vara nedgrävda? Kabeln har spänning och går från huset till garaget och ligger på fram sidan av huset.
Nu när snön har försvunnit så har vi hittat det här.... Så har vår sk byggare lämnat det.
Kan förövrigt säga att vårt hus var fram tills igår och idag livsfarligt när det gäller elen.
DSC00319.jpg
 
Är det spänning på den? Den ser ju skadad ut till höger på bilden, tejpad med gulgrun. Är det bara en gummikabel, tillfällig matning, eller är det tänkt som en permanent matning? I så fall ska den grävas ner!
 
Rikard Ågren skrev:
Är det spänning på den? Den ser ju skadad ut till höger på bilden, tejpad med gulgrun. Är det bara en gummikabel, tillfällig matning, eller är det tänkt som en permanent matning? I så fall ska den grävas ner!
'

Jepp ,den har spänning.
Tack,för svaret!
 
Redigerat:
Skall väl tilläggas att om det är en gummikabel så får den inte grävas ner. Det skall i så fall vara en jordkabel.
 
Det är tyvärr inte ovanligt att jordkabeln (hoppas att det är en riktig jordkabel du har på bilden) får gå ovan mark om bygget pågår under vintern, för att sedan grävas ner så fort det tinat upp. Detta är väl inte riktigt okej, men om man ser till verkligheten så tar man ju inte direkt dit en grävmaskin för att gräva ner en elkabel mitt i vintern...

Edit: Man kan ju tycka att kabeln bör ligga i ett 50-rör eller liknande dock, då den grävs ner, så att den går byta i framtiden...
 
niklasp85 skrev:
Edit: Man kan ju tycka att kabeln bör ligga i ett 50-rör eller liknande dock, då den grävs ner, så att den går byta i framtiden...
Det hade ju varit högst lämpligt med skyddsrör e.dyl även nu. Tillfällig kabel eller ej.
 
niklasp85 skrev:
Det är tyvärr inte ovanligt att jordkabeln (hoppas att det är en riktig jordkabel du har på bilden) får gå ovan mark om bygget pågår under vintern, för att sedan grävas ner så fort det tinat upp. Detta är väl inte riktigt okej, men om man ser till verkligheten så tar man ju inte direkt dit en grävmaskin för att gräva ner en elkabel mitt i vintern...

Edit: Man kan ju tycka att kabeln bör ligga i ett 50-rör eller liknande dock, då den grävs ner, så att den går byta i framtiden...
Bygget blev klar i oktober,då hade vi ingen snö och byggaren strödde bara lite grus över kabeln. Och dessutom så kom eon redan veckan efter den första besiktningen och grävde ner andra kablar.

Men nu har vi pratat med våra elektriker och de kommer att ordna detta med kabeln,de upptäckte detta idag men hann inte göra något åt det eftersom de hade bråttom med att ordna elfelen som ansågs vara farliga för oss inne i huset.
 
Redigerat:
GK100 skrev:
Det hade ju varit högst lämpligt med skyddsrör e.dyl även nu. Tillfällig kabel eller ej.
Kabeln går från huset till garaget, det är inte tillfälligt. Men det kommer att ordnas imorgon :)
Tur att vi nu har riktiga elektriker .
 
Vi kan vara bra att ha ibland :)
 
Rikard Ågren skrev:
Vi kan vara bra att ha ibland :)
Ni, riktiga elektriker är alltid bra att ha:p
 
Nu kommer vargen i mig fram, vill kasta mig över detta bygge, VAD HADE era första elektriker gjort (och inte gjort), låter inge bra med livsfarlig el. Martin T kanske har ett uppslag där?

Protte
 
prototypen skrev:
Nu kommer vargen i mig fram, vill kasta mig över detta bygge, VAD HADE era första elektriker gjort (och inte gjort), låter inge bra med livsfarlig el. Martin T kanske har ett uppslag där?

Protte
Vår första elektriker var aldrig i vårt hus, all eljobb gjordes av entreprenören som inte är elektriker. Vi fattade misstankar när vi inte hade el i vissa rum och ringde till den elektriker som enligt byggaren fått uppdraget och han ville så klart inte kännas vid detta.
Efter mycket tjafs kom det bra att det var byggare som lekt elektriker och att han inte har behörighet(något som han fram till i tisdags sa att han visst hade,han hade bara glömt att göra ansöka hos elsäkerhetsverket).
Tisdags gjordes en särskild besiktning där elen kontrollerades noga, elektrikerna hittade 48 elfel bara på övervåningen och i köket och sedan i onsdags har de hittat många fler. Många av elfelen ansågs vara fara för skada på person och egendom, några var tvungna att ordnas direkt.

Här är en liten del av protokollet, dessa är några av de mindre allvarliga felen.

GENERELLT Elinstallationen är mycket bristfällig utförd och uppfyller inte Elinstallationsreglerna SS 436 40 00. Samtliga kopplingsanslutningar som är åtkomliga skall kontrolleras och åtgärdas av behörig installatör.
Kopplingsdosor monterade för långt ut i väggliv, med följ att apparater inte ansluter mot vägg.
[Envägsuttag monterade i stället för tvåvägs-uttag. Ledare i kopplingsdosor bristfälligt anslutna. (Fara för person och egendom) Tändriktning på strömbrytare felvänd.
Entré / Hall
[Strömbrytare felkopplade (fel i tändfunktionen).
Kök / Matplats
Belysning under skåp saknar spänning.
Lock hänger löst i köksskåp.
Vägguttag saknar jordanslutning. (Fara för person och egendom) Anslutningar i tak i uterum saknar uttagsanslutningar. (Lamppropp)


Bäst var ändå nr 48!!
E48
Spänningsförande ledare ligger lösa i kulodosa på vind vid takstege.
 
Redigerat:
Vackert :)
 
C
Får jag fråga vad som generellt sett är normal tändriktning på en brytare? I min värld är det uppåt, men överallt man kommer tycker jag det verkar vara neråt?
 
jag gillar när det lyser när vippan är neråt.. har såna där gamla vippbrytare med en liten plupp till vippa och det träder fram en röd prick om jag drar vippan neråt, så därför är det naturligt att det ska va tänt då..

förresten, ju mer såna här skräckexempel man läser desto mer inser jag att behörighetssystemet är ruttet då forumets "hempulare" skulle fixa en elanläggning bättre än de klantiga "elektriker" som vart i farten då och då...
tur det även finns elektriker som bryr sig om vad de lämnar efter sig, heder åt dem!
egentligen skulle bara pedanter få bli elektriker, det skulle räcka som behörighet!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.