Ja, rent hållfasthetsmässigt går det att stumlimma hyllorna, men jag tror nog på att fräsa ändå, för att ha en styrning vid montaget. Det är annars lätt att hyllan blir lite skev och drar sej när man klämmer ihop klabbet med tvingar.
 
Hur har det gått fasting?
 
Ack, snön smälte och det blev vår.
Nu planeras spaljé, nya odlingsbäddar, ny häck, en liten stenläggning och nytt balkongräcke. En kompis sa att jag har "Bygg-ADHD"...så många idéer, så lite tid. Ibland blir jag trött på mej själv.

Troligen kommer bokhylleprojekt ligga på is till vintern. Jag är dock nöjd med mej själv som inte köpte skivorna. Då hade de stått i garaget och blängt på mej varje morgon.
 
@ Fasting65: Vilket kul och galet projekt! Jag tänkte inflika några saker om Hi-macs/Corian.

- Man sammanfogar inte med värme, men man kan böja skivor efter upphettning till 150 grader
- 2-komponentslimmet är dyrt - riktigt dyrt och har en öppettid på ett par minuter. Innan limning tvättar man fogen med aceton(!). Du behöver en speciell typ av limpistol och limspetsar som räcker till en limning vardera. När det härdat så blir det lika hårt som skivmaterialet. Jag har stumlimmat långa bitar som jag provat att slå av och de tål vansinnigt mycket belastnng.
- Överblivet lim är riktigt segt att få bort. Du behöver i princip fräsa det med en hörnfräs för att få det bra. Att putsa bort limresterna är väldigt tidskrävande och svårt att få bra om man vill ha vassa innerhörn.
- Vid sågning bör du använda trapetsslipade klingor med negativ tandning. Samma klingor som används till aluminium och plexi (akrylglas).
- Det sliter rätt hårt på stål och klingor och flisar lätt om du har slöa verktyg
- Skivorna från LG varierar rätt mycket i tjocklek, inget som spelar roll när man gör bänkskivor men om du ska fräsa sinkor på ett fräsbord kommer de där tiondelarna vara skillnaden mellan en laxsjärt som inte går in i sitt spår och en som blir för lös.
- Baksidan på skivan är också ganska skrovlig och bör bredbandsslipas för att få en yta som funkar till en bokhylla. Då hanteras du också ojämnheten i materialtjockleken.

Kort sagt: ett utmärkt material för hemmasnickaren! ;)

Om du är sugen att få lite provbitar för att testfräsa lite är du välkommen att PM:a. Om du ska få hjälp av en snickare med vissa moment rekommenderar jag att det är en snickare som har erfarenhet av materialet.

Lycka till!

/micke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.