Hej

Undra om det är någon som har ide på andra termoster en Uponors, har deras fördelningscentral?

Tycker inte att deras är så snygga skulle vilja ha någon som passar till borstat stål brytarna är i det.
 
Ta bort termostaterna och stryp in slingorna så blir det snyggast.
 
Vill ha ternostater för att kunna ändra temp i dom olika rummen

Någon som köp någon annan termostat en uponors till deras central?
 
F
Inte snyggt nog??? Är en fördelare med termostater nåt som öht syns? Brukar man inte bygga in och i möjligaste mån gömma dom eller är det bara jag?
 
För att förtydliga mig så är det rumstermostaterna som jag vill ha en snyggare en en vanlig vit.

Skulle vilja ha en liten diskret i grå/silver.
 
Tror att det blir svårt att hitta. Och om du hittar så är de antagligen inte i samma nyans som dina brytare och då är frågan om det blir så mycket snyggare än de vanliga vita.

Jag har en hög wirsbo-termostater liggande som jag plockade bort eftersom jag insåg att jag inte behövde dem, de har en lös frontkåpa som borde vara ganska lätt att spraya i silver om man skulle vilja. Vet inte om uponors ser likadana ut idag.
 
Gurravasa skrev : "Ta bort termostaterna och stryp in slingorna så blir det snyggast."
Detta låter intressant. kan du förklara närmare för en novis som snart skall lägga golvärme i hela huset.
Bo Gunnar
 
Då får vi hopaps att du har en diskret grå/silver väg då ;)

Allt hänger på vad du har för färg på väggarna. Vita syns iaf mindre på vit vägg...
vad jag vet så har de bra vita (själv har jag LK trådlösa)


Prova att klistra upp små lappar i de färger som du kan få tag på så kommer du snabbt fram till vad som stör minst. jag valde mellan silver och vita och det blev vita fast jag har silver brytare. blev helt enkelt för mycket annars


Tänk även på att de är inte alltid är så bra att sätta termostaterna vid dina strömbrytare i rummen då dessa oftast sitter i direkt anknytning till dörr öppningen (som är direkt anknytning till ett annat rum) Dvs att du kommer få luften/temperaturen från rummet sida om. Och om du då har ett rum som du vill ha varmare i kommer det sluta med att du får iskallt golv i rummet/rummen intillq(;^;)p. De lurar helt enkelt varandra.
 
Gurravasa skrev:
Ta bort termostaterna och stryp in slingorna så blir det snyggast.
ska ochså lägga in golvärme fram över. förklara gärna detta. kan man skippa termostaterna?

blir det inte kallt inne då när det blir kallare ute? en visst flöde motsvarar väl i princip en viss ute temp?
 
Ja man kan skippa termostaterna. På fördelaren till golvvärmen sitter strypventiler där man justerar flödet till respektive slinga. Det man gör är att man låter ventilen till den längsta slingan vara helt öppen och sedan justerar man övriga slingor så att man får samma temp i samtliga rum (ha stängda dörrar under injustering). Det tar lite tid eftersom man måste vänta ett dygn för att förändringarna ska ge fullt utslag.

När man fått jämn temp i hela huset kan man styra värmen på pannan. Det går naturligtvis att justera strypventilerna så att vissa rum har lägre temp, tex sovrum om man vill.

Har du värmepump så får den då jobba med så låg temp som möjligt och med så stor vattenvolym som möjligt. Det är alltså ekonomiskt fördelaktigt att inte ha termostater. Termostaterna är kopplade till styrdon som öppnar eller sluter slingan, detta ger ett ojämnt flöde till värmepumpen och sämre ekonomi.

Vill man så kan man ha termostater även om man stryper in som jag beskrivit ovan, om man tex tillfälligt vill kunna sänka tempen i ett rum. Man låter då termostaten stå på max i normalläget. Det kan också vara vits att ha en termostat ställd strax över den injusterade tempen om man tex har rum med stark solinstrålning. Då sluter termostaten slingan helt när solen höjt tempen i rummet.
 
H
Gurravasa skrev:
Ja man kan skippa termostaterna. På fördelaren till golvvärmen sitter strypventiler där man justerar flödet till respektive slinga. Det man gör är att man låter ventilen till den längsta slingan vara helt öppen och sedan justerar man övriga slingor så att man får samma temp i samtliga rum (ha stängda dörrar under injustering). Det tar lite tid eftersom man måste vänta ett dygn för att förändringarna ska ge fullt utslag.

När man fått jämn temp i hela huset kan man styra värmen på pannan. Det går naturligtvis att justera strypventilerna så att vissa rum har lägre temp, tex sovrum om man vill.

Har du värmepump så får den då jobba med så låg temp som möjligt och med så stor vattenvolym som möjligt. Det är alltså ekonomiskt fördelaktigt att inte ha termostater. Termostaterna är kopplade till styrdon som öppnar eller sluter slingan, detta ger ett ojämnt flöde till värmepumpen och sämre ekonomi.

Vill man så kan man ha termostater även om man stryper in som jag beskrivit ovan, om man tex tillfälligt vill kunna sänka tempen i ett rum. Man låter då termostaten stå på max i normalläget. Det kan också vara vits att ha en termostat ställd strax över den injusterade tempen om man tex har rum med stark solinstrålning. Då sluter termostaten slingan helt när solen höjt tempen i rummet.
Vad jag förstår, så kan man på detta sätt få jämna varma golv oavsett övriga rumstemperaturer?
 
HEM2121 skrev:
Vad jag förstår, så kan man på detta sätt få jämna varma golv oavsett övriga rumstemperaturer?
Precis.

Jag rekommenderar att man har termostater i sovrum men skippar i resten av huset. Om man sover två personer i ett sovrum på 14-15 kvadrat så tillför man rätt mycket värme och då är det svårt att strypa in en lagom temp så att det inte blir för kallt när man lägger sig eller för varmt framåt natten.

Man kan med fördel sätta en termostat eller innegivare direkt till pannan i vardagsrummet. Denna stänger inte golvslingorna utan sänker framledningstemperaturen vilket är ett mycket bättre sätt att styra värmen. Om du har justerat in så att du ska ha 20 grader inne men så ligger kanske solen på och ger extra värme, då justerar innegivare eller termostaten ner framledningstemperaturen så att du inte får för varmt.
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
f*n vad smart. =)
 
I vårt fall kommer vi att ha radiatorer på nedervåningen och golvvärme på övervåningen (med separat pump och shunt), vad är då den bästa lösningen, att ha termostater eller inte?
Spelar det stor roll om man har slingor som skljer sig en hel del i längd?

Man kanske kan testa utan termostater, funkar det inte så är det väl enkelt att installera trådlösa termostater...
 
Jag har byggt 3 hus med golvärme och nu i sista sket jag i termostater och sparade si sådär 15000. Finns ingen som helst anledning att använda dem. Fullt ös på slingorna styr det hela med värmekurvan. På så sätt får jag en jämnare temp och slipper att slingor öppnas och stängs hela tiden. Bättre att skaffa en innegivare istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.