda att det bara är girighet som gör att vissa elektriker vägrar jobba med kundköpt material. Jag tycker att det är oärligt att ta 150 kr för en pryl som kostar 30 kr i inköp. Jag inser att det kostar att driva en firma, men då är det elektrikerns TIMDEBITERING som ska avspegla detta. Då kanske vi får se timlöner på 600 kr istället (och jag ser i så fall inget fel i det!).

Jag tror inte att det är NÅGOT fel på en automatsäkring inköpt på Biltema, Clas Ohlson eller hos någon annan som inte är elgrossist. Om möjligt ännu mindre fel är det på VP-rör och FK.
 
Jo visst lär det vara girighet i många fall.

Kan dock nämna att min egen elcentral blev ca 600 kr dyrare med "kvalitets grejor" än den skulle ha kostat på Biltema. detta trots att jag fick hela firmans rabatt. ( ja, jag betalade momsen ). Men jag körde med kvalite ändå.

Sen så är det ju så att det är ofta inte elektrikerna själva som bestämmer vart materialet ska köpas in, utan det är chefen/arbetsledaren. Och jag kan säga att det kommer minst sagt lockande erbjudanden på fax från elgrossisterna. tex köp 5 st kompletta centraler från Hager så får du en Ericsson T68 på köpet, eller en gummibåt och jag vete fan allt. Så det är klart att sådant påverkar... kostar ju inte chefen nått extra, kunden betalar.. För någon ska ju betala "presenterna" oxå.

Men jag tror faktiskt att timpriserna på hantverkare kommer att sjunka rejält snart, iom att baltstaterna kommer med i EU så kommer billig arbetskraft att söka sig hit.
Vi får väl se hur länge de svenska fackföreningarna kan hålla dem borta, men på sikt så är nog en prisdump oundviklig.

Sedan så är väl inte hela byggbranchen riktigt rumsren.
Men de riktiga grisarna är ju bilbranchen tycker jag. Timmpenningen på mekjobb får ju hantverkarnas att blekna i jämförelse. 650+moms på Toyota här.. Och sen så har man ju sett repotagen på tv, fuskjubb så det stänker om det, blåser kunder på pengar för reservdelar de inte ens bytt ut osv. Samma skit på alla stora firmor. Volvo, Berners, Ford osv.
 
Bob_the_builder skrev:
Naturligtvis skulle elektrikern kommit dit innan golvet las. Han ska ju resistansmäta kabeln och skulle det visa sig att det är avbrott eller på annat sätt fel värden måste den ju bytas ut!

Jag vill nog hävda att det bara är girighet som gör att vissa elektriker vägrar jobba med kundköpt material. Jag tycker att det är oärligt att ta 150 kr för en pryl som kostar 30 kr i inköp. Jag inser att det kostar att driva en firma, men då är det elektrikerns TIMDEBITERING som ska avspegla detta. Då kanske vi får se timlöner på 600 kr istället (och jag ser i så fall inget fel i det!).

Jag tror inte att det är NÅGOT fel på en automatsäkring inköpt på Biltema, Clas Ohlson eller hos någon annan som inte är elgrossist. Om möjligt ännu mindre fel är det på VP-rör och FK.

Här i Finland är det oftast elmaterial från Biltema som får försäljningsförbud pga bristande säkerhet... bedöm själv och klaga inte när du ligger på golvet och skakar..

Stor vikt vilken typ av utlösningskurva en automatsäkring har! vanligast är c-typ i ett egnahemshus...

Säkert jätteroligt om du är själv på semester ingen skillnad vinter eller sommar, ngt får fel och en kortslutning uppstår, du har fel säkring och en huvudsäkring eller alla brinner. Antingen fryser hela huset, eller smälter allt i frysen. Ännu bättre inget händer utan kortslutningen glöder på i väggen eller var nu den är, brukar inte ta länge förän resten är lika varmt...

Man brukar säga att om ett hus saknar el och brinner ner så hittar man inte orsaken...

och vad försäkringsbolaget säger kan vem som helst lista ut..
 
det här var en gammal tråd men jag tycker att det är bra att det tas upp eftersom det är ett viktigt ämne.

Till alla som tycker att det är dyrt, priserna är ett resultat av konkurrens och de utgifter som skall täckas. Pengarna tas in på timpenningen och materialet. timpenningen skall täcka företagets utgifter men även till en skälig lön åt killen som jobbar han har ju faktiskt gått i skola ett bra tag, tror inte han vill ha någon "städar-lön". Material priserna skall täcka spill, lagerkostnader, transporter etc. Visst det är billigare på biltema men du får vad du betalar för, tex får du bära hem skiten själv.

För elfirman som arbetar med materialet dagligen är det viktigt att det är lätt att arbeta med och att det håller en hög tillförlitlighet.

Vad debiterar firmorna som ni jobbar åt per timme? Elektriker är dyra men skickar folk sina bilar på service och som tar en högre timpenning och använder originaldelar konsterar folk bara "att det kostade nog en del"

Sen att det finns skitar till elektriker kommer man inte ifrån, de finns i alla branscher.
 
