Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    61 Röster 85,9%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    10 Röster 14,1%
  • Antal röster
    71
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krillew skrev:
Ja det här känns ju helt vansinnigt.. Vad säger försäkringsbolaget?? Byggfelsförsäkringen måste ju gälla här.. Eller kanske inte för det är ju inte fackmannamässigt gjort.??? eller det kanske är just vad det är..!! Jag bygger själv för att slippa sånt här. Men det tar ju lite x-tra tid förståss att bli klar då.
Jag har redan pratat med 3 olika personer som jobbar på Skadereglering på GAR-BO och förklarat allt. När jag beskrev problemet med golven på övervåningen säger de att vi ska anlita en advokat direkt.

Utifrån juridisk synpunkt måste vi vara säkra på att allt är ok innan vi skriver namn eftersom andra personer (som hjälper oss just nu) är inblandade i vårt fall så vi måste respektera deras åsikter. Jag hade förklarat det i början av denna tråd.
 
Att anmäla sina ärenden till ARN visar att leverantören har gått för långt. Tycker inte heller det är så bra för leverantören när Garbo vet om kundens missnöje. Leverantören kan förföljas av dåligt rykte.
Många företag i byggbranschen anser att en missnöjd kund är dålig reklam. Tyvärr är många kunder för mesiga och inte är tillräckligt aggressiva. Byggbranschen är ju aggressiv så då måste kunderna vara det också.
Jag tror vidare att vissa byggbolagschefer inte bryr sig alls om sina kunder! Nästa kvartalsrapport och den egna karriären är mycket viktigare! Jag tror faktiskt att det är så!
 
Visst är det så tror jag med, därför mycket bättre att anlita en líten lokal byggfirma med en personlig kontakt där dessutom chefen närvarar på bygget hela tiden och kan ta beslut direkt.

Berne Persson skrev:
Att anmäla sina ärenden till ARN visar att leverantören har gått för långt. Tycker inte heller det är så bra för leverantören när Garbo vet om kundens missnöje. Leverantören kan förföljas av dåligt rykte.
Många företag i byggbranschen anser att en missnöjd kund är dålig reklam. Tyvärr är många kunder för mesiga och inte är tillräckligt aggressiva. Byggbranschen är ju aggressiv så då måste kunderna vara det också.
Jag tror vidare att vissa byggbolagschefer inte bryr sig alls om sina kunder! Nästa kvartalsrapport och den egna karriären är mycket viktigare! Jag tror faktiskt att det är så!
 
Tossegubbe skrev:
Visst är det så tror jag med, därför mycket bättre att anlita en líten lokal byggfirma med en personlig kontakt där dessutom chefen närvarar på bygget hela tiden och kan ta beslut direkt.
Varför är mycket bättre att anlita en liten lokal byggfirma? Tror du att det handlar om en stor byggfirma i TS fall? Jag tror att de som röstar för byggfusk i denna omröstning är ett bevis på att leverantören måste vara nyetablerad och relativt okunnig. Sådana röster har ett mål att verka förlåtande inför en uppenbart slarvig husleverantör. Jag tror att det är så.
 
Om beställaren är kunnig och närvarar och ifrågasätter så skulle en del "fusk" undvikas. "Nyckelfärdigt" är upplagt för att gena i hörnorna.

Protte
 
prototypen skrev:
Om beställaren är kunnig och närvarar och ifrågasätter så skulle en del "fusk" undvikas. "Nyckelfärdigt" är upplagt för att gena i hörnorna.

Protte
Betyder det att om beställaren inte närvarar är han/hon okunnig? Det som du skrev är intressant men jag tror att de flesta inte hinner närvara hela tiden. Folk jobbar och har ingen tid. Nyckelfärdigt betyder inte sämre kvalitet bara för att det är nyckelfärdigt.

Förstår inte poängen med att fuska överhuvudtaget?
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Om beställaren är kunnig och närvarar och ifrågasätter så skulle en del "fusk" undvikas. "Nyckelfärdigt" är upplagt för att gena i hörnorna.

Protte
Till viss del har prototypen rätt men i vårt fall kunde vi inte välja. Med två små barn och oregelbundna arbetstider fanns inte en enda chans att påverka något. Vi har inte den kunskapen som prototypen har, tyvärr.
Vi upptäckte vissa fel utvändigt och klagade några månader innan inflytning men det hjälpte inte. En vecka innan slutbesiktning ville jag kontrollera hela huset men fick ingen tillåtelse att komma in.
På slutbesiktningen upptäckte jag en vägg som skevar och den finns registrerad i besiktningsprotokollet tack vara mig. Efter slutbesiktningen började vi upptäcka nya fel hela tiden och då fick vi ultimatum. Antingen betalar man allt eller får man inte flytta in. Fastän förfallodagen på den sista fakturan på cirka 600 000,00 kronor var 30 dagar senare blev vi tvungna att betala dessa pengar 2 dagar innan inflytningen. Vi hade ingenstans att bo och var tvungna att göra det.

