Hej. Hittade ingen info om det jag sökte i någon tråd så det får bli en ny.

Jag är i tankarna att bygga om altanen hemma då den inte är varken isolerad eller inglasad i nuläget. Det jag tänkte göra är att ta bort den gamla trallen och isolera med cellplast samt åldersbeständig plast. Funderar på att lägga nålfiltsmatta istället för att lägga ny trall. Vad tror ni om det? I så fall blir det bara att sätta golvspånskiva eller dylikt innan mattan.

Som glas tänkte jag använda mig av Willabs WG25 eller WT35. Vet någon om det är någon större skillnad på dem? Bättre u-värde på wt35 men tunnare glas. Är en utgående modell som kostar ca: 2000:- mer än wg25 om jag uppfattat det rätt. Är det ett bättre alternativ eller kvittar det vilket jag tar i den här prisklassen? Som tak kommer jag nog använda 16mm isolerplast.

Mvh Henrik
 
Om du bara ska ha 16 mm i taket så spelar väl inte U-värdet på glasväggarna så himla stor roll.

Vad är det du ska bygga?

1. Förlänga sommaren, Vill ha isolerglas pga isbildning och tyngd/känsla
2. Riktigt vår/höst. Brutna köldbryggor, isolerade glas, 32mm tak osv
3. Vinterrum?
 
Tjena

Spånskiva i uterum är inte att rekommendera då den får fukt uppifrån och kommer att svälla. Jag bygger liknande som dig och kommer att lägga frigolit + tryckt trall och sedan matta (eller annat golv) på det.

WG35 är väl den med delad ruta? Inte snyggt tycker jag.

N
 
Tack för svaren! Så man måste alltså upp på 32 mm i taket för att ens komma på tanken på att fundera på u-värdet i glaset? Är dålig på altaner så därför jag är här nu.. :) Jag ska ha altanen som en "förlänga sommaren och vår altan" Tror nog det blir wg25 med 16 mm tak och sen köra som du förespråkade NiBaBaD. Lägga tryckt dikt an och sen köra på någon mattvariant (Om det behövs) Var egentligen meningen att bara byta tak då det regnar igenom det gamla men tänkte att man lika gärna kan köra lite extra när man ändå ska fixa lite.. Vad gör man inte för att få köpa en ny såg.. Blir nog en bosch gcm 8 s :)
 
Det såg riktigt fint ut Para! Jo någon isolering blir det definitivt. Är du nöjd med glaspartiet i sig? Jag ska iofs köra med några fönster, fasta och öppningsbara samt dörrar på en sida.
 
hur har det gått för er, jag är nämligen i tankarna att glasa in vår altan!, jag funderar på solux eller willab (de verkar ligga ca 30% under Halle och santex) men är kvaliteten ok? willab har ju 5mm tjocklek på glasen mot 4mm som är vanligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.