Hej forumvänner!

I detta mitt första inlägg på forumet så vill jag ha era åsikter om mina tankar kring ett tomtköp eller inte. Såhär snurrar tankarna i mitt huvud:

Bor idag i Täby med min familj. Jag och min fru trivs ok, men inte mer. Vi vill ha ett större hus på sikt, och då dyker funderingar kring den framtida strategin upp. Vi har tittat på tomter i Täby och några andra kommuner. Vi prioriterar att ha hyfsat nära till stan, då vi båda jobbar där och inte vill pendla långa sträckor till och från jobbet. Som bostadspriserna har utvecklat sig har vi blivit något rådvilla; d.v.s. ska vi köpa ett befintligt hus i bra läge och renovera det, eller pruta på läget mot att kunna bygga ett eget hus? Tomter i Täby, t.ex., kostar ca 2,5 - 3 mkr beroende på läge. På detta läggs kostnaden för hus (säg 180 kvm á 25 tkr/kvm = 4 500 tkr). En totalkalkyl kan alltså landa på ca 7,5 till 8 mkr, allt inkluderat.

Det ska ställas mot köp av befintligt hus, för säg 6,5 mkr, och sedan renoveringskostnader på en miljon eller mer (som exempel bara), vilket ger ungefär samma totalkostnad. Vår ekonomi är bra, men inte exceptionell, och ska vi lägga ut så otroligt mycket pengar tycker jag att läget ska vara gott. D.v.s det ska inte ta en timme att ta sig in till jobbet dörr-till-dörr, vilket det gör om vi skulle bo i t.ex. Byle i Täby Kyrkby, där det säljs mycket tomter för närvarande.

Detta blir en filosofisk värde kontra pris-diskussion, men era åsikter är uppskattade. Hur skulle ni resonera i vår situation? Är det vettigare, givet dagens bostadspriser, att köpa något i bättre läge för att renovera huset (med allt vad det innebär), eller är ett problemfritt (om detta tvista de lärde, men ändå...) boende i nyproduktion i ett sämre läge att föredra?
 
Jag skulle alltid prioritera läget, för det går aldrig att ändra. Ett äldre hus är inte heller alltid att förakta. Visst är det inte lika energieffektivt som ett modernt, men man byggde (som regel) rejält förr, tog till dimensionering i överkant osv. Och finns det några allvarligare fel på huset så har det som regel redan hunnit visa sig. Däremot skulle jag vara försiktig med att köpa ett äldre hus där man just renoverat ytskikten inför försäljningen - då vet man aldrig vad det finns för elände därunder.

Men i storstadsregionerna är det ju ockspå vanligt att folk köper ett äldre men fullt fungerande hus och river det direkt, bara för att man vill åt tomten.
 
Det finns tre viktiga saker när man ska skaffa bostad. Läget.... Läget.... och Läget.
Skämt och sido så är min uppfattning iaf att läget är viktigast. Resten kan man styra upp själv.

Vi har varit i ungefär samma sits som er och malde detta fram och tillbaka i ett halvår innan vi tog beslutet. Vi köpte tomt i Danderyd. När man börjar räkna på månadskostnaden och räknar in allt från kommunalskatt till behov av bil mm så inser man vad mycket dyrare man kan köpa om bostaden ligger närmare stan och med bättre kommunikationer. Så har man bara råd att lägga ut den extra miljonen eller två på ett bättre läge, tror jag att man har igen det i längden.

En annan sak som spelar in när man funderar på nybygge kontra gammelhus är ju driftkostnaden. Man sparar tusenlappar varje månad på att ha ett extra välisolerat hus med modern uppvärmning. Elpriset lär dessutom inte direkt sjunka i framtiden...

En sista sak är att jag tror ni kan komma undan betydligt billigare än 25' /kvm om ni bygger nytt. Detta beror ju såklart på vilken standard ni vill ha, men möjligheterna finns. Ta t ex ett A-hus basic 182. (2-plans 182 kvm) Listpriset för detta NF är lite drygt 2''. Se här: http://www.a-hus.se/web/05088b4b-e723-4e5b-bc31-76072f395d36_1.aspx
Då får ni dessutom en uppskattad uppvärmningskostnad om 47 kwh/kvm/år. Svårt att hitta gammelhus som kan jämföras med det.
 
