Status
Tråden går ej att kommentera.
Nej det var enligt kunden onödigt då det gick att stänga av vattnet till köket i källaren.

Nuförtiden har en blankett med sig som kunden får skriva på. Han kan montera en billig noname blandare men då avsäger han sig allt ansvar för all annan installation i närheten. Än så länge har ingen valt det alternativet.
 
Inte alla skunder som vill betala för ballofixer. Tro mej, de kostar mer än många "no-name" blandare.:S
 
Linkan222 skrev:
Har en kompis som är rörmokare. Gjorde ett undantag en gång och installerade en IKEA blandare i ett nyrenoverat kök. Gick ner i källaren och vred på vattnet. Upp och skulle provspola. Så fort han tog i blandaren sköt den isär och han hade fullt sprut upp i tak, ner bakom skåp och ner på nya parketten. Hann bli några liter innan hann hade slängt sig ner för källartrappen och stängt av. Blev till att riva ur köket igen och torka. 9 veckor senare monterade han en FM blandare. Nu var det ju inte hans fel men att stå i det läget och känna skammen när vattnet sprutar ville han bara vara med om en gång på Ikeas bekostnad. Kunden hade dessutom hela tiden skrytit över sitt kök som kostade över 200000kr men några hundra extra på blandaren gick inte.
Läser man instruktionerna för säkert vatten så ska man provtrycka systemet innan man kopplar in det. Hade han gjort så som man gör som amatör när man byter något vvs så hade han bara släppt på lite vatten för att fylla upp systemet och sedan stängt ingående vatten igen för att kunna gå runt och kontrollera det nyinkopplade efter läckade och tryckfall. Tyder mer på dålig rörmockare än dåliga prylar.
 
Redigerat:
Äsch finns väl ingen som provtrycker när man byter en blandare?
Dessutom kan man bara upptäcka läckage med provtryckning och man måste ju ha vattnet på för att testa blandaren.
Dessutom gick inte blandaren sönder pga felaktig inkoppling förutsätter jag utan pga undermålig/felaktig konstruktion så man väl inte skylla det på rörmockare.

cem77 skrev:
Läser man instruktionerna för säkert vatten så ska man provtrycka systemet innan man kopplar in det. Hade han gjort så som man gör som amatör när man byter något vvs så hade han bara släppt på lite vatten för att fylla upp systemet och sedan stängt ingående vatten igen för att kunna gå runt och kontrollera det nyinkopplade efter läckade och tryckfall. Tyder mer på dålig rörmockare än dåliga prylar.
 
Alltid bra att vara försiktig men det där var 1 på 100 000 grej. Ballofixer är självklart
 
Men det kostar ju cirka 500-600 kronor att få en ballofix installerad, vilket gör att en del tvekar.
 
Ericc
LAINE skrev:
Men det kostar ju cirka 500-600 kronor att få en ballofix installerad, vilket gör att en del tvekar.
Men IKEA kanske kommer med en för 50-60 spänn snart. confused0068.gif
 
Har inte IKEA egna instalatörer/montörer med? kke dom kan koppla i deras blandare hehe
 
Tossegubbe skrev:
Äsch finns väl ingen som provtrycker när man byter en blandare?
Dessutom kan man bara upptäcka läckage med provtryckning och man måste ju ha vattnet på för att testa blandaren.
Dessutom gick inte blandaren sönder pga felaktig inkoppling förutsätter jag utan pga undermålig/felaktig konstruktion så man väl inte skylla det på rörmockare.
Nej provtrycker med utrustning speciellt för detta gör man kanske inte men man sätter på vattnet så det byggs upp tryck. För att bygga upp tryck kan man öppna väldigt lite flöde. Är systemet då helt och tätt så kommer du att få fullt tryck men lite flöde ut om något skulle vara otätt. Jag upprepar, rörmockaren följde inte säkert vatten i detta fallet.
 
LAINE skrev:
Men det kostar ju cirka 500-600 kronor att få en ballofix installerad, vilket gör att en del tvekar.
Om du köper ett par kulventiler typ ballofix för 150 kronor stycket och har hemma så kan jag inte tänka mig att montören ska ha 200-300 kronor för att dra 2 gängor?

Fördelen med kulventil under skåpet är att du får byta blandaren själv när det blir dags nästa gång. Har du inte kulventilen så får man inte byta själv.
 
Lite skrev:
Om du köper ett par kulventiler typ ballofix för 150 kronor stycket och har hemma så kan jag inte tänka mig att montören ska ha 200-300 kronor för att dra 2 gängor?

Fördelen med kulventil under skåpet är att du får byta blandaren själv när det blir dags nästa gång. Har du inte kulventilen så får man inte byta själv.
Klart du får byta själv. Blanda inte ihop med elinstallationer nu. VVS kan vem som helst göra som gör det fackmannamässigt.
 
cem77 skrev:
Klart du får byta själv. Blanda inte ihop med elinstallationer nu. VVS kan vem som helst göra som gör det fackmannamässigt.
Ja där ser man. Jag ver helt säker men jag var missinformerad. Googlade snabbt och du verkar ha rätt. Undrar om det var i hantverkarskolan dvd serie dem sa att man inte fick göra det själv om det inte sitter en kulventil i samma rum.

MEN!
Känner man sig inte säker på sin sak så bör man hålla sig bakom kulventilen om man tvunget ska skruva. Ifall det sker en läcka så blir det svårt att få ersättning ifrån försäkringsbolaget om det inte är fackmannamässigt
 
Vare sig det är sant eller inte var det nog en av de dummaste argument jag sett. Spelar det någon roll om du byter en blandare och inte skruvar åt ordentligt om det sitter ballofixer vid blndaren eller om du slår av inkommande vatten. Missar du att dra en klämring, åker hemifrån och det skjuter isär spelar det väl ingen större roll var avstängningen sitter.
 
Linkan222 skrev:
Vare sig det är sant eller inte var det nog en av de dummaste argument jag sett. Spelar det någon roll om du byter en blandare och inte skruvar åt ordentligt om det sitter ballofixer vid blndaren eller om du slår av inkommande vatten. Missar du att dra en klämring, åker hemifrån och det skjuter isär spelar det väl ingen större roll var avstängningen sitter.
Du har då inte sett mycket

Man ska vara så försiktig som möjligt som sagt.
Bättre att släppa på vattnet i samma rum och se om det händer något oväntat än att vara nere i källaren o släppa på o springa som en dåre. Det är meningen.
 
http://www.vvsochbad.se/info/faq-kategori.html?categoryid=113
Kan man själv ersätta/montera sin tvättställsblandare?
Ja, du kan själv montera och ansluta dina blandare. Man får dock inte ändra på rörledningar och installationer som går in i väggen eller på något sätt är gömda

Det var det jag hittade men vet att det finns fler som påstår liknande men majoriteten säger att man får göra allt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.