Hej

Är ute efter att få till någon sorts "intelligent" styrning av olika funktioner i mitt hus. Främst belysning ute och inne till en början men även en del andra funktioner som styrs av temperaturer, luftfuktighet mm.

Det finns ju en uppsjö av trådar här om intelligenta hus som styrs av PLC:er och liknande. Detta verkar för mig med mina ringa PLC-kunskaper som ett krångligt sätt att lösa det hela. Min tanke är att använda en vanlig dator som "hjärna", för att enkelt kunna göra egna gränssnitt i VB tex och att kommunikationen ska ske över det vanliga nätverket i huset. Temp.mätning mm tänkte jag ordna med 1-wire.

Allt detta har jag skaplig koll på hur jag ska lösa. Problemet är att tanken var att datorn ska kommunicera över nätverket till "något" i mina elcentraler som kan styra reläer som i sin tur styr lampor mm.

Frågan är nu vad detta "något" är??? Finns det reläer (gärna "flerkanaliga") eller liknande som går att styra över nätverket eller hur löser man det hela? Det finns ju reläkort som kan styras över nätverk eller usb men är det verkligen OK att knöka in ett sånt i en elcentral. Det jag är ute efter är en färdig lösning.

Har någon förslag på detta?
 
Tellstick, Nexa, 1-wire nät med msure och/eller eventghost är några sökord som kan hjälpa dig på vägen...
 
Telstick och nexa verkar ju onekligen intressant!
Kanske ska tänka om lite och inte styra allt via elcentralen. Med nexas prylar behöver man ju ej heller dra nya matningar från centralen till det man vill styra.

Tack för svaret!
 
mha0221 skrev:
[länk]

Dom har färdiga lösningar om du inte vill "pilla" så mycket själv.
Verkar intressant...

Någon som har sett detta eller har det installerat?
 
Jag håller på med samma 1-wire... och där finns switchar som styr relärer..
https://www.m.nu/iokort-4-kanaler-p-154.html
det finns även andra leverantörer som har färdiga enheter med reläer
http://www.aag.com.mx/aagusa/index1.html "TAI8558" det är flera som säljer den enheten.

Jag håller på och skriver en applikation för styrning.. Jag skall själv styra temperatur mm i mitt hus.

Först har jag en server applikation som ligger och läser sensorer och sparar i en databas för senare statistik sen kommer det bli olika klienter som läser från databasen eller direckt från server applikationen och sköter styrningen..

Har du intresse så delar jag med mig..
 
Kan man använda Tellstick:en för att ta emot signaler från exempelvis Nexas magnetkontakter eller skymmningsrelä?
 
Tror Tellstick enbart är en sändare, dvs den tar inte emot några signaler...
 
Tråkigt om det skulle vara så...

Någon som har en lösning för att ta emot signaler från en Nexa-sändare typ magnetkontakt mm?
 
Man kan ju använda en vanlig nexa mottagare och koppla den via ett I/O-kort till datorn

Jag kommer dock använda mig av 1-wire komponenter för att översätta signalen från mina larmkontakter så jag kan få in det på PC:n
 
Redigerat:
Just nu instämmer inte min ekonomi i planerna på att huset måste automatiseras, men eftersom jag ändå har en windows home server på nätverket så har jag kikat lite på detta system:
http://www.embeddedautomation.com/EAHAmControl.htm

Ska tydligen gå att göra en del anpassningar av det också.
 
Postar ett inlägg även om denna tråd verkar gammal.

Jag har automatiserat belysningen i mitt hus med Home Server som master och 1wire-nätet med ljussensor för att veta om det är mörkt eller ej och sedan Tellstick för att styra mina Nexa-enheter runt om i huset och även utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.