90 cm bred spis ( Smeg ) med induktionshäll. Outstanding...
+ bänkskivor i granit med en riktig heltäckande diskbänk ( 2 stora hoar)
 
Bäst: Vår soptunna är en 40 bred och ca 50 hög låda direkt under arbetsbänken.
Bara att öppna lådan och skrapa ner skräpet.

Näst bäst: Kylskåp med is och vatten på utsidan. Helt onödigt, men vi använder det varje dag.

3:a: Att inte ha några överskåp ovanför arbetsytorna. Inget att slå huvudet i när man lagar mat.
 
#32 - det är så lustigt det där med överskåp eller inte. Jag som är så nöjd att vi har många överskåp :).
Det viktigaste är att man får det så att man gillar det själv.
 
bonzichrille skrev:
Håller på med en köksrenovering just nu ([länk]). Tycker faktiskt man vinner en heldel på att investera i lite lyxigare vägguttag om de nu syns. Förhöjer intrycket ordentligt i jämnförelse med standard.
Ville inte säga det innan men efter att du säger så här nu hoppas jag att du har lagt en extra slant och köpt en bättre blandare. Det är en detalj som de flesta använder mer än din strömbrytare. Nu inget sagt om din brytare jag var själv inne på Gira men valet föll på Legrand
 
1, Gasspis med dubbla ugnar (90x30 cm, ILVE).
2. Ångugn.
3. Riktigt hög kvalité på vitvaror (ILVE, Miele, Liebherr), solida stommar och luckor.
4. Flera positioner med riktigt bra (Horas) blandare och (Franke) hoar på olika ställen.
5. Platsbyggd rostfri bänk (2,0 mm tjocklek) som blir helt anpassad till utrymmet.
6. Avfallskvarn.
7. Rejält tjockt klinkergolv med värme (tjocklek ger värmetröghet).
8. Quooker hetvattenkran.
9. Rejäl bakbänk i sten.
10. Överskåp hela vägen upp till tak (270 cm).
11. LED-belysning generellt där allt är dimmat i olika zoner.
12. Flera olika rejäla platser att arbeta på så att flera kan arbeta utan att störa varandra.

Mvh

TMC
 
Redigerat:
Många är glada över sina fina diskmaskiner och det är jag med men en detalj jag är extra nöjd med är faktiskt handdiskmedelskranen (långt ord!) på diskbänken Intra Europa). Bara att trycka lite så kommer det diskmedel. Det blir ju trots allt en del handdisk då och då. Nu slipper man se Yes-flaskan!
 
Hej,

Det där funderade vi faktiskt över men valde att inte göra hål i diskbänken än så länge (eftersom det alltid går att göra i efterhand när vi blivit mer övertygade!).

Vi har i flera år använt två olika diskborstar med påfyllnadsmöjlighet av diskmedel i handtaget och en svamp för fin- respektive grovdisk i svampen framtill.

Frågan är ifall vi skall överge det och sätta en diskmedelspump istället...

Man får ju ändå ha en diskborste och vår "misstanke" är hur mycket diskmedel man behöver fylla på "hela" tiden i pumpen man sätter som fast montage...?

Vad vinner man på den gentemot vår "manuella" lösning? Vi kan ju som vi gör idag alltid diska kristallglas med finsvampborsten och det gör ju att vi alltid kommer att behöva två diskborstar ändå?

PS Missförstå mig rätt; allt som är genomtänkt, erfaret och välgrundat har en plats i vårt kök så du får gärna övertyga oss!!!!!

Mvh

TMC
 
Får rum mycket diskmedel i de där pumparna, jag har 2 st, en för diskmedel och en för tvål men gillar man sån där borste med diskmedel i handtaget så kör på det.
Ibland vill man dock ha diskmedlet direkt i kastrullen och sen fylla på vatten så den får stå för senare disk och då är det fördel pumpen.
 
+
Öppna spisen
Gasspisen
Kaffemaskinen (Jura Impressa)
Ismaskin

-
Ikea-lådor
Kallt klinkergolv (horribelt dyr elgolvvärme)
 
1 Den stora hon (70cm bred)
2 Köksblandaren med utdragbart munstycke.

Inget plask eller slask på bänkskivan när man spolar av t.ex. ungnsplåtarna som helt får plats i hon, och med köksblandarmunstycket fritt så kommer man åt i alla hörn med vattenstrålen nere i hon istället för att strålen kommer en bit ovanför.
 
Vägghängd blandare och ingen diskmedelskran gör att min rostfria diskbänk är väldigt enkel att göra ren bakom vasken. Dessutom tycker jag det är snyggt.
 
nimhed skrev:
Vägghängd blandare och ingen diskmedelskran gör att min rostfria diskbänk är väldigt enkel att göra ren bakom vasken. Dessutom tycker jag det är snyggt.
Låter bra. Det är en av de saker jag ångrar i vårt kök, att jag inte tänkte på den möjligheten i tid. Det hade varit så lätt att ordna när vattnet ändå skulle dras in genom den väggen...
 
+ Jag är väldigt nöjd med att ha micron i ett högskåp så att jag slipper se den.

+ Avrinningsho precis bredvid spisen är också ett plus.

+ Ismaskinen som används dagligen.
 
Infällt 220V-uttag i taket ovanför köksön gör att man inte behöver ha sladden tvärs över golvet om du vill använda något elektriskt redaskap vid ön.

Mvh
Mats
 
Upphöjd diskmaskin sparar ryggen. Verkligen bra.
Stoooor diskho som man får ned en plåt i .
Sockellådor för presentpapper och liknande skrymmande saker.
Värmegolv
Induktionsspis. Kan aldrig gå tillbaka till vanlig spis. Dock är touchknapparna lite knäppa ifall de får vatten på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.