H
Det står inget om att de skall lagas mao. ?

MEN
Vad jag förstår har ni talat om hur ni vill att det ska göras, även om det inte står på skrivit, då är det åtminstone ett muntligt avtal. Dessutom har han ju medgivit att luckorna skulle lagas då han påstod att de inte gick att laga.

Han skulle givitvis ha kommit tillbaka före lackeringen i så fall och talat om att luckorna inte kunde lagas.
Han måste ju också förstått att det var viktigt för er att luckorna blev lagade och målade i annat fall skulle ni ju ha köpt nya, detta talade ni väl om för honom?

Skriv ner vad som är fel, så som jag skrev tidigare.
Betala inget! Förrän felen är tillrättade,
Kommer det en faktura bestrid fakturan skriftligen!
 
H
Vi blev lovade att det skulle ta max 2 veckor att renovera men pga av att 2 killar blev sjuka och annat jobb kom i mellan (bla snöskottning)så tog det 7 veckor (om man nu kan kalla det klart)

Fattar jag fel nu? Är det lackeringsfirman som skottar snö, verkar i såfall vara en ovanlig huvud-/bisyssla till lackering av luckor.
 
HEM2121 skrev:
Vi blev lovade att det skulle ta max 2 veckor att renovera men pga av att 2 killar blev sjuka och annat jobb kom i mellan (bla snöskottning)så tog det 7 veckor (om man nu kan kalla det klart)

Fattar jag fel nu? Är det lackeringsfirman som skottar snö, verkar i såfall vara en ovanlig huvud-/bisyssla till lackering av luckor.
Nä jag menade "vår" hantverkare (var visst otydlig, sorry)
Men själva luckorna skulle ta ca 1 vecka att laga och sprutmåla (sen skulle hela köket ta max 2 veckor att renovera)
 
HEM2121 skrev:
Det står inget om att de skall lagas mao. ?


Han måste ju också förstått att det var viktigt för er att luckorna blev lagade och målade i annat fall skulle ni ju ha köpt nya, detta talade ni väl om för honom?

Skriv ner vad som är fel, så som jag skrev tidigare.
Betala inget! Förrän felen är tillrättade,
Kommer det en faktura bestrid fakturan skriftligen!
Ja , jag frågade om de gick att laga eller om vi måste köpa nya luckor.
Chefen sa då att "de var dåligt lagade innan och att de kunde laga dem mkt bättre, de skulle bli helt släta - inga problem med det "



Tack för all tips, det har hjälp oss mycket .:)

Som sagts innan så är detta helt nytt för oss, vi har lärt oss mkt av denna erfarenhet och kommer att vara mer på vår vakt i framtiden. Som tur är så är detta "bara" ett kök, vågar knappt tänka på hur det skulle blivit om vi anlitat dem för att renovera hela vår lägenhet som egentligen var vår tanke.
 
Redigerat:
Ha!
Jag hittade ett mail som jag skickade till hantverkaren innan jobbet påbörjades, kan detta användas som bevis?

Den kopierade texten: "
Hejsan.Här kommer de lovade bilderna.Vi vill ta bort befintlig tapet och istället ha målade väggar, vi villäven få målat i taket.Vi vill ta bort kryddhyllan och istället ha ett skåp som matchar de övriga skåpen (var vi skaffar det vet vi inte men ni kanske kan fixa ett ?)Vi vill få skåpen och luckorna slipade och målade ( och i vissa fall lagade)Under diskbänken är det inte “tätt” det finns mellanrum där man intekommer åt att städa (i detta fallet är det lättare att se på plats hos ossvad jag menar)Vi vill även ha luckor till hyllan ovanför diskbänken (tror att detfunnits sådana innan)Vi vill ha en ny diskbänk -rostfritt stål (vi vet inte var en sån i vårstorlek finns ni vet kanske bättre)Ta ner det gamla kaklet och upp med nytt.Vår fönsterbräda (i marmor) behöver snyggas till, det finns gammal färg påden.Ta bort den gamla plastmattan och lägga dit en ny.Vi vill ha en ny köksfläkt monterad.Mvh Marita"

(Det står när det skickardes på min mail)
 
H
rödtoppen skrev:
Ja , jag frågade om de gick att laga eller om vi måste köpa nya luckor.
Chefen sa då att "de var dåligt lagade innan och att de kunde laga dem mkt bättre, de skulle bli helt släta - inga problem med det "



All dokumentation är bra, ju mer desto bättre.

Vad jag förstår ät det framförallt luckorna ni är missnöjda med?
Ni skulle ju kunna maila till och citera honom och be om en förklaring varför han ansåg att det inte gick, ( i all vänlighet om du får står vad jag menar) så att ni får det skriftligt.

Kan ni få reda på vilken firma som lackerade luckorna?
Ni skulle då kunna ringa dit och fråga vad som var avtalats. Kan ju vara så lackeringsfirman bara fått i uppdrag att lackera luckorna.
Om det är så kan det vara antingen att byggaren har glömt att säga till
eller tyckt att det blev för dyrt att reparera luckorna och bara bett dem lackera luckorna?
 
