Hej.

På väg att bli husägare och vi har haft överlåtelsebesiktning utan några konstigheter egentligen.

Dom har ingen dokumentation på om/när elen är bytt.

Huset är från 1907 dock helrenoverat 2007.

Det finns inte jordade uttag i huset, eventuellt i köket, osäker på det.
Gamla el-centralen är med proppar och där i finns det avklippta kablar som förmodligen
har varit till någon mätare/instrument tidigare.
Till köket finns en separat el-central med automatsäkringar som är kopplad från den gamla centralen. I källaren finns det ett proppskåp och i en separat affärsdel finns också ett proppskåp. Samtliga är dåligt uppmärkta och installation av kablar är till det mesta utvändig.
Har fått erbjudande om en elbesiktning för 3600:- här i Karlstad.

Ska jag göra en elbesiktning eller hör detta till vanligheterna?
Vad säger regelverket och vad har jag att förvänta mig av elbesiktningen?
 
Gör en besiktning!
Avklippta kablar vid centralen är inte alls bra. De som klippte dem kanske tänkte på att dra ur säkringar men de kan ju lätt åka in igen vid stund av förvirring. Om ni finner många fel kan kanske priset diskuteras.
 
jag skulle också göra en elbesiktning.

dom kablarna kanske är till strömmätning om det suttit sådant i den gamla pannan eller nåt liknande, det var ju ganska vanligt även med hög & lågtaxa förr så det kan vara sådana grejor men jag skulle iaf. vilja veta vad det var för något och när all el gjordes, helrenoverade man 2007 så borde det sitta jordade uttag överallt, nu är ju inte ojordat någon direkt fara så där väger väl inte den tunga biten men ifall det är gamla tygkablar i väggarna är det inte lika kul
 
Tack!

Nu är en besiktning beställd!

Lustigt nog när jag påpekade el-besiktning för mäklaren så fick jag som svar
att det förmodligen inte görs el-besiktning på fastigheter och att han inte ens visste om det fanns firmor som utförde detta?

Själv är jag inte elektriker men någorlunda insatt och ser att det är en del hemmabygge på kablarna. Borde inte mäklaren veta bättre eller vill man dölja lite problem?

Att beställa besiktningen var inga konstigheter alls..
 
Redigerat:
Det är inte så vanligt skulle jag tro?
 
Ja, det var ett sådant test.
 
Återkom gärna med vad besiktningen visade.

/Kent
 
Du får gärna skriva här sen vad du tyckte om testet.. Om de var bra, vad de kostade osv ;)
 
Besked jag fick via telefon:

Kostnad: 4000:- inklusive moms. Han kommer öppna upp kontakter och kolla så att kablar sitter rätt och ordentligt, mäta belastning på elcentralen, belastning på all fast åtkomlig utrustning och maskiner. Kolla lösa kablar. Intrycket jag fick var väldigt seriöst och över förväntan. Jag ska gå med på rundan så återkommer jag med svaren.
 
Besiktningen är gjord. Gammalt proppskåp som var så illa därtill att elektrikern inte brydde sig om att mäta utan sa att det var direkt brandfara och att det skulle bytas ut omgående. Så kan inte riktigt uttala mig då vi inte gick in en djupdykning men tycker absolut att man bör göra en el-besiktning om det inte är nyare hus. Detta sparade uppenbarligen mig lite pengar då säljaren får stå för reparation.
 
nedde skrev:
Besiktningen är gjord. Gammalt proppskåp som var så illa därtill att elektrikern inte brydde sig om att mäta utan sa att det var direkt brandfara och att det skulle bytas ut omgående. Så kan inte riktigt uttala mig då vi inte gick in en djupdykning men tycker absolut att man bör göra en el-besiktning om det inte är nyare hus. Detta sparade uppenbarligen mig lite pengar då säljaren får stå för reparation.
Står verkligen säljaren för byte av elcentral? Det kan väl knappast räknas som "Dolt fel". Hur gammal är centralen? Låter som att den är äldre än 70år om den var då farlig?
 
Den utgjorde en direkt brandrisk då kablarna innuti var mer eller mindre uttorkade och vissa kablar var inte tillåtna i installationen.
 
Då behöver du förmodligen även byta trådarna ut från centralen.
 
Men det är ju inte oväntat om det är en så pass gammal installation. Då är det bara en sak att göra och det är att riva ut allt. Jag hafr med svårt att tänka mig att säljaren skall stå för detta men det beror ju på hur kontraktet är skrivet. Dolt fel är det garanterat inte. /Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.