Efter att ha läst ett antal trådar på detta forum och själv kommit till slutsatsen att jag vill olja in mina nya värmebehandlade asplavar och lavstöd har jag vidgat vyern och letat runt lite på tema inoljning med paraffinolja.

För inoljning av bänkskivor i trä gäller tydlgen att man måste olja in båda sidor av träet för att undvika spänningar i materialet. Är det något att beakta vid inoljning av lavar? Skall man alltså olja in undersidan av lavarna också?
 
Jag är en sådandär fånig pedant. Har just byggt nya lavar i min bastu. Jag oljade varje bit runt om innan jag satte dit dem.

Nu är det bra gjort och håller länge :).

Inte så rysligt mycket extrajobb när man ändå håller på.
 
Det kunde man naturligtvis ha gjort men nu är det lite sent. Med tanke på hur undersidor på trallar brukar se ut så är det nog bra att olja in där ytan är exponerad, även neråt.

Provoljade några spillbitar igår och tyckte det blev snygg finish på framförallt den värmebehandlade aspen. Känns mer troligt att den håller sig snygg också på sikt.

Svårt att veta hur mycket olja man ska lägga på dock. Lägger man bäst på med trasa eller pensel?

Efter att ha torkat över natten känns det inte som det är något större behov av avtorkning av överflödig olja. Kanske har jag på för lite, oljar in med trasa så att ytan blir jämnt fuktad men inte särskilt kladdig. Rätt eller fel?
 
Ytan blir klart snyggare tycker jag.

Jag kladdade på rejält med en oljepensel, runt hela och på ändträet. Sedan fick det ligga några timmar, tog en trasa och "torkade" av. Det var då så mycket att man spred ut det en gång till. Sedan fick det ligga till dagen efter innan det sattes dit.
 
OK, det låter som att det gick åt mycket olja. Hur mycket gjorde du av med?
 
Funderar själv på inoljad värmebehandlad asp men skulle gärna vilja se några bilder innan o efter inoljning i samma ljus osv så att man kan få sig en uppfattning om färgskillnaderna.

// Micke
 
Blir 2 liter olja till mina lavar samt golvet som jag lägger samma virke på.

De översta lavarna är ca 110*50+160*50 cm (som ett L)

Sedan är det en mellan lav och en botten lav + golv.

Har inga bilder men klart bättre med olja. Mer liv i träet.
 
Nu är det inoljat!
Gick nog åt ca 0.8 liter till 2 lavar 2.0*0.6m + 2 ryggstöd 2.0*0.3m.
Det mesta sögs in, möjligen får jag torka lite mer i kväll, ville inte torka alltför mycket bara ett par timmar efter behandlingen igår kväll.

Det ljusa aspen blev knappt märkbart gulare medan den värmebehandlade blev klart annorlunda. Djupare lyster och med tydligare ådring. Det är väl tycke och smak om man gillar det ena eller det andra, men jag både gillar det och är övertygad om att det ockå blir snyggast och mest praktiskt över tiden.

Har bild men vet inte hur man laddar upp utan att ange url...

/Bele
 
Jag har följt den här tråden med spänning. Jag håller precis på att vara i slutfasen av planeringen och ska i dagarna börja bygget.

Jag förstår att lavarna måste oljas, men hur är det med panelen. Ska den också oljas? Jag ska förövrigt göra allt i Al.
 
Behovet av att olja panelen är nog störst om man badar finskt, dvs kastar vatten på väggarna för att höja luftfuktigheten. Hörde iofs att al kan ha större behov av behandling än asp.
 
Nytt försök att ladda upp bilder på olja resp obehandlad asp. De mörka bitarna är värmebehandlad asp. Den vänstra är inoljad, högra obehandlad. På samma sätt har den ljusa biten oljats på vänstra halvan.

Bild nummer två visar hur vatten som stänkts på ytan snabbt sugs in i den obehandlade ytan men lägger sig ovanpå den behandlade.

/Bele
 
  • DSC_0037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Tackar för de bilderna. Har sett många bilder på färdiga projekt tidigare men detta var första bilden på samma virke men med resp utan olja. Blev nu helt övertygad om att det blir olja för min del.
// Micke
 
glöm inte bort att försegla bastun efter att den är klar. risken finns att den används och inte ser ut som ny efter ett par gånger.
 
Så klart att man förseglar dörren daije, det är väl därför man har glasdörrar så att folk kan se in i bastun utan att den slits i onödan.
Skämt å sidå så är jag inte så rädd för slitaget då jag har insidan i min blivande bastu upptimrad av gammalt ladugårdstimmer som har ett par hundra år på nacken redan.

// Micke
 
  • bastun.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastun2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastun3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
så ske en bastu se ut. som hämtad från nordfinland. perkele va fin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.