Iden är bra men programmet dåligt.
Vad händer med alla försäkringar som verkar finnas för de tre byggena. Hjälper det inte att dom har haft försäkringar ?
Håller med tidigare svar, att varm och kallvatten är förväxlat kan väl ändå inte vara ett byggfusk, det måste väl ha varit en snabbkoppling en sen natt som lätt borde kunna fixas dagen efter.
 
Ericc
Tror nog att dom där gamla rävarna har mycket att säga till om.

Jag brukar skita i det mesta, vet inte om jag börjar bli gammal men jag tyckte det såg jävligt lojt ut när Ekdal satt med foten på bordet och ringde sitt samtal och verkade cool. Han sjönk lite i mina ögon där, kändes inte direkt aktiv i det han höll på med.
 
Snailman
legul skrev:
Iden är bra men programmet dåligt.
Vad händer med alla försäkringar som verkar finnas för de tre byggena. Hjälper det inte att dom har haft försäkringar ?
Håller med tidigare svar, att varm och kallvatten är förväxlat kan väl ändå inte vara ett byggfusk, det måste väl ha varit en snabbkoppling en sen natt som lätt borde kunna fixas dagen efter.
om de har tex färdigställande försäkring så går den in med max (tror det var 15%) av byggkostnaden, det är för att det är dyrare att byta byggare mitt i bygget, men det förutsätter att man inte betalat ut pengar för ett visst moment innan detta moment är klart, och det har de ju ofta gjort i programmet.

byggfelsförsäkringen har väl en självrisk på 20 tusen per fel, och jag tror det blir rätt många olika fel...
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6797408.ab

Känns ju lite fel att tv4 lämnade Jan Stider och Pia Lundgren Stider ifrån första programmet i källaren. Dem byggde visserligen 2 rum åt barnen men när dem utmålar sig till årets hjältar och lämnar kvar Jan o pia i källaren med 12.5 grader inomhus under vintern.

Ska dem utge sig för att vara hjältar så får dem asluta det dem påbörjade
 
Snailman
Lite skrev:
[länk]

Känns ju lite fel att tv4 lämnade Jan Stider och Pia Lundgren Stider ifrån första programmet i källaren. Dem byggde visserligen 2 rum åt barnen men när dem utmålar sig till årets hjältar och lämnar kvar Jan o pia i källaren med 12.5 grader inomhus under vintern.

Ska dem utge sig för att vara hjältar så får dem asluta det dem påbörjade
rummen till barnen inreddes ju på övervåningen, den våningen kunde man ju se takstolarna i, alltså den våningen saknade ju isolering i taket, där mest värme läcker ut från ett hus, så inte konstigt om det var kallt, antagligen kunde inte barnen bo i sina rum heller.

Annars kunde jag inte se några större fel på huset, att det inte var ventilerat under putsen var väl inte så konstigt, det byggdes väl så tills helt nyligen, och typ skanska håller väl på så fortfarande?

edit: ska man tro den här artikeln så kanske det inte är så många som enstegstätar längre http://www.byggcheferna.se/index.ph...enstegstta-trots-nya-larm-om-fuktskador/64/64
 
Redigerat:
Tittade på Fuskbyggarna gårdagens program 24/3 men uppfattade aldrig vad familjen faktiskt hade betalt för huset?
Vad jag förstod så hade det gjort en förskotts betalning på över 800'kr och inget annat?
Om detta stämmer har familjen fått ett hus för ca 800'kr, visserligen med mycket fel och brister, men det är mycket pengar kvar för att komma upp i vad det faktiskt skulle kosta 3, något miljoner. Dessa pengar skulle man kunna fixa till huset för.
Någon som uppfattade hur och vad som hade betalts?
 
Jag fattade det som, att de hade betalat hela huset. De hade alltså betalt ut de sista 800 000, trots att huset ej var färdigt.
 
Ja, så måste det vara annars blir det inte att familjen har blivit lurade, förutom att huset inte var klart och med fel och brister.
 
J
Immobil skrev:
Jag fattade det som, att de hade betalat hela huset. De hade alltså betalt ut de sista 800 000, trots att huset ej var färdigt.
Så lät det faktiskt inte alls.

Byggaren sa tydligt att "vad väntar de sig för 800.000?"

Att folk är naiva och korkade är inte byggarens fel.

Att det sedan finns massa svindlare i branschen är däremot något som är bra att det belyses men även köparen måste ta lite ansvar för att kolla upp vem man anlitar.

Anlitar man de absolut billigaste som man hittar (som ofta är från gamla östblocket) så skall man inte bli förundrad att det uppstår problem.
 
Redigerat av moderator:
Kan hålla med om att bygglov,äntligen hemma och roomservice har tappat skärpan. Jag tycker dom mest håller på o sy kuddar i galna färger eller nån utflippad ide om hur man bygger en soffa av gamla pinnstolar i olika(!) pastellfärger!!! Jag tror de var roomservice som gjorde det sist....herregud så fult!

Nä, fram med riktiga byggprogram!! Men jag tycker arga snickaren är störtskön, och nu fuskbyggarna med timell o co verkar riktigt bra!
 
Ad acta
Jag uppfattade det som att dom betalt 800.000 och där var det klart.
 
Japp jag med. Blir förbluffad över snyfteriet (trots att de faktiskt inte snyftade) över att de fått ett helt hus för 800 tkr (plus tomten antar jag) som de med några hundra tkr till kan få bra ordning på.

Förstår mig inte på folk som ska ha allt men inte fattar att det kostar. Har man inte kapitalet så kan man inte konsumera, så enkelt är det. Men vissa tror visst att det är självklart att man ska kunna bygga sitt drömhus trots att inte stålarna finns. Och väljer man då mr handyman från estland, ja... då ligger det nära till hands att säga att de får skylla sig själva. Tycker mer synd om grannarna som pröjsade +70 tkr för ett garaget som inte ens påbörjades.

Ungarna verkade ju få livskvalité ändå, inte alla barn som har det så bra!
 
Om dom nu bara betalade 800 000:-. Då kan man undra varför Timell/Ekdahl tog sig an fallet?
Det de hade fått var väl värt så mycket? :S
 
Program 24/3.
Jag blev kontaktad av byggaren om att montera taksäkerhet på huset.
"it have to be by the book" sa han.
När jag kom upp på taket såg jag att det var ett schingeltak som var felmontera
och under det satt det vanliga spånskivor som innbrädning.Alla vet ju hur en spånplatta ser ut som legat ute.
Jag gick ner igen och sa att han får montera takstege och gångbrygga själv
för jag kan inte garantera hållfastigheten får dom " No problem sa han ".
Sen gick jag ett varv runt huset och konstaterade att det här är top 3 av dom värsta
husen jag sett.
Har jobbat som plåtis i 24 år och sett ett och annat hus.

/Danne
 
Ad acta
Ad acta skrev:
Jag uppfattade det som att dom betalt 800.000 och där var det klart.
Dom hade betalt hela summan vid inspelningstillfället.

Kul att svara till sig själv, då blir det rätt också.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.