En polare har ett problem. Han ska räkna ut kabeldimensionen på en kylkompressor som ligger på 37.5kW. Vilken kabel ska användas till det och vilken dimension ?
 
Impedans skrev:
En polare har ett problem. Han ska räkna ut kabeldimensionen på en kylkompressor som ligger på 37.5kW. Vilken kabel ska användas till det och vilken dimension ?
Kabeln dimensioneras efter motorskyddet. Säkringen dimensioneras efter startströmmen.
 
Just nu vet vi inte vad motorskyddet står på. Vi lekte lite med siffrorna och fick fram följande ( som kan vara helt fel ). P=U*I vilket ger knappt 95A. Sen är det Y/D start på ( antar jag ). MEn borde man inte kunna dimernsionera efter den uträkningen ? Således dimensionera för minst 100A ? Eller är det helt fel ?
 
Vet inte hur du räknat men strömmen borde bli 37500/3/230/0,8=ca68 A per fas.
Effekten/trefaser/fasspänningen/cosfi=68A

Protte
 
Tack Protte
 
Vilken dimension ska man ha på kablarna om vi räknar med 68A / fas ?
 
Krävs nog en tjock sladd, nej mina kunskaper tar slut vid 6 mm2 och 25 A, sorry.

Protte
 
Skulle tippa på 95mm2 men är inte säker .. Bäst att få svar från nån som verkligen vet. Nån som kan titta i Elvis ?
 
Sen beror det ju på var kabeln ligger... På stege? Tätt ihop med andra?
 
16mm2 koppar (80A) eller 25mm2 Al (78A) för fritt förlagt PVC-kabel med 3 belastade ledare.
 
Skolexempel?
Har svårt att tänka mig att proffs på el/kyla frågar här *flinar*

/K
 
Hm Mina 95mm2 borde alltså vara mer än väl vid förläggning på stege i varmt utrymme tillsammans med andra kablar..
 
Dra 240 mm2, då räcker det. Jag lovar. :cool:

//Patrik
 
Impedans skrev:
Vilken dimension ska man ha på kablarna om vi räknar med 68A / fas ?
Om kabeln klamras ensam på vägg så klarar du dig med 16 mm2 Cu.
Passande nog så har jag haft kurs i ledningsdimensionering under senaste dagarna i skolan. Så jag har pärmarna med tabellerna framför mig nu :)
 
Redigerat:
Ortis skrev:
Om kabeln klamras ensam på vägg så klarar du dig med 16 mm2 Cu.
Passande nog så har jag haft kurs i ledningsdimensionering under senaste dagarna i skolan. Så jag har pärmarna med tabellerna framför mig nu :)
Pärmar?.. tabeller?.. använder man sånt fortfarande i skolan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.