Vi vill bygga ut vår sommarstuga på f.n. ca 60 kvm till minst 110 kvm, med en ny vinkel. Den ligger ganska högt upp med berg bakom och på den sidan där vi helst skulle vilja bygga ut så det kanske blir aktuellt med sprängning? Stugan är utanför Ö-vik.

Nu har vi börjat räkna på vad det skulle kosta. Är det rimligt med markarbete och grund för 100,000 kr? Kan man räkna med 8,000 kr/kvm och 16,000 kr/kvm för badrum och tvättstuge-delen?

Om vi installerar bergvärme, är det ca 200,000 kr till (inkl nya element, har fn direktverkande el och kamin)?

Totalt blir det då nästan 1 miljon.... :surprised: Kan det stämma? Plus kostnad för garage/carport....

Finns det några bra byggare ni kan rekommendera runt Ö-vik? Vad ska man tänka på när man kontaktar dem?

Tack på förhand! :)
 
Glömde 2 saker....

Vi måste tilläggsisolera den befintliga delen också! Kan det kosta 20,000 kr plus 30,000 kr i arbete?

Eller om vi använder polyuretan (tror jag det heter), kan det kosta mindre att spruta in det i ytterväggarna?

Om vi använder sjövärme, vad kan det kosta? 60,000 för växlaren och 40,000 för själva dragningarna i vattnet och på marken (ca 50 meter till vattnet)?
 
Jag lånar din tråd Hoops om du inte misstycker.:)

Funderar själv på att bygga till så tänkte vi kunde samla frågorna här i en tråd.

Har ett 20-tals hus. Tegel med putsad fasad och tänker bygga till en vinkel på ca40-50kvm.
Inga konstigheter, alltså inga badrum eller dylikt. Bara platta på mark, eller torpargrund, och 40kvm i ett plan.

Tillbyggnaden skall naturligtvis vara i sten/leca/betong med putsad fasad som huset.

Inga konstiga markarbeten, är lerjord (Malmö), så inga problem.

Har hört att man kan räknamed 10-12TKr per kvm, stämmer detta?

 
Hej Hoops,

Vi har byggt om vår sommarstuga på 60 kvm till hus på ca 130 kvm, bytt ifårn direktverkande el till frånluftsvärme. Bor också på berg men med storleken på kåken är bergvärme totalt oekonomiskt alternativ. Och vi tilläggsisolerade med och bytte till treglasfönster, gjorde dock inga markarbeten att tala om (ingen sprängning då vi lade på en ny självbärande ovanvåning och utbyggnaden på bottenvåningen gjordes som en sutteräng med pålar och torpargrund. Går utmärkt väl å ha torpargrund på berg nämligen :)

Beroende på hur mkt jobb man gör själv så är det inte orimligt att räkna 10-12 000 per kvm. Vill man ha hög standard är kostander upp till 14 000 per kvm inte helt unheard of.
Vi gjorde ett uterum i underdelen av den nya delen samt ett badrum i den nya ovanvåningen. Bytte kök med i gamla delen. Behöll skortestenen och kaminen (förlängde skorstenen). Prislapp - cirkus en mille.
 
Hej Gummigum!

Tack för ditt svar! Jag hoppas verkligen att priserna är mycket högre söderöver för jag tycker att 1 miljon är mycket pengar att lägga på en liten utbyggnad...  :surprised:

Nu är inte vi händiga, så vi behöver en massa hjälp externt för en utbyggnad, men det verkar jättedyrt. Vi kan köpa en annan villa för under en halv miljon, så att lägga mycket mer på en befintlig byggnad verkar vara bortkastade pengar.  :-/

Jag har hört om en typ av sprängning av berg som inte är så dramatiskt - man borrar hål och spränger med värmeväxlingar mellan borrningshålen. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Eller har någon av er erfarenhet av tilläggsisolering av polyuretan i Norrland? Hur mycket kostar det? Fungerar det?

TACK på förhand till alla ni "proffs-amatörer" på byggahus som svarar oss nybörjare!  :)

ps Parkakungen - ju fler ju bättre! ;)
 
Liten utbyggnad :) tänker Du så.....men en utbyggnad som innebär en helt ny del till huset ja det kostar oftast mkt mer än vad man tror. Nu har ju i vår mille rymts en massa extragrejer kan jag ju lugnt påstå så visst kanman tänka sig med snållir att man hade kunnat spara ett par hundratusen men man får inte glömma att vi har också gjort mkt själva och det antagligen uppväger en del av de dyrare tillvalen. De priser vi har gett kan man ju säga har inte varit sta'ns dyraste då vi jagat lågpris. generellt sett tycker jag mkt grejer är dyrare i Norrland faktiskt.
Kan Du inte göra som vi å göra en ny våning? När Du pratar sprängnng så startar prislappen oftast på 75000-100 000 enbart för sprängning beroende på hur mkt man kan göra och vilka man känner å inte känner. Visst kan Du spränga med snigeldynamit, men fasiken det beror ju helt på hur mkt som skall bort! Snigeldynamiten r inte direkt gratis den......

Nu finns ju det här bidraget å ta till för konvertering av uppvärmningen - hade vi vetat det så hade vi minsann väntat med vår konvertering, men det är et orentligt ingrepp och kostar en del att göra om om man inte är händig. Kan kanske vara värt att köpa en nyare villa och dona med den istället om prisbilden är sådant i Ditt område. Dyrt jaa-a i mitt fall så täcktes hela ombyggnadens kostnad av värdestegringen på huset så dyrt är ett relativt begrepp.
 
