Kan någon vänlig själ förklara för mig vad fiber är. :blushing: OK, att man kan sända data tele och TV i den har jag förstått, men, problemet är att jag får ingen bild av hur det ser ut. En koaxialkabel som man kan stoppa in i ett Vp-rör begriper jag mig på, men fiber? Går det att grena den ut till flera rum, i samma lägenhet, eller måste man tänka sig för när man installerar så den hamnar på rätt ställe?
 
Fibern drar du bara in till en central/modem, sen delar du ut med vanlig nätverkskabel till alla datorer
 
Precis. Fibern ansluts bara till en punkt i fastigheten där ditt "fastighetsnät" tar över.
 
Du kan ju köra fibernät all the way men det kostar lite förstås :)

/A
 
Tack för svaren men jag måste erkänna att jag blev inte klokare av de. För mig är det något abstrakt. Hur ser eländet ut? Drar man det i ett Vp-rör? I detta fall handlar det om en Brf så eländet lär väl komma in i källaren och på något vis upp i min lägenhet. Vad jag förstått tidigare måste det från en central i källaren gå en ledning till varje lägenhet. Man kan alltså inte som i ett vanligt koaxialnät gå från det ena uttaget till nästa, osv. Håller för närvarande på att spåra hela lägenheten för att dra om elen (komplettera uttagen) och vill då gärna veta hur jag hanterar fiber den dag den dyker upp. Skall jag utifrån hallen gå med Vp-rör dit jag vill ha den? Om jag vill ha TV:n i vardagsrummet och dator och telefon någon annanstans, hur gör man? Kan jag ha en extra TV i sovrummet? Även telefon (extra) där?
 
En fiber kabel är ett väldigt smalt glasfiberrör...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fiberoptik

Fiber dras antingen som en vanlig kabel, eller i en speciell kanalisation (som tillåter att man blåser in själva fiberkabeln i efterhand.

Fibernät byggs ofta med en fiber per slutanvändare, ett stjärnnät med en obruten fiber per brukare.

Det är ovanligt och onödigt med fiber i din lägenhet. I lägenheten bygger du ett vanligt stjärnnät med nätverkskabel, cat5, cat6 eller vad man nu gillar. Vp rör från hallen till alla ställen där du vill ha en dator eller TV låter som en bra ide.

Kolla nätverksguiden i detta underforum.
 
S
Egentligen så vill man oftast ha två fiber, en för sändning och en för mottagning
Så man kan se det som en vanlig kopplar kabel med två ledare i.
Fibern är ungefär som ett hårstrå, den är ännu tunnare men "känslan" är densamma. Man får inte böja fibern för tight, böj den inte mer än än snusdosa ungefär, annars börjar ljuset som informationen sänds i gå ut igenom höljet på fibern.
själva kabeln som fibern går i är självklart lite grövre, enbart för att skydda fibern. Man drar som tidigare sagts "aldrig" fiber till varje enhet utan man drar in fibern i lägenheten/huset och sedan har man en liten central som gör om fibern till vad man nu vill ha i huset, idag normalt sett vanlig kopparkabel Cat6 RJ45.
Fördelen med fiber är att den går att dra långa avstånd samt att den klarar av mycket hög hastighet. vanlig kopparkabel klarar max 90-110m
 
sad_ant skrev:
Egentligen så vill man oftast ha två fiber, en för sändning och en för mottagning.
Även om det alltid är två fibrer i kabeln så används normalt bara en och man kör full duplex på denna.
 
Sen kan man krångla till det ytterligare och köra med flera olika våglängder (färger) på lasern och vips så kan samma fysiska fiber användas till helt skilda saker oberoende av varandra.

Man kan även köra olika "överföringsteknik" och låta många abonnenter dela på en fysisk fiber genom att använda ett prisma och splitta ljussignalen, här kan man jämföra med en T-skarv på en el- eller vattenledning. Denna teknik är mycket vanlig i stadsnät och lokala fiberföreningar då den är lätt att bygga vidare på då man slipper blåsa i mer fiber / gräva om hela sträckor. Givetvis finns vissa begränsningar kring hur många skarvar och avstånd man klarar.
 
Va, näe.. visst går det men att splitta på det viset men är det trångt i en kabel sätter man upp en lokal switch istället. Ett annat alternativ är att dra ur kabeln ur kanalisationen och blåsa i en ny med fler fibrer.
 
mycke_nu skrev:
Va, näe.. visst går det men att splitta på det viset men är det trångt i en kabel sätter man upp en lokal switch istället. Ett annat alternativ är att dra ur kabeln ur kanalisationen och blåsa i en ny med fler fibrer.
Öhhh jo... eller?

Det är just ett medvetet val från start många gånger att bygga på detta viset istället för en unik fiber till varje kund. Passiva nät (PON) har stora fördelar då du slipper ha el och klimatskåp där du vill dela upp nätet. Tar man lokala "byanät" så kan man ställa ett litet skåp på en grusväg och dela upp till de fastigheter som finns utan att behöva blåsa om eller ha extremt stora stammar. För att inte tala om i stadsnät där du ibland vill ha in så många kunder på så lite infrastruktur som möjligt.
 
OK. Läste på lite. Det verkar som om man ökar komplexiteten ganska mycket både i noden och hos abonnenterna samt offrar både bandbredd och räckvidd.

Alltid kul med andra lösningar, dock.

Vi har fö dubblerat kapaciteten på vår huvudkabel genom lägga den i ring och mata från båda hållen. En fiber som klipps blir då två och kan mata två närliggande fastigheter, en från varje håll.
 
Jo räckvidden får sig en törn om man använder prisman (eller heter det kanske prismor?) för att bryta ljuset. Kring bandbredd så är det inga problem med dagens nät men visst är det ett avkall från optimalt flöde när den aktiva utrustningen skall betjäna många kundenheter.

Sättet ni gjort med er stam är ett enkelt och mycket bra sätt att få ut mycket kapacitet samt även möjliggöra redundans i vissa fall om man så skulle vilja.
 
FIBER:

Bra för magen, bra för vikten

Kostfiber är som jogging för tarmen. Bättre matsmältning, lägre GI-värde i maten samt ökad och förlängd mättnadskänsla - det finns många påtagliga fördelar med fibertillskott.

Källa: RENEW LIFE!
 
Stort tack! Nu tror jag att det klarnat! Men herrejessus va kablar det blir. En femrummare, med tänkta uttag i alla rum, hall och kök. Är det möjligt att grena detta i hallen? Om jag uppfattat det rätt måste jag alltså ha tre kablar till ett rum om jag vill ha TV, dator och telefon där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.