Du har inte funderat på att titta efter hus i andra områden i Stockholm med likartad närhet till stan? Själv bor jag i Spånga, (jobbar dock oftast inte i city), pendeln tar drygt 10 minuter till centrlaen, bilresa går på 11-15 minuter i icke rusningstid, givetvis längre tid i rusning, men med min begr. erfrenhet av Täby, så tror jag att min resa till city går fortare än din, även i rusningstid. beroende på var i Spånga man bor så kan även T-bana från Vällingby vara ett altenativ.

Hus i den klassen du nämner går typiskt på 4 - 6 milj i Spånga, beroende på lokalt läge och renoveringsbehov.

Personligen skulle jag inte frivilligt bygga nytt i ett läge med dåliga kommunikationer.
 
För det första: tack för alla kloka synpunkter och tips, det uppskattas!

Location, location, location... Det slår aldrig fel, eller hur? Jag har nu inte följt marknaden jättelänge, men en del av vårt problem är just att det inte finns så många tomter i bra läge, d.v.s. på bra avstånd till kommunikationer in till stan. Beroende på hur våra funderingar går så har vi mest dock varit inne på det som snillefille skriver, lägga mer pengar på ett nybygge närmare stan, men att "sänka" våra krav på storlek och standard. 25 tkr/kvm är en grovt huggen siffra efter att ha pratat med två olika arkitekter för att få en uppskattning om kostnader. Men då skulle det ju också ritas ett hus från scratch, osv, osv. Ju mer jag tänker på det så kommer nog arkitektritat i hög standard nära stan att förbli en dröm... Tack för tipset om A-Hus, ska titta närmare på det huset.

b8q hade en bra synpunkt om ytskikt, det hade jag inte tänkt på själv. Jag är själv inte händig (skulle tapetsera köket i nuvarande hus, höll på att sluta med skilsmässa) och skulle ha svårt att sortera bland alla synpunkter som finns om hur man bör eller inte bör göra vid renoveringar. Helst vill jag inte utsätta mig själv och familjen (eller huset) för mina begränsade kunskaper. Just därför skulle jag föredra att bygga nytt, men å andra sidan så finns det ju hjälp att få med ett befintligt hus i form av hantverkare. Dock är kontentan av alla åsikter jag fått om husrenoveringar från folk som genomgått det: "vi skulle ha rivit sk*ten och byggt nytt istället"!

hempularen: Spånga alltså? Intressant. Har faktiskt aldrig varit där, men jag ska ta mig en biltur och försöka skapa mig en känsla för området. Vi är absolut öppna för en flytt (Täby är väl inte direkt landets mest spännande kommun, men helt ok att bo i) och har tidigare tittat på tomt i Nacka och hus på Lidingö, men de har gått bort på grund av priset.

Bra åsikter och tips. Keep them coming!
 
Det är svårt att ge råd eftersom alla är olika. Om man är händig själv och gillar att renovera och fixa så är ju ett renoveringsobjekt inte fel. Har man däremot tummen mitt i handen och inte vill riskera att hamna i Arga Snickaren så är det väl kanske bättre att låta bygga nytt (och riskera att hamna i Fuskbyggarna istället). Men plånboken ska ju också vara med och bestämma...

Nu köper du väl inte för att investera, men jag hörde någon gång att om man köper det billigaste (risigaste) huset i det dyraste (attraktivaste) området, så kan det på lite sikt inte bli annat än en bra affär. Värt att tänka på.
 
Hemmakatten
Vi gjorde väl lite tvärtom. Dvs. vi köpte tomt en bit från stan, på landet, nära gränsen till ett fritidshusområde som börjar permanentas. Men, läget är ändå suveränt eftersom vi har en sjötomt och en mkt stor, vacker naturtomt. Dessutom har vi fått bygga gäststuga vid sjökanten,har en brygga mm. Till Kista (arbetsplats) tar det 38 min dörr till dörr (via nya Norrortsleden). Till Roslagstull ca 30 min via E18 (ej i rusningstrafik). Dock har vi inga kommunala färdmedel i närheten.