Bob_the_builder
Matti skrev:
Till alla som tycker att det är dyrt, priserna är ett resultat av konkurrens.
Japp. Och bristfällig sådan, dessutom. Säg inte att jag slå upp i Gula sidorna hur många elinstallatörer det finns i stan, för då ställer jag motfrågan hur många det är som kan komma och fixa något den här veckan. Ingen förmodligen. Dålig konkurrens alltså.
timpenningen skall täcka företagets utgifter men även till en skälig lön åt killen som jobbar han har ju faktiskt gått i skola ett bra tag, tror inte han vill ha någon "städar-lön".
Nä, jag foreslog just en högre timdebitering istället för astronomiska påslag på materialet. Självklart kostar kompetens, lokaler mm pengar.
Visst det är billigare på biltema men du får vad du betalar för, tex får du bära hem skiten själv.
Javisst. Men bär gör jag gärna om jag kan spara tusenlappar. Jag ber om ursäkt om jag stampar på några ömma tår, men faktum är att Biltema (mfl lågprismärken) har precis samma godkännandemärkningar som proffsmärkena har.

Att påstå att ett försäkringsbolag skulle neka ersättning för ett nerbrunnet hus för att det fanns säkringar från Biltema där är bara trams och skräckpropaganda. Sådetså. :)
 
Anledningen till att t.ex. Biltemas automatsäkringar är billigare beror nog på:

När ett ledande företag såsom ABB, Siemens,Hager skall tillverka en maskin som i sin tur tillverkar automatsäkringar så är det enorma utvecklingskostnader för att få till denna maskin

Man sätter sedan upp strikta normer och tolleranser som "automaten" skall uppfylla för att få märkas med firmans (ABB Hager m.m.) logga

När sedan maskinen börjar bli lite sliten och inte kan hålla dessa tolleranser så säljs den och en ny införskaffas. Den som köper den gammla maskinen är oftast en lågpristillverkare som kan fortsätta att göra "automater" som fungerar men som egentligen är lite sämre än en "märkesvara".Den fyller fortvarande alla säkerhetsnormer så den är oftast inte "farlig" att installera.Den är bara tillverkad efter lägre tolleransnivåer än en "märkesvara".

Om detta är fel eller inte är jag ej man att avgöra men jag ville bara blåsa lite "fakta" i ämnet
 
Kan inte annat än att instämma att man skall ha respekt för El!

Men.......
Efter 4 år på Tekniskt gymnasium och blivit gymnasieingenjör inom El... fortsatt på Chalmers och pluggat färdigt till Civilingenjör inom Elektroteknik.... Gjort mängder av laborationer på starkström och svagström.. räknat på de mest osannolika saker, men jag kan inte få koppla in El i mitt garage. :-/

Jag förstår att det är skillnad på praktik och teori. Men man kan undra varför det inte finns någon kortare kurs för att få behörighet när man trots allt har teoridelen väldigt klar för sig. ???

Min förra installation (i sommarstugan )gjorde jag på det sättet att jag drog kablar och rör själv och ritade in dessa på ritning tillsammans med behörig elektriker som sedan kopplade in allt.

Hittils har det inte hänt något drastiskt :)
Det finns som sagt mycket pengar att tjäna.
 
Alltför många tar alldeles för lätt på elsäkerheten.
Speciellt vid installation av lågvoltsbelysning.
En installation av lågvoltsbelysning går under starkströmsföreskrifterna och ska utföras av en behörig installatör.

Hur många privat personer vet något om spänningsfall? Ljuskällans värmeutveckling?

Nä tacka vet jag proffs!

Magnus Andersson
 
Intressant tråd jag hittade i arkivet.

Inte många som tvekar på att ringa till rörmokaren för att installera vattenrör.
De är rädda för vattenskador och försäkringsbolag som nekar ersättning.
Men många verkar tycka att det är ok med en egen elinstallation.
Döda barn och nedbrunna hus skrämmer inte lika mkt som vatten alltså?

Elektriker förlorar på varje arbetad timme med dagens debiteringssystem.
Det som förloras på arbetsgungan ska tas igen på materialkarusellen.
Därav är det svårt att hitta elektriker som kommer och jobbar med egenköpta biltemaprylar.
 
Det där var väl ganska cyniskt...?

Man väljer väl att arbeta med det man känner att man klarar av, och det man får stöd av fackmän på.
Har man en röris som går med på att man gör vissa moment, som slangdragning exempelvis, så gör man det. I själva verket kan man göra ganska mycket som fackmannen bara behöver inspektera. Detsamma gäller naturligtvis el.
Själv har jag pysslat mycket med el så jag föredrog att göra mycket själv vilket också uppmuntrades av min elektriker.
Däremot har jag inte gjort mycket på VVS-sidan eftersom jag känner min begränsning - antingen läcker det eller också drar jag sönder gängorna. :p

Att skrämmas med döda barn och bränder känns väl lite häftigt. Vad är nästa steg? Det är ingen idé att snickra själv heller för att taket i barnens rum kan falla ner och slå ihjäl dem?

Slutklämmen på din post tänker jag inte ens gå in på - det finns redan en låååång diskussion om det under Hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.