ditt svar tolkades som svart var l1 och brun l2... (men är tvärtom idag, förr var det så som du beskrev tror jag)

men med tanke på att gemene man bara drar till rum och inte till pannor / spisar etc där trefas eller dylikt krävs så finns det inte såååå mycket man kan göra fel (om man inte är en apa som inte borde peta på prylar man inte förstår sig på)...

 
För att lugna eventuella elexperter eller för att visa hur fel jag gjort så kommer här lite info 8).

Från den kommande elcentralen i klädkammaren har jag dragit flexrör med svart, blå, gulgrön till en dosa cirka 30 cm från taket på väggen i ett rum, från den har jag sedan fördelat ut till vägguttag cirka 30 cm över golvet samt till strömbrytare, (ungefär 1.05 om jag nu minns rätt över golv). Från strömbrytaren har jag sedan dragit brun, blå samt gulgrön till lampor. Eftersom det är många transformatorkopplade spotlights har jag kopplat på utanpåliggande uttag direkt på flexslangen, innanför gipset där det skall vara transar.
Flexslangen går rakt upp från alla dosor samt lite hursomhelst i mellanbjälklaget och i taket.


Beroende på antal uttag samt kommande spotlights så har jag beräknat ett total watt om absolut maximalt 2300 per grupp/slinga eller vad det nu kallas.

Jag har använt superbilliga gröna kopplingsdosor från www.elbutik.se, flexslang med fördragen och icke fördragen kabel samt även Lexel´s kombidosa för nätverk och 3-4 uttagsbrunnar per dosa. Jag har även några superdyra flexslangar som jag köpt av elkillen, de var ju också då förståss bäst för att dra ren kabel i men 5 gånger dyrare än den från elbutiken, den senare "korvar" sig när man drar kabeln i böjar.

Till spis, ugn och bastu tänkte jag dra ett antal 2,5 mm kablar, förmodligen i den färgordning som någon skrev tidigare. Pannan får nog experterna fixa, där behövs det visst 6mm sägs det, :p.

Jag har lämnat alla dosor helt öppna och tänker självklart använda behörig elektriker för att
- Koppla ihop och kontrollera alla sladdar i dosorna
- Sätta upp och koppla ihop allt i elcentralen
- hjälpa till med strömbrytare och vägguttag
- Koppla upp fasadmätarskåpet och själva kopplingen till elnätet

Utöver detta har jag även dragit lex com home kabel, stökigt för den är relativt hård. Den kan inte ligga parallellt med starkström närmare än 30 cm samt får inte böjas mer än en golfbolls radie. Eftersom de är många blir det en jäkla massa till Lex com centralen pga att det är ett stjärnnät.

Som flera påpekat tidigare så är det viktigaste, (och något man absolut inte skall strunta i), att en behörig kan kontrollera anläggningen och se till att inga fel har gjorts samt göra själva ihopkopplingen. Som många skrivit tidigare så anser jag att vi normalt funtade utan färgblindhet kan klara av att dra lite VP, Flex samt ovan nämnda kabelfärger i ett system för vanligt en-fas kablage.

Synpunkter på det? :p

mvh ingo
 
Här kommer en fråga till (från en icke-elektriker):
Kan man göra som ovanstående (IngvarW) och dra själv, men INTE koppla in. Utan när dragningen är gjord tillkallas elektriker som kontrollerar arbetet och sätter på strömmen/kopplar sista biten?

Jag bytte till jordade uttag i mitt hus och gjorde precis så. Elektrikern kom och såg över mitt jobb och kopplade in jorden. Billigt och tryggt tyckte jag.

...Roger
 
Tja, vad kan man säga.
Jag har gjort allt utom inkoppling till central. :)
 
Jag har gjort som kalle 12, allt utom centralen...
 
samma här, låter centralen vara till lysis... better safe then sorry (gick styråregler i skolan, där drog man ju massor å lärde sig alla räkneprylar å tjafs, men kommer ihåg NOLL + aldrig jobbat med det så...)

 
Det ni alla som "kan själva" missat helt är en extremt stor grej!!! Hur ser utlösningsvilkoret ut??? Har ni tagit reda på förimpedansen??? - detta borde ni ha gjort eftersom ni redan dragit allt kablage. ( Här har ni en sak som ett fåtal av er vet vad det innebär, detta ska man inte ignorera, det handlar om elsäkerhet!!! Om någon inte tror vad jag säger så kontakta elsäkerhetsverket så kan ni få det bekräftat... ) Ge mig ett ärligt svar på min fråga!!!!! ???
 
Jovisst. Man skall vara försiktig med det elektriska om man inte vet vad man gör. Är själv utbildad elektriker (15 år sedan) och inte jobbat som det på 10 så ibland står man där och kliar sig.
Mycket av elsäkerhetsföreskrifterna är ju till för att näste elektriker som kommer och skall felsöka på anläggningen skall förstå hur det är draget. Börjar man blanda grupper i samma dosor och grejor kan det ju bli farligt för de som kommer efter...
Handeln med elmateriel är inte helt sjysst. De stora bolagen har absurda rabbater hos grossiterna. 80% förekommer på vissa komponenter...
Är man tvungen att handla på OBS kan eldetaljer förefalla vara svindyra något som är + för den svartjobbande elektrikern...
 