Huset vi byggt är garanterat det dyraste i hela området och det är enligt många dumt gjort. Att ha ett dyrt hus i ett område med mindre dyra hus gör att marknadsvärdet på ens egna hus sjunker. Dock, så tror vi att marknadspriset ändå är bra, eftersom det knappast går att få tag på sjötomter i närheten av Sthlm längre.
 
Intressant tråd. Är själva Täbybor, och för min del tror jag jag har liknande känslor eller ickekänslor för Täby. En mkt väl fungerande kommun betr. skolor, service, butiker - icke att förakta ,men tyvärr saknar jag djupare känslor för trakten. Vi har inte jobb i stan som ni, och söker oss nu utåt. Men turerna i Storstockholm har varit många de senaste åren. Vi har tänkt på alla möjliga scenarios.
Visst är närheten till jobb otroligt viktig. En stor del av livskvaliteten är tiden man får kvar för familj och barn. Samtidigt är det skönt att väl hemma känna trivsel och avslappning, en kontrast till arbete.
Ekonomiska perspektiv..visst, ett hus i bra läge kommer aldrig tappa, det är sådan press på Stockholm o närförorterna, det finns alltid köpare. Titta på Booli hur lång tid affärerna tar. Ett hus i Täby är ofta sålt på en vecka.

Tomterna i Lövbrunna är kanske slut nu? Ligger ju annars bättre till än Byle. Har blivit kanonfint område med atmosfär, tycker jag.
Sollentuna, också dyra tomter, men man tar sig snabbt till sta´n, snabbare än från Täby. Bollstanäs Upplands Väsby, ganska ok med E4:an in till sta´n. Fint område.
Ja några snabba tankar i farten..
Spånga är bra, men Täbys skolor bättre.
 
Ok, det börjar utkristallisera sig några olika strategier här:

1. Bygg nytt i läge nära stan, men lite på bekostnad av husstandard och storlek. Problemet här ligger i att hitta tomter i bra lägen, då de oftast är äckligt dyra eller ligger långt från kommunikationer.
2. Köp befintligt i bra läge och renovera efter bästa förmåga. Detta är väl den enkla lösningen, men då får man leva med befintliga skavanker på äldre hus och risken att hamna i Arga Snickaren, som b8q skrev.
3. Att efter principen "mitt-hem-är-min-borg" leva med ett sämre läge, men tycka att det är värt det tack vare ett extraordinärt läge/hem, t.ex. sjötomt eller arkitektritat.

Jag tror att vår strategi kommer att vara i den ordningen jag skriver, d.v.s. fokus ligger först på att hitta en tomt i bra läge och att sänka kraven på husets standard. Därmed inte sagt att vi kommer att springa iväg till Älvsbyhus på stört, men t.ex. A-Hus som rekommenderades ser bra ut. Var också i kontakt med Björklidenhus som kommer att börja producera ett fint hus ritat av Anders Holmberg (som fick pris som årets arkitekt av Residence i vintras). Priset är humant och huset ser spännande ut, så det kan vara ett alternativ.

Tills vidare så fortsätter vår tomtjakt och sightseeing i Stockholm. Nån som har nåt mer tips på områden i hyfsad anslutning till stan där det kan tänkas säljas tomter i framtiden? Personligen tycker jag Älgö är supermysigt, men kommunikationsmässigt är det ingen höjdare.
 
