Bjurran: När det gäller trängsel i etern håller jag absolut med dej. I det läget har kabel en stor fördel. Det är lätt att förbise det när man som jag har 5 km till närmsta granne..
 
mycke_nu skrev:
Bjurran: När det gäller trängsel i etern håller jag absolut med dej. I det läget har kabel en stor fördel. Det är lätt att förbise det när man som jag har 5 km till närmsta granne..
Precis. Har försökt förklara det för flera som flyttat till stan och har bekymmer med samma utrustning de alltid använt innan. Lätt att glömma bort sådant, men för användarna är det fruktansvärt när det inte fungerar.
 
mycke_nu skrev:
Det är lätt att förbise det när man som jag har 5 km till närmsta granne..
Jag gissar att jag får med ca 3000 hus om jag ritar en cirkel med radien 1km runt min villa....:) (det är iofs en uppskattning, har bara räknat ungefär 1100 av dom)
 
MathiasS skrev:
Jag gissar att jag får med ca 3000 hus om jag ritar en cirkel med radien 1km runt min villa....:) (det är iofs en uppskattning, har bara räknat ungefär 1100 av dom)
:D Då behöver du ju inte skaffa eget bredband! d^_^b
 
mycke_nu skrev:
Första gången jag inte blivit totalt nedsablad! Kan man börja tro att framtiden redan är här?:rolleyes::D
Nej, vi har bara gjort det så många gånger att vi inte ids längre. Vänta bara tills du börjar få en massa grannar... :)
 
Men men , gentlemen, besinnen eder. Här ligger man i världens förkylning och inte kan jag påstå att ni underlättar livet för en sjuk stackare! :S Skulle ni som sitter på, som jag förstår, enormt mycket kunskap kunna enas om vad som är mest lämpligt i mitt fall. Själv har jag som ni säkert förstått noll koll. :blushing: Tänk om det gällt en pinjong eller ett kollimationsvattenpass i stället. :)
 
JanneL
Förstår jag din ursprungliga fråga rätt att du vill dra rör och annat klart så att du behöver göra minimal påverkan den dagen du byter från vad du än har för lösning idag till när fibern kommer in i din lägenhet? Eller berör detta ett stort projekt där du ska samordna installationen i hela brf?
Du säger att du spårar elen nu, är det renovering inplanerat? Isf skulle jag passa på att få in nätverkuttag i väggarna samtidigt om det är möjligt, och då placera dessa strategiskt utefter var man tror sig vilja ha sin tv, datorer etc.
Nåt uttag kommer nästan alltid sitta fel, men det får man helt enkelt ta. Själv ser jag det som bättre att ha ett uttag för mycket än en kabel löst över golvet. Om du gör iordning allt med nätverket redan idag och kör t.ex. adsl på det nätverket, så är det inte mycket jobb alls att byta till den utrustningen som krävs för fibern sen den dagen det blir aktuellt.

Krya på dig, ska själv gå och försöka bli kvitt en lättare förkylning nu.
 
Bjurran skrev:
JanneL
Förstår jag din ursprungliga fråga rätt att du vill dra rör och annat klart så att du behöver göra minimal påverkan den dagen du byter från vad du än har för lösning idag till när fibern kommer in i din lägenhet? Eller berör detta ett stort projekt där du ska samordna installationen i hela brf?
Du säger att du spårar elen nu, är det renovering inplanerat? Isf skulle jag passa på att få in nätverkuttag i väggarna samtidigt om det är möjligt, och då placera dessa strategiskt utefter var man tror sig vilja ha sin tv, datorer etc.
Nåt uttag kommer nästan alltid sitta fel, men det får man helt enkelt ta. Själv ser jag det som bättre att ha ett uttag för mycket än en kabel löst över golvet. Om du gör iordning allt med nätverket redan idag och kör t.ex. adsl på det nätverket, så är det inte mycket jobb alls att byta till den utrustningen som krävs för fibern sen den dagen det blir aktuellt.