Fyra dagar efter inflyttningen har vi skickat en e-post (denna information finns sparat på internet) till byggföretaget och besiktningsmannen där vi beskriver att vi upplever problem med golvet på övervåningen.
openmind skrev:
Från: Oss
Skickat:
Till: Besiktningsmannen; Byggföretaget
Hej!

Vi har nu rättat oss in i huset och har tyvärr upptäckt ett golv i sovrum nr 2 där golvet sviktar väldigt mycket. Står man där så gungar det och använder man ett vattenpass så ligger golvet inte rakt. Detta bör åtgärdas omedelbart. Det sviktar även lite grann i sovrum 1 och 4 och även framför trappan på ovanvåningen. Vi vill att ni kommer och kollar upp det.

Vi är tacksamma för ert svar.
Mvh
Företaget och besiktningsmannen tog inte detta på alvar, tyvärr!
Cirka två veckor efter inflyttning skriver BM till oss:
openmind skrev:
Från: Besiktningsmannen
Skickat:
Till: Oss

Hej ……………

Jag har fått dina mail både igår, samt de två idag, och kan bara konstatera att min bedömning har gjorts vid besiktningstillfället och står kvar.
Övriga anmärkningar som ni har kommit med efter detta tillfälle gör jag ingen ytterligare kommentar till, än jag gjort per telefon de gånger du nått mig.
Mitt uppdrag gäller besiktning vid ett tillfälle och är därmed avslutat.

Mvh
Besiktningsmannen
Enligt 60 § 3 (Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader ABS 05) har man rätt att få åtgärdat fel som fanns vid slutbesiktningen men som inte togs upp i besiktningsprotokollet om felen har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen.

Berne Persson skrev:
Jag tror att de som röstar för byggfusk i denna omröstning är ett bevis på att leverantören måste vara nyetablerad och relativt okunnig. Sådana röster har ett mål att verka förlåtande inför en uppenbart slarvig husleverantör. Jag tror att det är så.
Jag tror inte att företaget röstar utan det kan vara vem som helst som vill provocera fram mina svar.
 
Redigerat:
Berne Persson skrev:
Betyder det att om beställaren inte närvarar är han/hon okunnig? Det som du skrev är intressant men jag tror att de flesta inte hinner närvara hela tiden. Folk jobbar och har ingen tid. Nyckelfärdigt betyder inte sämre kvalitet bara för att det är nyckelfärdigt.

Förstår inte poängen med att fuska överhuvudtaget?
Om beställaren är kunnig men inte närvarar så är det byggarna som bestämmer kvalitén
Om beställaren inte är kunnig men närvarar så är det byggarna som bestämmer kvalitén
Om beställaren är kunnig och närvarar kan man iaf ifrågasätta saker och ting
Närvara = åtminstone tittar in då och då.

Det känns väldigt bra att jag bygger i egen regi.
Jag har blivit erbjuden att byta fönster till fast pris men det tackar jag nej till, tar det hellre på löpande av någon jag har förtroende för och jodå jag kommer att vara med och lyfta och loda och dreva och kolla.

Protte
 
prototypen skrev:
Om beställaren är kunnig men inte närvarar så är det byggarna som bestämmer kvalitén
Om beställaren inte är kunnig men närvarar så är det byggarna som bestämmer kvalitén
Om beställaren är kunnig och närvarar kan man iaf ifrågasätta saker och ting
Närvara = åtminstone tittar in då och då.

Det känns väldigt bra att jag bygger i egen regi.
Jag har blivit erbjuden att byta fönster till fast pris men det tackar jag nej till, tar det hellre på löpande av någon jag har förtroende...
Protte
Jag vet att du bygger själv och är ”kunnig” men vi försöker lita på människor fastän vi betalar högt pris. Syftet med detta forum är inte att man visar sin kunnighet utan att man hjälper varandra så gott det går och är solidarisk.
bumpaberra skrev:
Det är säkert bra att bli ifrågasatt men hur det än är med allt detta så ser det ju fördjävligt ut och jag tror ju knappast att någon annan skulle vilja ha det så här. Det är verkligen inte ok. Personligen skulle jag fundera på att köpa ett 100 liters bensindunk och förvara i garderoben glömma ett ljus och åka på semester....
Jag vill bara tacka bumpaberra för hans stöd och förståelse!
 
openmind, jag förstår inte varför ni inte stod på er?!
Det handlar om så mycket pengar så ett alternativt boende några veckor tills allt är fixat och utrett är värt varenda krona.
Jag hade aldrig flyttat in om jag inte var nöjd med det jag beställt!
Då hade jag tagit en tillfällig lägenhet och sett till att det blir fixat.
Nu när du betalt redan har du ju ett väldigt problem att få rätt i efterhand tror jag...

