Tossegubbe skrev:
Ja tvärr har det ju blivit så att man "automatprotesterar" mot alla som vill komma i närheten numera efter alla bråk om idiotsaker, tyvärr kan man ju inte veta vem som ansöker om bygglov heller :(
I vårat fall tyckte vi det var helt ok med en hästhage och stall i närheten, tills gubben började köra sitt gödsel med traktor tills det låg rakt framför vårat hus och byggde en jättestack (precis bredvid vattendrag!!)

Att han sen klipper (!!!!) ridbanan med åkgräsklipparen varje gång vi skall grilla och ställer den på tomgång i 30min utanför vår uteplats har fått mig att BÖRJA tröttna..
 
Ja det lät ju inte riktigt juste, är det alltså medvetet på rent djävulskap eller är han bara sådan?


Smotany skrev:
I vårat fall tyckte vi det var helt ok med en hästhage och stall i närheten, tills gubben började köra sitt gödsel med traktor tills det låg rakt framför vårat hus och byggde en jättestack (precis bredvid vattendrag!!)

Att han sen klipper (!!!!) ridbanan med åkgräsklipparen varje gång vi skall grilla och ställer den på tomgång i 30min utanför vår uteplats har fått mig att BÖRJA tröttna..
 
Fotografen skrev:
Där slog du nog huvudet på spiken.
Andelen tokstollar som flyttar ut på landet och sedan klagar på allt och alla har tyvärr ökat.
Det är ju tyvärr så. Då ska man som granne se till att ha rätt till sin egen mark. Men visst det är ju surt när man råkar ut för det själv men det måste man ha förståelse för.
 
Tossegubbe skrev:
Ja det lät ju inte riktigt juste, är det alltså medvetet på rent djävulskap eller är han bara sådan?
På rent jävelskap... Han har utsett oss till hack kycklingar för hela området (som han var EMOT vad jag fått veta då han ville haft marken men detaljplanen fanns väl redan när dom köpte så dom fick inte köpa loss marken.)

Ger det ngt år till och ser om han bättrar sig, annars får man väl ringa kommunen och diskutera placeringen av hans gödselhög (som saknar gjuten platta vilket det är lag på) Skulle vilja se honom få stå och gräva väck skiten igen,,,

Tilläggas skall väl att vi ALLTID tar hänsyn till dom och aldrig gör ngt eller kommenterar det dom gör. När jag klipper gräset och dom bestämmer sig för att rida stänger jag kliparen/trimmern vad det nu kan vara och fortsätter när dom ridit klart utan att dom bett mig och utan att kommentera det... dom har inte ens nickat som tack! (hästarna är lättskrämda tävlingshästar)
 
Redigerat:
Anmal honom till kommunen for godeslstackens placering. Den maste ligga pa godeslplatta och till en sadan behovs det bygglov som ni sedan kan overklaga. Ang. tomgangskorningen finns det regler for sadant ocksa, filma hela situationen och polisanmal honom. Eller ocksa kan ni ju hota med att borja kora fyrverkerier varje gang han ar ute och rider. Jag ar hastalskare och djurvan men folk som javlas bara for att dom kan har jag inte mycket till overs for.
 
w_larsson skrev:
Kommunen säger nu att vi får inte bygga närmre än 50m från gränsen.
Problemet är att tomten är 52m bred!!
Frågade kommunen om det inte va 4,5m som gäller, men det va det inte sa dom!
Att det är just 50m tror jag beror på att det anses vara det avstånd som hästarna anses kunna ställa till med allergibesvär.
Även ifall inte du är hästallergiker kanske du säljer till en allergiker som sen börjar klaga på hästhållningen. Så av den anledningen kan jag faktiskt förstå att han protesterar.
 
Vi har hästhage mindre än 10 meter från våran tomt...inget kommunen brydde sig om alls när det gällde bygglovet.
 
jhenrikj skrev:
Vi har hästhage mindre än 10 meter från våran tomt...inget kommunen brydde sig om alls när det gällde bygglovet.
Jag tror inte kommunen bryr sig om det inte är någon som protesterar!
 
W
Kolla upp lite dommar på detta och ring komunen sedan med din nyfunna information. Bland rättsfallen på boverkets hemsida för 2009 finns följande dom tex. Där har beviljats förhandsbesked och för 2 tomter, en 100 meter från hästhage och en 10 meter. Kammarrätten har som synes givit ett utlåtande som iförsig är överklagat så det slutgiltiga beslutet får du kolla upp. Men de prejudiserande dommarna som det hänvisas till är oxo av intresse för dig. Se nedan..

