M
PVC fönster???
 
Det står ingenting om vilken typ av glas man ska välja map energiförbrukning. 3-glas, 2-glas, argon, ytbehandlade glas etc
 
Berliner
Hej,
jag köpte mina träfönster i Tyskland.
Bara för säkerhetens skull. Det känns inte rigtigt säkert med svensktillverkade fönster på grund av glaslist som sitter på utsidan.
Jag har själv sett hur en kille från SP kommit till en kund av mig och demonterade inom 5 minuter först alluminiumbeklädning och sen glasrutan utan att skada fönster. Allt gjordes från utsidan.

Berliner
 
Redigerat:
  • Gilla
Volha Kalasouskaya
  • Laddar…
Berliner skrev:
Bara för säkerhetens skull. Det känns inte rigtigt säkert med svensktillverkade fönster på grund av glaslist som sitter på utsidan.
Jag har själv sett hur en kille från SP kommit till en kund av mig och demonterade inom 5 minuter först alluminiumbeklädning och sen glasrutan utan att skada fönster. Allt gjordes från utsidan.

Berliner
hos oss gjorde en inbrottstjuv samma sak i ett hus från 80-talet :). Det var bara listor ( ingen alu) och han ställde den oskadade fönsterkassetten prydligt vid sidan om. Senare krävde försäkringsbolaget att det ska vara speciella skruvar i list som inte går att skruva ut med vanlig skruvmeisel :).
Vet ej hur dagens nya fönster är säkrade.... kanske måste man ha villalarm?
gaia
 
gaia skrev:
hos oss gjorde en inbrottstjuv samma sak i ett hus från 80-talet :). Det var bara listor ( ingen alu) och han ställde den oskadade fönsterkassetten prydligt vid sidan om. Senare krävde försäkringsbolaget att det ska vara speciella skruvar i list som inte går att skruva ut med vanlig skruvmeisel :).
Vet ej hur dagens nya fönster är säkrade.... kanske måste man ha villalarm?
gaia
Bor i hus från 80 talet med såna fönster. Här plockade de fint ur rutan, gick in och rensade, gick ut och skrivade tillbaka den. Pratade med Securitas och de sa i många fall märker inte ens de som bor där att folk varit inne. Så se till att köpa bra fönster+dörrar ja!
 
Bricco Bricco skrev:
Bor i hus från 80 talet med såna fönster. Här plockade de fint ur rutan, gick in och rensade, gick ut och skrivade tillbaka den. Pratade med Securitas och de sa i många fall märker inte ens de som bor där att folk varit inne. Så se till att köpa bra fönster+dörrar ja!
Samma här, elitfönster från 1999. Inbrott där kasetten låg på marken bredvid...

Jag frågade elitfönster, de rekommenderar att man fogar mellan båge och kasett med typ silikon. Det gör att det tar betydligt längre tid att få ut kasetten med större risk för krasch. Ville man kunde man komplettera med envägsskruv.

Jag har fogat mina fönster i känsliga lägen. Tar bara någon minut att ta bort de tre listerna.
 
Nu får fler oupplysta bovar ett tips. Om de läser dessa sidor, vill säga.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Anders Granlund Anders Granlund skrev:
Nu får fler oupplysta bovar ett tips. Om de läser dessa sidor, vill säga.
Inte nog med det, vi som byter fönster gör även reklam för det med skyltar och banderoller, det borde väl vara bättre att ge dem nyckel direkt!

Mvh"fönsterbytare"
 
Berliner Berliner skrev:
jag köpte mina träfönster i Tyskland. Bara för säkerhetens skull. Det känns inte rigtigt säkert med svensktillverkade fönster på grund av glaslist som sitter på utsidan.
Våra Polska fönster har också glaslisten på insidan.
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
 
Lucky2015
Berliner Berliner skrev:
Hej,
jag köpte mina träfönster i Tyskland.
Bara för säkerhetens skull. Det känns inte rigtigt säkert med svensktillverkade fönster på grund av glaslist som sitter på utsidan.
Jag har själv sett hur en kille från SP kommit till en kund av mig och demonterade inom 5 minuter först alluminiumbeklädning och sen glasrutan utan att skada fönster. Allt gjordes från utsidan.

Berliner
Är det bättre priser i Tyskland på fönster? Om så är fallet, finns det någon du kan rekommendera?
 
Sitter isolerglaset med utvändiga lister så bör man låta en fackman mtk limma glaset om det är av äldre modell (standard idag). Att sätta envägsskruv leder oftast till att hela fönstret måste kasseras om man behöver göra glasbyte vid ett senare tillfälle. I bästa fall måste samtliga lister bytas. Dessvärre så vet redan de flesta inbrottsbusar redan hur man plockar ur glas. Så som tidigare nämnts så gör ett limmat glas att det tar mycket längre tid att plocka ut. Dock leder det oftast till en krossad ruta om dom verkligen vill in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.