Vi har byggt till vårt gamla 30-tals hus med ca 60 kvm (från 90). Vi gjorde även omfattande ombyggnationer av befintligt hus (bytte ut alla fönster, byggde två nya badrum, flyttade väggar, installlerade solvärmt varmvatten, luft/luft pump etc). Vår utbyggnad gick på ca 1 miljon. Och det har också uppvägts av värdeökningen på huset. Vi hade å andra sidan kunnat riva allt och bygga nytt för den totala kostanden vi har lagt ner på vårt hus men vi gillar det gamla och därför var det en bättre lösning för oss att bygga till!
 
co?

1 miljon endast för utbyggnaden?

Vad ingick då?
Trä/stenhus?
Platta på mark/torpargrund?
Enplans tillbyggnad?
VA i tillbyggnad?
 
En mille för utbyggnaden + ombyggnaden. Vi byggde ut 4 meter på längden och huset är ca 8 meter brett i två våningar. Torpargrund, trä, lockpanel, begagnade tegelpannor. Och som sagt omfattande ombyggnationer/installationer i befintligt hus. VA el allt ingick!
 
Och jag glömde; ett badrum fixades i befintligt hus och ett nytt inreddes i utbyggnaden (inkl allt även bubbelkopp). Vi har dock (fortfarande efter ett år) jätteproblem med den entreprenör som gjorde uybyggnaden. Välj entreprenör med omsorg kolla minst tre referenser, kolla SKM + kronofogde, skriv kontraktet med omsorg!
 
I vårt fall kan vi inte bygga ett sådant hus för en mille som vi får nu. Man glömmer lätt hur mkt man har gratis genom att bygga till istället för att bygga nytt. Ingen ny avgift för vvs markarbeten(beror på) tomt etc, kan man bo i bygget är det helt ok och klarar mand et är det kanon ;-)
Vi valde lösvirke.
 
Gummigum skrev:
I vårt fall kan vi inte bygga ett sådant hus för en mille som vi får nu. Man glömmer lätt hur mkt man har gratis genom att bygga till istället för att bygga nytt. Ingen ny avgift för vvs markarbeten(beror på) tomt etc, kan man bo i bygget är det helt ok och klarar mand et är det kanon ;-)
Vi valde lösvirke.
Jag tänkte mera på att riva befintligt och bygga nytt på samma tomt får man nya avgifter för VA och el då? Totalt sett har vi lagt ner över två millar på vårt hus (det befintliga huset har ju också kostat i inköp oh viss renovering) och för de pengarna kunde man ju kanska ha byggt nytt! Men som sagt det finns värden i det gamla som inte går att bygga nytt! Vi har också byggt av lösvirke!
 
Halloj,

Nej ny VA blir det inte - osäker på el å sådant men river Du och skall bygga nytt är det ju också helt andra regler som gäller och avgifter för bygglov etcetera.
hmm om jag tänker på det vi gav för vårt hus och så riva rubbet - nääää jag är fortfarande på plussidan då vi har en otillgänglig tomt och inga släkt & vänner som vi kunnat bo hos utan det hade blivit dubbel bosättning. Men visst jag kan ju aldrig renovera mitt hus till nytt - det är inte riktigt samma sak men det vete katten om skillnaden gör så mkt för mig i slutändan. Det är ju mkt personliga värderingar tänkesätt situation mm som spelar in. Vi har ju haft förmånen att kunna bo kvar hele tiden när det liksom byggs 'runt' gammelhuset.
Men jag är liksom ändå i slutänden förvånad över vad man kan göra med ett någorlunda hyffsat litet hus som det går å bygga vidare på. Inte alls samma ågren som de stackarna som bygger nytt ( t ex i andra forum här på byggahus) och mkt enklare med bygglov också då det är tillbyggnad som gäller.
 
Vi tvekar om att bygga till eftersom tillbyggnaden verkar bli minst lika dyr som att köpa ett färdigt hus. Till skillnad från här (Uppland) är huspriserna mycket lägre utanför Ö-vik så marknadsvärdet för det färdiga huset som vi behöver ha som grund för lånet kommer inte att täcka utbyggnaden tror jag. En miljon är inte mycket här, men där uppe kan vi köpa ett jättefint annat hus för de pengarna. Ja...det är mycket att tänka på!

Det vore jättekul att se bilder av hur ni gjort era utbyggnader om ni har några! :)
 
Sitter på jobbet och har inte tillgång till några bilder (vete katten om jag har några på huset heller mina foton verkar oftast föreställa barn eller djur :cool:). Men kan berätta; vi har alltså ett 30-tals hus med brutet tak. Från början var huset ganska kvadratiskt ungerfår åtta meter långt och lika brett. Vi valde att bygga ut på längden. Om man inte tittar NOGA på typ grunden kan ingen människa se att vi byggt ut.
Gummigum: Nä när jag tänker efter hade nog inte vi kunnat göra det billigare genom att bygga nytt heller (vårt hus är ju verkligen TOTAL renoverat nu; nytt tak, nytt kök, nya våtrum, nymålat, nya ytskick överallt, mycket ny el med jordfelsbrytare). Och ångrar mig det gör jag inte - vi gillar det gamla och ville ha det kvar! Men just nu känns utbyggnaden inte alls lustfylld mest eftersom det var så jobbigt medans den varade (vi valde ju entreprenören rakt från h-vetet) men också för att vi just nu sitter fast i en juridisk fight med entreprenören som likso aldrig tar slut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.