Man ser på "fuskbyggarna" på tv och det är ofta det förekommer att byggfirmorna mer eller mindre "tvingar" folk på förskott o stora belopp innan nåt är klart sen får man bara acceptera det annars står man utan bostad osv.... detta är katastrof.
Man ska ALDRIG betala fullt belopp innan allt är klart ,besiktat och godkänt. Håll inne med minst 50 % av totala beloppet.
 
imported_jo skrev:
openmind, jag förstår inte varför ni inte stod på er?!
Det handlar om så mycket pengar så ett alternativt boende några veckor tills allt är fixat och utrett är värt varenda krona.
Jag hade aldrig flyttat in om jag inte var nöjd med det jag beställt!
Då hade jag tagit en tillfällig lägenhet och sett till att det blir fixat.
Nu när du betalt redan har du ju ett väldigt problem att få rätt i efterhand tror jag...

Man ser på "fuskbyggarna" på tv och det är ofta det förekommer att byggfirmorna mer eller mindre "tvingar" folk på förskott o stora belopp innan nåt är klart sen får man bara acceptera det annars står man utan bostad osv.... detta är katastrof.
Man ska ALDRIG betala fullt belopp innan allt är klart ,besiktat och godkänt. Håll inne med minst 50 % av totala beloppet.
Besiktningsmannen var inte tillräcklig noggrann i våra ögon och verkade som om han letade efter bagatellfel. Till exempel: fläckar i putsen som är oviktigt.

Men han godkände huset och vi var tvungna att flytta in.

Nu har vi fått problem med hela huset. Även på bottenvåningen är plattan ojämn och lutar. Det känns verkligen som om halva huset har sjunkit. Man har ingen lust att komma hem efter jobbet när man ser bara problem. Allt är snett i hela huset. På övervåningen har vi bara 4 kvadrat meter riktigt golv där våra barn brukar sitta. Hjärtat blöder när jag tittar på barnen eftersom vi köpte hus för deras skull, för att ge dem en bättre start i livet. Tur att de är små så märker ingenting. De älskar huset…

Vi har förlorat allt så vi har inget annat alternativ än att använda alla möjliga åtgärder mot företaget.

På nätet finns redan förberett material (pdf:er och videos) som kommer att kopplas med olika sökmotorer.

Den som har börjat har gjort hälften.
 
Redigerat:
Jag lider verkligen med er, hoppas det löser sig.
 
prototypen skrev:
Om beställaren är kunnig och närvarar och ifrågasätter så skulle en del "fusk" undvikas. "Nyckelfärdigt" är upplagt för att gena i hörnorna.

Protte
"Om beställaren är kunnig men inte närvarar så är det byggarna som bestämmer kvalitén
Om beställaren inte är kunnig men närvarar så är det byggarna som bestämmer kvalitén
Om beställaren är kunnig och närvarar kan man iaf ifrågasätta saker och ting
Närvara = åtminstone tittar in då och då."

De flesta som köper nytt hus är medvetna om det. Min syster har bott i ett nyckelfärdigt hus i 5-6 år och är verkligen nöjd med resultatet och kvalitén. Nyckelfärdiga hus finns för familjer som inte vill bygga själva, annars det skulle ju ta en evighet att bygga ett hus om man bygger själv. Du som en kunnig byggare skrev att i ditt hus sprack tapeterna i alla rum där innerväggar mötte ytterväggar och det var ändå inget snabbygge. Att bygga hus är inte lätt men om byggarna fuskar och saknar yrkesstolthet, ja då är det ju en annan femma.
 
Redigerat:
Det kan inte vara sant!
q(;^;)p
 
imported_jo skrev:
Jag lider verkligen med er, hoppas det löser sig.
Dina ord betyder väldigt mycket för mig och min familj just nu, tack! Vi upptäckte även att taket på övervåningen lutar 1 cm på 2 meters längd och det är helt sjukt! På bottenvåningen sjunker, spricker och skadas hela taket p.g.a. felaktiga lutningar och belastningar i konstruktionen.
En byggingenjör som har sett denna video mejlade att han aldrig har sett något liknande. Om man ser noggrant kan man se att taket har sjunkit i mitten av rummet men även området där skarvarna har försvagats syns (en svart skugga i taket).

Ett gott rykte är lätt att sabba på en halvtimme, men kan ta en evighet att bygga upp!

621201085056Pb0b0.jpg http://www.motionbox.com/videos/4c99dfb61f1befc8c4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.