Nu kommer en fråga till dom som är elektriker och som är arga på kunden :)

Om en kund står för egna produkter som den köpt själv (strömbrytare, kontakter mm), är det överhuvudtaget någon elektriker som är intresserad av att köra "bara" jobbet då ??

 
Det beror väl på vad han får i betalt för installationen. Det är ju inte underhållande att handla och släpa hem allt material.
Som jag skrev ovan skall man förvissa sig om att man verkligen handlar billigt om man skall fixa själv.
Dessutom kan elektrikern skylla på materialet om något inte blir bra :p
 
Samarbete borde väl vara modellen? Jag berättar hur jag vill ha det placerat på ett ungefär, elektrikern säger:
-OK, dra rören såhär och såhär, tänk på det här, sen kommer jag och gör resten på tisdag. Det borde väl vara acceptabelt för alla parter?
 
basse skrev:
Det ni alla som "kan själva" missat helt är en extremt stor grej!!! Hur ser utlösningsvilkoret ut??? Har ni tagit reda på förimpedansen???  - detta borde ni ha gjort eftersom ni redan dragit allt kablage. ( Här har ni en sak som ett fåtal av er vet vad det innebär, detta ska man inte ignorera, det handlar om elsäkerhet!!! Om någon inte tror vad jag säger så kontakta elsäkerhetsverket så kan ni få det bekräftat... ) Ge mig ett ärligt svar på min fråga!!!!! ???
Det är ju ganska vanligt förekommande med någon form av elritning på ett nybyggt hus ;)

Om man följer den utan modifieringar är man på säkra sidan...
 
Ponera att en person har köpt värmekabel på ett byggvaruhus. Han förlägger sedan denna själv på sitt badrumsgolv och kaklar golvet.

Sedan ringer han till elektrikern och ber att få värmekabeln inkopplad. - ett snabbjobb säger han, tar bara en timme.

tycker ni att elektrikern ska göra jobbet?

Byggvaruhuset har tagit all vinst på materialet..

Kunden har gjort jobbet själv, så där finns ingen vinst att hämta..

Elektrikern får debitera en timmes jobb ca 400kr, elektrikern ska ha lön ca 150 kr + arbetsgivaravgifter på 32% vilket blir 198 kr.

Vinsten blir då 202 kr och då ska elektrikern stå för att anläggningen inte är livsfarlig och sätta sin behörighet på spel.

Även om värmegolvet fungerar som det ska när det är nytt så kan "hempularn" ha gjort något fatalt misstag som visar sig flera år senare. Vem tror ni kommer få ta smällen då?

Nä, låt fackmännen göra sitt jobb med det material som de vet är pålitligt... Det kan rädda dig från att riva upp golvet en vacker dag, eller i värsta fall i från att någon i familjen mister livet.

 
Det är ju just det, en elektriker gör knappt jobb om dom inte får tjäna på material och arbete. Men vafan, man är väl inte dummare än att man kanske kan köpa materialet billigare själv, men då vill inte elektrikern göra jobbet sen istället.

Så det där som Basse sa i början .. tja det handlar bara om pengar, enligt mig iaf.
 
Esan skrev:
Ponera att en person har köpt värmekabel på ett byggvaruhus. Han förlägger sedan denna själv på sitt badrumsgolv och kaklar  golvet.

Sedan ringer han till elektrikern och ber att få värmekabeln inkopplad.  - ett snabbjobb säger han, tar bara en timme.

tycker ni att elektrikern ska göra jobbet?

Byggvaruhuset har tagit all vinst på materialet..

Kunden har gjort jobbet själv, så där finns ingen vinst att hämta..

Elektrikern får debitera en timmes jobb  ca 400kr, elektrikern ska ha lön ca 150 kr + arbetsgivaravgifter på 32% vilket blir 198 kr.

Vinsten blir då 202 kr  och då ska elektrikern stå för att anläggningen inte är livsfarlig och sätta sin behörighet på spel.

Även om värmegolvet fungerar som det ska när det är nytt så kan "hempularn" ha gjort något fatalt misstag som visar sig flera år senare. Vem tror ni kommer få ta smällen då?

Nä, låt fackmännen göra sitt jobb med det material som de vet är pålitligt... Det kan rädda dig från att riva upp golvet en vacker dag, eller i värsta fall i från att någon i familjen mister livet.
Det är klart att elektrikern ska göra jobbet. 202 kr i vinst på en timmes skitjobb kan ju inte vara fel om man tar det på vägen hem - om lön och arbetsgivaravgifter är draget redan...
Dessutom har han säkert debiterat 300 spänn för bilersättning/resekostnad ovanpå det.


Det vor bra om du kunde berätta vad som kunde gå fel utöver inkopplingen. Menar du om kunden spikat fast värmekabeln i golvet eller något sånt? För annars kan jag inte se vad som skulle kunna sätta behörigheten på spel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.