Hej där,
Vi har en liten bit gammal liguster på tomten (ska kompletteras runt hela tomten så snart jag får tag på en grävmaskinist med tillhörande maskin).

Tittade i dagarna in i den och insåg att det bara var ytskiktet som var grönt, innanför var det både glest och dött. Fick rekommendationen av en trädgårdsmästare att klippa ned den i pyramidform till knähöjd. Den var tydligen inte beskuren på måånga år.

Klippte idag någon meter enligt hans instruktioner, lutade mig tillbaks och insåg att det såg sketmärkligt ut, några halvmeterhöga pinnar som går åt höger och vänster (sällan rakt upp), med ett litet grönt skott på toppen om de hade tur.

Ska jag fortsätta så eller ska jag ta fram stoora saxen och bara kapa rubbet - helt okänsligt - till 10-20cm höjd?!

 
Jag förstår att du blir betänksam! Samtidigt skall du nog inte oroa dig - liguster tänder normalt på gammal ved. Det är möjligt att den blir snyggare om du tar ner den ännu mer men då kan du också riskera att vissa plantor inte kommer att hämta sig.

Liguster är alltid risig inuti och endast ytskiktet grönt. Man vinner således inget på att ha en alltför bred ligusterhäck. Samtidigt skall man vara uppmärksam på att den kan bli känslig för snötyngd under vintern om den är alltför smal och då lägger den sig. Detta är iofs inget större problem om man inte bor i mycket snörikt klimat. Jag har själv för vana att 'borsta' häcken (den som inte stabiliserats med staket inuti) när snön lagt den och då har den rest sig fint igen.

Trädgårdsmästarens råd att annars klippa den i pyramidform är därför helt korrekt, speciellt lite längre upp i landet.
 
Tackar!!

De däringa tjocka pinnarna som kommer upp ur jorden  8), ska man bara kapa dem på lämplig höjd? Jag hittar liksom inga skott att utgå ifrån på dem!!?

Törs man visa foton på det skrämmande resultatet och ens oförmåga att klippa...  :p  Morsan och farsan, villaägare sedan 40 år kommer imorgon  ;) Får väl skylla på att den mall jag försökte följa, den häckplanta som trädgårdsmästaren klippte, var en hörnplanta och därmed fått ljus på tre av fyra sidor....

liguster_01.jpg
liguster_02.jpg
liguster_03.jpg
 
Hemmakatten
Den där ligusterhäckenb ser väldigt bra ut! :) Tjocka grenar vilket innebär att den har ett bra rotsystem.
Se nu bara till att klippa den så att den lutar lite inåt upptill. Det vill säga, klipp den i en konisk form.
Häcken kommer absolut att bli grön och fin om några veckor. :) Liguster behöver klippas minst två gånger per år.
 
Det är ju just det som är lite knepigt då allt bara spretar åt massa olika håll... ::)
 
Var inte rädd för sekatören ;). Inte minst viktigt är att du finlukar ca 50 cm på var sida roten. Komplettera med kompost eller ny, näringsberikad jord. Håll efter ogräset hela säsongen. Vattna (låt slangen ligga & droppa ca 30 min vid varannan rotplanta) varannan vecka - oftare om det blir riktigt torr sommar. Den kommer att tända inom ett par veckor.
 
Tackar otroligt mycket för era råd. Rubbet är nu nedklippt till 50cm höjd och hoppas på att det ska räcka. Lukning gjord (dock inte 50cm utan 20-30 cm åt resp håll) och jord och gödsel är bara en tidsfråga. Det här ska bli kul att se :surprised: ;D
 
  • Gilla
nissenils
  • Laddar…
Vi förväntar oss augustibilder - med massor av nya små blad på riset ;D ;D ;D
 
Ska se vad vi kan åstadkomma  :p


   ;)
 
Hur gick det?

Jag har en nysatt liguster från påsk förra året, häcken finns i Halland, är det för tidigt att klippa den nu vid första vårtecknet eller ska man vänta till påsk?

Att jag är så het på gröten beror på att jag läst någonstans att man ska klippa den så tidigt som möjligt på vinter/vår för då var skotttillväxten som störst, men man vill ju inte riskera att klippa för tidigt så den dör, är det ok nu?

Är det lagom att klippa ner den till 20cm?

Mvh
 
  • Gilla
kanjon
  • Laddar…
Hahaha läste rubriken som Languster och tänkte "vem f-n beskär en gammal languster!!" (Languster är en typ av hummer)
 
Bambi skrev:
Jag har en nysatt liguster från påsk förra året, häcken finns i Halland, är det för tidigt att klippa den nu vid första vårtecknet eller ska man vänta till påsk?
Att jag är så het på gröten beror på att jag läst någonstans att man ska klippa den så tidigt som möjligt på vinter/vår för då var skotttillväxten som störst, men man vill ju inte riskera att klippa för tidigt så den dör, är det ok nu?
Är det lagom att klippa ner den till 20cm? Mvh
Det har väl inte varit helt fel om du just detta år väntat eftersom våren kommer/kommit så sent. 20 cm låter väl bra andra året - nästa gång (augusti) klipper du enbart hälften av årets tillväxt.
 
Hur gammal kan en ligusterhäck blir? PÅ odla.nu finns en expert som säger att häcken inte kan bli med är 40 år men jag har inte sett någon anna säga samma sak. Vi hade en trädgårdmästare hemma som hastigast som sa att vi skulle beskära häcken i knähöjd nu meddetsamma. Swejho hur gammal tror du att din häck var?
 
  • Gilla
Adele Mariann
  • Laddar…
På allmän begäran :p:
liguster_100413.jpg

Den har blivit riktigt bra. Jag har ett litet hål i mitten som jag försökt patcha med en ny planta men jag har nog varit lite dålig med att sköta den stackars nykomlingen så den har inte tagit sig speciellt bra.

Men det är lika dålig säsong på året att fota en häck som det var när jag tog första bilden... Återstår att se om jag kommer ihåg att fixa en bild i augusti den här gången!
 
Fem år sedan första bilden ... den borde varit högre OM du vill ha den högre. Lägg på mer kompost nu i april/maj och vattna rejält om det blir en varm sommar. Det är svårt att få ung planta att etablera sig i en gammal häck men hålet växer nog igen.

Det går utmärkt att lägga färskt gräsklipp som kompostmaterial och då blir det minimalt med ogräs. Om man nu inte har egen kompost. Men vattna rikligt om du vill förtäta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.