Positivt förhandsbesked för enbostadshus nära hästhållning.

KR Göteborg 2009-06-11, mål nr 5776-08, avd.1.
Bn beviljar positivt förhandsbesked för nybyggnad av två enbostadshus. Tilltänkt avstyckning. På grannfastigheten finns tre hästar. Avståndet mellan stallet resp. hästhagen och fastighetsgränsen är cirka 100 meter resp. cirka tio meter. Detaljplan saknas. KR skriver i sin dom att vid en bedömning är inte bara avståndet av betydelse utan även verksamhetens storlek och lokala förhållanden som exempelvis topografi, förhärskande vindriktning och bebyggelsestruktur samt om det är inom eller utanför detaljplan. Omgivningspåverkan från djurhållning har i flera fall ansetts böra accepteras på landsbygden. KR hänvisar till rättsfall från Miljööverdomstolen, MÖD 2006:32. KR anser att den djurhållning som bedrivs på grannfastigheten inte gör det olämpligt med bebyggelse och hänvisar till MÖD 2005:50 och dom den 5 maj 2009 i mål nr M 8448-07. Bestämmelserna i PBL utgör därmed inte hinder för att meddela positivt förhandsbesked för det aktuella byggnadsföretaget. Domen är överklagad.
 
Suck tänk vilka resurser det ska slösas för att inte folk kan tänka själva..
Är man allergisk mot hästar så köp inte hus brevid hästgård, gillar man inte gödsellukt så köp inte hus på landet, gillar man inte grannar så köp inte radhus, vill man inte att grannen bygger ett garage som skymmer sikten så köp inte en tomt där det finns en granne som KAN bygga ngt osv..
Hur svårt ska det vara eg? Blir så irriterad att höra vad mina skattepengar ska gå till när det skall finnas domstolar och tjänstemän för sådan skit :(
 
Ute i Björlanda på Hisingen där vi bor finns det häst- och kohagar precis överallt. Det byggs hela tiden i närheten av både hagar och stall. Kommunen har aldrig något att invända mot att det byggs precis inpå gränser mot hagarna och jordbruk.
Som en dagisbarnbekant nämnde; "- Flyttar man till Björlanda och börjar klaga på djurhållning är man bra jävla dum." Det är bara att ta sig en tur i förväg och inse att man möter fler hästar än bilar på vägarna. :)
 
Tyvär är det så att många är bra jävla dumma i huvudet, stå ofta artiklar om detta i ATL och jordbruksaktuellt. Folk som får bygglov på landet sen klagar på på pågående jordbruk och jordbruket får göra kostsamma åtgärder för att dom skall bli nöjda. Så att bönder överklagar alla bygglov i närheten är ganska naturligt när man ser det ur det perspektivet.
 
Gammal tråd men liknande ämne.

Om motsatsen råder, obyggd tomt med grannhuset nära tomtgränsen. Får man mer eller mindre räkna med att automatiskt avsätta 50 m utmed grannens tomtgräns till "ingemansland" (dvs inte hästhage/ridbana)? Om man alltså ser till worst case. Eller kan det vara ännu värre? Gödselplatta/stall misstänker jag är längre avstånd.
 
Fidelie frågar rättsläget vid (formellt sett) pågående markanvändning. Den som driver jordbruk behöver normalt inte be byggnadsnämnden om lov. Istället ska du rådfråga hälsovårdsnämnden hur hästhållningen enklast anpassas till omgivningen.

Du har regler för max antal hästar utan gjuten platta. På samma vis styr verksamhetens storlek också all annan standard och säkerhetsavstånd med hänsyn både till djurens och omgivningens bästa. Förövrigt påverkas omgivningen på helt olika sätt om grannmarken nyttjas som passivt bete eller som dressyrbana eller träningsbana.
 
Det gäller endast max 3 hästar tillfälligtvis, annars 2 st.

Grannfastigheten har trädgård intill tomtgränsen. Tomten är alltså obebyggd (inte ens avstyckad ännu) och betår rätt och slät av en åker som brukats på arrende tills nu när "åkern" ska styckas av och säljas som mark till hästgård. Grannfastigheten är antingen en villa med trädgård eller mycket liten hästgård med hästarna "på andra sidan" hus och trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.