Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    61 Röster 85,9%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    10 Röster 14,1%
  • Antal röster
    71
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
793201075638P41b9.jpg 3b3201075607P4415.jpg Klicka på bilderna för att se större version.

Bilden förvränger inte verkligheten utan väggen skevar och lutar cirka 2 cm. Även om vi reklamerade denna skevande vägg har företaget skriftligt avvisat vår reklamation.

Andra bilden visar en fönsterdörr som sitter snett.
 
Redigerat:
Bild 1 måste vara lite glädjesiffror i, golvsockelt är ca 12 mm tjock och då skulle det vara ca 2 golvsockeltjocklekar som det skulle luta men det är mer på bilden så kameran måste luta.

Bild2 har du kontrollerat att passet visar rätt, vänd på det så märks det snart.


Protte
 
prototypen skrev:
Bild 1 måste vara lite glädjesiffror i, golvsockelt är ca 12 mm tjock och då skulle det vara ca 2 golvsockeltjocklekar som det skulle luta men det är mer på bilden så kameran måste luta.

Bild2 har du kontrollerat att passet visar rätt, vänd på det så märks det snart.


Protte
Bild 1: Väggen lutar cirka 2 cm. Vi har testat den med lod som visar helt rätt. Bifogar 2 bilder från samma vägg.
Bild 2: Klicka på tredje bilden nedan för att se större version.

636201012622Pf1e5.jpg 066201012559P38a6.jpg 414201060454Pcdd9.jpg
 
Det verkar vara samma fel på båda hörnen.. Har du kollat vinkeljärnet? :blushing:

Edit: "Vinkelhaken" naturligtvis.
 
Redigerat:
Det heter vinkelhake men man kan undra....
Bild 3, går fönstret att öht öppna?

Bild 2, att det spricker i ett nybyggt är nog mera regel än undantag då stommen inte hunnit torka inan man spacklar och målar. I mitt hus sprack tapeterna i ALLA rum där innerväggar mötte ytterväggar och det var ändå inget snabbygge.

Protte
 
Nyfniken skrev:
Det verkar vara samma fel på båda hörnen.. Har du kollat vinkeljärnet? :blushing:

Edit: "Vinkelhaken" naturligtvis.
Allt är bra med vinkelhaken. Hörnet på väggen är sådant (spetsigt) eftersom väggen skevar enormt p.g.a. att golvet på övervåningen har sjunkit 0,5 cm. Väggen följer efter golvet så vi fick sprickan.

prototypen skrev:
Det heter vinkelhake men man kan undra....
Bild 3, går fönstret att öht öppna?

Bild 2, att det spricker i ett nybyggt är nog mera regel än undantag då stommen inte hunnit torka inan man spacklar och målar. I mitt hus sprack tapeterna i ALLA rum där innerväggar mötte ytterväggar och det var ändå inget snabbygge.

Protte
Det är en fönsterdörr som inte går att öppna.
 
Nu har du mätt på ett vettigt sätt! (men det ser nästan ut som att du behöver palla upp den liiite till för att den ska vara i våg)
 
Nyfniken skrev:
Nu har du mätt på ett vettigt sätt! (men det ser nästan ut som att du behöver palla upp den liiite till för att den ska vara i våg)
Fick problem med videon. Återkommer imorgon med ny länk…
 
Redigerat:
openmind skrev:
AHörnet på väggen är sådant (spetsigt) eftersom väggen skevar enormt p.g.a. att golvet på övervåningen har sjunkit 0,5 cm.
Vad jag inte förstår är hur väggen kan vrida sig för att golvet på övervåningen har sjunkit? den väggen har nog stått lite sned hela tiden.

Vinkelhaksbilden, är det på över eller nedervåning.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad jag inte förstår är hur väggen kan vrida sig för att golvet på övervåningen har sjunkit? den väggen har nog stått lite sned hela tiden.

Vinkelhaksbilden, är det på över eller nedervåning.

Protte
Väggen har varit sned från början. Vi märkte problemet när golvet började sjunka. När sprickorna kom började väggen skeva ändå mer. Samtidigt började spricka i toaletten som finns på andra sidan väggen på övervåningen. Se video nedan

128201041551P6b46.jpg

Vinkelhaksbilden är på bottenvåningen.
 
Redigerat:
Det är säkert bra att bli ifrågasatt men hur det än är med allt detta så ser det ju fördjävligt ut och jag tror ju knappast att någon annan skulle vilja ha det så här. Det är verkligen inte ok. Personligen skulle jag fundera på att köpa ett 100 liters bensindunk och förvara i garderoben glömma ett ljus och åka på semester....
 
bumpaberra skrev:
Det är säkert bra att bli ifrågasatt men hur det än är med allt detta så ser det ju fördjävligt ut och jag tror ju knappast att någon annan skulle vilja ha det så här. Det är verkligen inte ok. Personligen skulle jag fundera på att köpa ett 100 liters bensindunk och förvara i garderoben glömma ett ljus och åka på semester....
Det är ingen bra lösning att göra så men jag rekommenderar TS att skriva leverantörens namn. Då kommer de säkert att vara rädda för att kunderna sviker ”deras inkompetenta byggare” och det med rätta. Jag skulle ha svårt att rekommendera sådana byggare till vänner och bekanta när jag läser detta och ser bilderna. Publiciteten kring ert hus kan förhoppningsvis rädda andra människor från att hamna i liknande fällor som den ni har hamnat i. Leverantören kommer säkert att förlora många affärer, då det är många nybyggare som läser detta.
 
Ja det här känns ju helt vansinnigt.. Vad säger försäkringsbolaget?? Byggfelsförsäkringen måste ju gälla här.. Eller kanske inte för det är ju inte fackmannamässigt gjort.??? eller det kanske är just vad det är..!! Jag bygger själv för att slippa sånt här. Men det tar ju lite x-tra tid förståss att bli klar då.
 
vad heter byggfirman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.