Hemmakatten skrev:
Vi gjorde väl lite tvärtom.
Samma här, vi kommer att röra oss ifrån Järfälla ut till Upplands Bro. Där byggs ett stort antal nya småhus, allt ifrån Skanska däralla ser lika dana ut till egen ritade i just vårt område. :) Och där finns det fortfarande tomter kvar så vitt jag vet :S
 
Det spelar ju in vilken fas i livet man är i, också. Vi har bott trångt i en av era grannkommuner - i ett underbart hus som vi inte fick plats i men som hade några minuters gångväg till Märstapendeln, skolor och dagis bokstavligt talat ett stenkast bort (såg dagislekparken från vardagsrumsfönstret), få bilvägar, stor härlig skog med elljusspår, tryggt och lugnt för barnen osv. Dock hade vi inte så positiva känslor för kommunen som helhet.

Letade länge och väl efter en tomt i en annan av grannkommunerna (pratar Sollentuna, Vallentuna, Täby, Väsby, Sigtuna/Märsta, Järfälla osv) men det fanns inte - eller var för dyrt. Måttet var egentligen rågat för några år sedan men vi kom inte härifrån. Ville ha ett större hus nära pendeln i en norrförort. Kändes som omöjliga krav!

För två år sedan hittade vi TOMTEN. Dyrt som sjutton men med bra läge. Trevlig norrortskommun, bra skolor, supernära till affärer och pendeltåg, mycket kortare väg in till stan (jobbet). Nackdelen är att tomten är måttligt charmig, snarast att betrakta som en skafttomt. Men vad sjutton - det gällde att smida medan järnet var varmt! Här fanns en chans och vi vågade inte försitta den. Det finns snart inga lediga tomter i denna del av stor-Stockholm och vi lär inte få problem att sälja huset när den dagen kommer.

Nu bor vi i vårt drömhus sedan några veckor tillbaka. Barnen stortrivs i skolan, maken älskar att ha kortat resvägen till jobbet, jag njuter varje dag av mitt stora ljusa härliga hus. Vi köpte det på totalentreprenad av Götenehus. Jag har lagt ner bisarrt mycket tid under 1½ års tid på att planera och driva projektet, men det var värt varenda minut. Vi hade aldrig fixat att ha delad entreprenad eller bygga själva - det var tillräckligt tidskrävande ändå.

Om femton år kanske det är dags för en innerstadslägenhet eller en stuga på landet, vad vet jag?! Priorieringarna ändras. Det som var toppen för oss då barnen var små är öken just nu. Det HÄR är himmelriket men när barnen flyttat hemifrån kanske det blir ödsligt?

Skriv en plus- och minuslista! Bara du och din fru kan veta vad som är värt något för er. Rangordna argumenten. Är större yta viktigare än bra läge? Är bra skolor viktigare än att ha ett modernt hus? Ni vet själva bäst vad ni är villiga att lägga tid och pengar på.
 
Hemmakatten
Håller med Lycke, det beror mycket på vilket skede i livet man är.

Älgö, menar du Älgö, Saltsjöbaden. Där är fint, men jag undrar vad en tomt kostar där...
 
Alla vill så klart ha det finaste huset på den bästa tomten. Du snackar om 8 miljoner, och om du har råd är det inte mycket att fundera på. Däremot är inget boende (eller bil eller vad som helst) värt försämrad hälsa, konkurs och skilsmässa.
Se alltså först efter vad plånboken klarar av.
 
Det har redan flera skrivit men läget är helt avgörande, jag skulle köpa det jag hade råd med som låg bäst till. Det finns för och nackdelar med nytt respektive begagnat hus, det får man själv bedöma vad som passar. Gammalt hus genererar mer jobb förmodligen, alla fall från början å andra sidan är det nytt när man är klar och då är det dags att renovera det nybyggda som då blivit gammalt :)
Men läget har alltid bestämt våra inköp, allt annat kan man fixa till över tid.
 
Lägen närmare stan än Täby med bra kommunikationer, nära pendel o.likn:
-Lidingö
-Spånga, gamla Solhem.
-Stocksund
-Gamla Enskede (byggs en del vid Skogskyrkogården): nära Skanstull
-Mälarhöjden
-Bromma Äppelviken-Nockeby (12:an), Stora Mossen
-Duvbo Sundbyberg, nära tunnelbanan. En idyll mitt i smeten!

men svårt hitta tomter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.