Redigerat:
När du reklamerar fakturan så ska du inte göra det via mail utan med hjälp av rekommenderat brev.

All korrespondans innan dess ska förståss vara skrivtligen då är mail bra.
 
Jag har skickat i väg 2 mail nu, får se när de svarar.

(Fick 2 skärbrädor idag från hantverkaren, de stod utanför min dörr när jag kom från tvättstugan. Gissa om de passade - nä, de var för tjocka för att passa in :S)
 
HEM2121 skrev:
Kan ni få reda på vilken firma som lackerade luckorna?
Ni skulle då kunna ringa dit och fråga vad som var avtalats. Kan ju vara så lackeringsfirman bara fått i uppdrag att lackera luckorna.
Om det är så kan det vara antingen att byggaren har glömt att säga till
eller tyckt att det blev för dyrt att reparera luckorna och bara bett dem lackera luckorna?
Har snackat med dem som lagat luckorna.
De fick i uppgift att laga och sprutmåla luckorna, de verkade nöjda med sitt arbete - förklaringen på varför de såg ut som de gjorde var att de inte kunde "trolla" bort märkena utan gjort sitt bästa :(

Får väl slänga iväg ett mail till hantverkaren att antingen får de ta bort den sprutmålesumman eller så får de sprutmåla nya luckor till oss och höra vad de säger om det? Fast egentligen vill jag ju inte att de anlitar samma firma till det isof (med tanke på hur nöjda de var med detta jobbet)
 
Redigerat:
Hemmakatten
Självklart går det att spackla, slipa och fixa till skadorna! Dra av priset för målningen och lämna in luckorna på annat ställe.(Dessutom tycker jag det var alldeles för dyrt.)
 
H
rödtoppen skrev:
Har snackat med dem som lagat luckorna.
De fick i uppgift att laga och sprutmåla luckorna, de verkade nöjda med sitt arbete - förklaringen på varför de såg ut som de gjorde var att de inte kunde "trolla" bort märkena utan gjort sitt bästa :(

Får väl slänga iväg ett mail till hantverkaren att antingen får de ta bort den sprutmålesumman eller så får de sprutmåla nya luckor till oss och höra vad de säger om det? Fast egentligen vill jag ju inte att de anlitar samma firma till det isof (med tanke på hur nöjda de var med detta jobbet)
Det verkar ju otroligt att de inte kunde göra ett bättre arbete, det är något som din hantverkare måste reklamera till den firman som lackerat luckorna!
Du skall reklamerar till din hantverkare, sedan får ha gå vidare.

Du skall begära av din hantverkare att han skall ta tillbaka luckorna och lämna dessa till en lackeringsfirma som klarar av arbetet i annat fall skall han inte ha betalt, hänvisa till konsumentlagen, fackmannamässigt utförande osv....

Var det firman som lackerade luckorna som hade snöröjning som bi/huvudsyssla?
Skulle ju i så fall misstänka att din hantverkare har lämnat luckorna till fel firma. ;)
 
Redigerat:
Har de ingen långbandputs där? Det där är ju en baggis att spackla och slipa ner så jag fattar nada.
Kort sagt, se till att en kompetent firma får ta hand om luckorna, några som pysslar med just köksluckor, innerdörrar etc då och ingen billackerare som extraknäcker.

/Kent
 
rödtoppen skrev:
Har snackat med dem som lagat luckorna.
De fick i uppgift att laga och sprutmåla luckorna, de verkade nöjda med sitt arbete - förklaringen på varför de såg ut som de gjorde var att de inte kunde "trolla" bort märkena utan gjort sitt bästa :(

Får väl slänga iväg ett mail till hantverkaren att antingen får de ta bort den sprutmålesumman eller så får de sprutmåla nya luckor till oss och höra vad de säger om det? Fast egentligen vill jag ju inte att de anlitar samma firma till det isof (med tanke på hur nöjda de var med detta jobbet)
Trolla bort märken? De hade inte hört talas om slipa och spackla???
En sån sak borde ju vara himla enkel, som om man skulle lämna in en bil för omlackering med rostskada... "neh det gick inte att trolla bort rosten" ... eh?
 
Rörande priset på sprutlackeringen tycker jag det är ok OM det hade varit vettigt utfört, det där är direkt jäkla skrämmande. Är de inte det minsta rädda om sina kunder?

Imponerande med skärbrädorna med. Eller tja, misstag kan alla göra och ibland går det troll i det men helhetsintrycket jag får här är att man skall undvika det företaget helt. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade rekommenderat någon som lämnat det slutresultatet som de gjort.

Ta dit någon sakkunnig, helst besiktningsman, som får bedöma resultatet av vad de hittat på och bestrid sen fakturan med hänvisning till vad besiktningsmannen säger. Finns inte en chans att en del av de målningsarbetena godkänns och likaså sprutlackeringen.

/Kent
 
fasiken, sånt där lärde man sig på träslöjden på mellanstadiet.. lim och fint sågspån hade ju tom löst det där hyfsat....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.