Jag har precis rivit en del av en plankvägg i min bostadsrätt. Nu är det ett hål (12 x 60cm) rakt genom betongplattan där väggen var. Betongen är ca 6-7 cm tjock och under det är det för tillfället mest skräp från rivningen, men annars verkar det vara något porösare material.

Det jag undrar över är hur jag går till väga om jag vill fylla hålet med ny betong. Eller skulle det gå att låta hålet vara kvar? Kommer lägga furugolv (20mm tjockt), plywood och åldersbeständig plast ovanpå.
Bör jag täcka hålet tills jag fyller/lägger golv/gör något annat?

Säg gärna om det är några viktiga detaljer som saknas!

/Staffan
 
Hittade den här gamla tråden: http://www.byggahus.se/forum/koek/12589-hal-i-golvet.html

Känns inte helt som samma problematik då den tråden gäller ett badrum, men skulle det även i mitt fall vara vettigt att lägga något som stopp i botten, fylla på med betong och jämna till med byggspackel? (OM det är nödvändigt att fylla överhuvudtaget alltså..)

Kan tillägga att det kommer stå ett köksskåp ovanför hålet och inte med någon tyngd som vilar just på den ytan.

Tacksam om någon har några tankar kring detta..
 
swessman skrev:
Jag har precis rivit en del av en plankvägg i min bostadsrätt. Nu är det ett hål (12 x 60cm) rakt genom betongplattan där väggen var. Betongen är ca 6-7 cm tjock och under det är det för tillfället mest skräp från rivningen, men annars verkar det vara något porösare material.

Det jag undrar över är hur jag går till väga om jag vill fylla hålet med ny betong. Eller skulle det gå att låta hålet vara kvar? Kommer lägga furugolv (20mm tjockt), plywood och åldersbeständig plast ovanpå.
Bör jag täcka hålet tills jag fyller/lägger golv/gör något annat?

Säg gärna om det är några viktiga detaljer som saknas!

/Staffan
Har du grannar under?
Svårt att se framför sig varför plankväggen går genom plattan? Är det flytspacklat med 6- 7 centimeter efter väggen?

Men är lägenheten en del av en betongkonstruktion så är det ju bara att fylla med betong. Ibland när jag river på det viset som du beskriver, kommer man oftast ner till sand eller fundamentet, då brukar jag bara hälla i något bruk som jag har till hands.:)
 
Tack för svaret.

Ja jag har grannar under. Förstår inte helt "är det flytspacklat med 6-7 centimeter efter väggen".

Vet inte om det är sand jag kommit ner till eller vad det kan vara. Det som är löst är uppblandat med putsdamm. Under betongen är det mer kompakt.
Har inget bruk till hands, men du menar att det borde fungera att hälla lite vad som helst ;) direkt i hålet och bara jämna ut så det blir i nivå med övrigt golv?
 
Menade att flytspacklat sex sju cm efter att väggen blivit monterad.:)

Som det låter på din beskrivning har du kommit ner till själva betongkonstruktionen, så tippa i nån cellplast eller annan oorganisk isolering om du är orolig för att ljudet ska vandra sen fylla i lite bruk, eller bara tippa i bruk rätt av.
 
tack för tipsen! jag får plocka upp något lämpligt bruk och testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.