Krya på dig, ska själv gå och försöka bli kvitt en lättare förkylning nu.
Du har fattat rätt. Det är min lägenhet det handlar om. Jag tror att jag har lyckats med den tänkta placeringen av uttagen. Tycker i mångt och mycket att det ger sig själv beroende på hur rummen ser ut och var det är mest lämpligt att ställa vissa möbler. En del väggar lämpar sig inte för placeringen av uttag. Sedan är det ju så att tex i vardagsrum vill jag inte ha någon telefon, så där är det kanske lämpligt att sätta ett dubbeluttag, TV och data. I sovrummen däremot vill jag ha tre uttag, TV, data och tele. Hur löser man detta? Två eldosor, med dubbeluttag i den ena och enkelt i den andra? De skall inte sitta på samma vägg, TV på egen vägg och data/tele på en annan vägg intill sängarna. Räcker det med två kablar till detta arrangemang i sovrummet? Vad är bäst, eller vad är brukligt, skall fibern dras in från trapphuset in i lägenheten, eller skall det dras en cat-kabel från trapphuset in till hallen. Kan jag grena ut till mina uttag i båda fallen? Någon har nämnt patchpanel, för mig låter det som en gammal telefonväxel där man stoppar kabeln dit man vill att "samtalet" skall gå. Herrejösses vilket rännande! Naturligtvis vill jag kunna se TV i flera rum samtidigt och även olika kanaler, likväl som det förmodligen kommer att vara flera datorer i gång samtidigt också. (Har både barn och barnbarn som förhoppningsvis kommer på besök). Liksom mycke_nu gillar jag inte hellre att ha en massa kablar och sladdar runt golvet. Beträffande vägguttagen såg lägenheten ut som en schweizerost när jag var klar. Det är med andra ord gott om dem nu. (Uttagen, inte hålen, de är igenmurade). Beträffande nätverksskolan har jag läst den. Mycket bra, men, s.a.s för en ovan, känns det som överkurs. Förhoppningsvis skall väl även jag lära mig något i sinom tid eftersom jag kollar på den nu och då.
Tack för omtanken! Hoppas du inte drabbats lika hårt som jag av förkylningen.
 
Redigerat:
JanneL, först och främst tror jag vi ska försöka förklara begreppet med patchpanelen lite bättre så att du är med på vad det handlar om, för då tror jag du ser fördelarna med den lite bättre sen.
Patchpanelen är egentligen inget annat än en metallskena med massvis med nätverksuttag på. Att man kopplar så idag beror på att man då har en kabel i väggen och sedan enkelt kan växla vad man vill ha uttaget till. Den dagen du väljer att möblera om så behöver du inte fundera på vilket uttag du har var, utan bara att det finns ett där. Du väljer helt enkelt själv vad du vill ha i vardera ände, och det är just det som är finessen med detta sätt att bygga på. Med de äldre standarderna hade man ju ett specifikt uttag för telefon, ett för tv, radio, och sen nu de senaste åren även nätverk. Det man försöker gå över till är alltså att få bort tankesättet att det är just sådana uttag, utan att man snarare ska se det som ett rj45 uttag i vardera ände av kabeln.
Jag skulle därför råda dig att dra dubbla kablar till varje apparatdosa och montera dubbeluttag även om du kanske inte kommer använda båda på en gång. Skillnaden blir några tior extra per uttag beroende på kabellängd.

Frågan är bara var du vill samla alla kopplingar. Fundera ut någon bra plats där du kan ha allt. Många av oss här på forumet har fixat ihop lite alla möjliga lösningar för våra kablar. Det finns små boxar som du kan skruva direkt på väggen eller så är man lite mer kreativ. Ikea har massvis med roliga saker för oss tekniker, ett lackrack kanske?
Själv så åkte jag förbi clas i sjön och köpte en rackskena, modifierade den lite och får upp allt på baksidan av väggen till ett föråd. Bjuder på en bild från bygget där du ser kopplingarna mellan uttagen i panelen till min 24-portars switch.
När det gäller din fråga om var de kommer montera uttaget från fibern så tror jag inte det är några bekymmer att de monterar det vid din patchpanel om det finns plats där och du ber dem sätta det där, men jag vet tyvärr inte hur de gör.
 
  • 100_1781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Patchpanelen utgör också ett mekaniskt skydd för anläggningen, kablarna i väggen dragavlastas t ex genom den. Tänk på hur ditt elsystem skulle se ut utan vägguttag, om det hängde ett uttag på en kabel ut ur ett hål i väggen och hur mycket problem det skulle ge. (Här är det dessutom värre, eftersom *ingen* använder rätt 8P8C-kontakt till enkardelig nätv-kabel. Det kan fungera ett tag, men det kommer att sluta göra det förr eller senare.)

En nätverkskabel för fast installation (dvs med enkla kardeler) är gjord för att ligga still (dvs den tål inte upprepade böjningar) och för att termineras i ett *uttag* i *båda* ändar. Gör man det får man få eller inga problem. Börjar man klämma kontakter på en eller båda ändar så ber man om problem. Mitt eget rack (Kjell och Co har bra o billiga grejjor) finns på bild i "kommentarer till nätverksskolan"-tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.