- 2 ugnar
- förhöjd diskmaskin
- flyttbar stor köksö med sittmöjlighet runt om
- blandare Arc från Damixa
- stor diskho
- stänkskydd i frostat glas
- inga överskåp & endast lådor & utdragbara hyllor
- skafferi
- stor fast soffa i burspråk "windowseat"

det enda vi kunde gjort annorlunda är att inte sätta "soplådan" precis under diskhon

Lycka till med nya köket !!:)
 
Oj vilken respons jag har fått! Jättekul! Ska i lugn och ro gå igenom alla era "bästa grejor" och göra en uppdaterad lista. Har ögnat lite, och vissa av dem har jag redan i nuvarande kök (och tar med mig, på idéstadiet, till det nya), och andra ska jag ta mig en rejäl funderar på om de "passar" i nya köket.

Tack, och fortsätt gärna fylla på listan!
 
"Walk in skafferi" är det bästa i mitt kök.

Att strunta i 40 cm breda lådor skulle jag också rekommendera, bestick och övrigt gör sig bättre i 60 cm breda lådor. Detta verkar också ha blivit standard alltmer.
 
Håller på med en köksrenovering just nu (http://www.minhembio.com/Bonzichrille). Tycker faktiskt man vinner en heldel på att investera i lite lyxigare vägguttag om de nu syns. Förhöjer intrycket ordentligt i jämnförelse med standard.
 
Diskbänk i rostfritt med TVÅ hoar. Skulle inte stå ut med bara en diskho... Satsa på minst 80 underskåp så får man plats med 2 stora hoar.
Önskar att vi satsat på bredare spishäll, minst 70 cm. De vanliga standardhällarna blir ofta för trånga tycker jag.
 
Det bästa med vårt nuvarande kök är att vi trots att det är väldigt litet (arbetskök på några kvadratmeter bara) ändå har två ordentliga arbetsytor med nästan 70 cm djupa bänkar.
 
Många vägguttag spridda över köket.
Bytte ut infällda hon mot en rostfri bänk med två hoar.
Bakbord med granitskiva.
Lådor för bestick mm med specialbeställd inredning.
 
Många el-uttag, breda (800 och 1200) lådor med fullt utdrag i underskåpen mycket enklare att plocka i/ur, låddämpare, 800 bred induktionshäll=avställningsyta för varmt, sockellådor istället för skåp upp i taket dit vi inte når.
Saknar utdragbar inredning i skafferiet.
 
Jag är helnöjd med hela vårat kök. Framförallt så är jag nöjd med tillgängligheten när man lagar mat. Alla viktiga bitar nära. Till vänster om spisen finns en utdragbart skåp/låda där alla kryddor och många torrvaror finns. Rejäl arbetsyta både till höger och vänster. Till höger om spis finns skärbräden, oljor och allt annat. Kort sagt. Det är supersmidigt att kocka i vårat kök. Man behöver som mest ta ett par steg bort mot kylen som längst.

Vi tänkte praktiskt först sedan design. Det tror jag är en bra grej :) Lägg gärna lite extra på smart inredning, det lönar sig!
 
Kyl över frys(2 st. 200cm) med ett extra frysskåp i förådet.

Vi hade kyl och frys jämte varandra tidigare och kylen var jämt fullproppad.
Nu har videssutom en kyl med 2 grader och en med 8.
Frysarna har vi på -23 och -18.
Skall tilläggas att vi är en stor familj med matlagningsintresse, men oavsett
så kan jag inte komma på en enda fördel med kyl och frys jämte varandra,
förutom priset då.
 
Eftersom jag har gott om plats kommer jag att ha bänkyta "bakom" min bänkskiva, med andra ord kommer bänkskivan att bli ca 50% djupare än vanligt. Det gör att alla maskiner kommer att kunna stå framme med sladden ikopplad och klar. När du behöver matberedaren så bara drar du fram den på köksbänken och sätter igång.
 
Det mesta är redan nämnt.

"Riktig" strömbrytare på väggen för belysningen under väggskåpen, så man slipper leta efter brytaren utan att se den.
 
Jag suger åt mig, även om väldigt mycket av det ni nämnt redan finns i mitt nuvarande kök, och kommer att finnas i nästa oxå.

Har idag 70 cm djup på båda mina köksbänkar (parallellkök). Nya köket är oxå parallell, men smalare. Frågan är om man ska satsa 80 djupt på sidan med spis/diskbänk/arbetsyta (tot 250 cm arb yta) och 60 på sidan med "avställning" (200 cm). Eller fördela lika?
 
Frukt(öl)kylen som är placerad dolt i ett bänkskåp
 
Helt klart min kaklade bänk jämte spisen!! Perfekt att ställa varma pannor och grytor på!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.