gb79 skrev:
men om du vill ha så isolerat så tycker ja nog du kan ha dina 30cm figolit fast med infräst trä med 145*45 istället som stomme, har ett hus på gatan som är byggt så o det verkar snortätt och inte en köldbrygga, för att toppa hans konstruktion så kan du även köra ett tunt regelverk till då för att underlätta el o sånt, iof inget stenhus längre men puts på utsidan.
Har han putsad cellplast direkt på trästommen, så har han skaffat sig själv en härlig riskkonstruktion som döms ut av alla experter idag (ja inte alla, det finns några husleverantörer som fortfarande bygger hus så).
 
Gladh skrev:
Har han putsad cellplast direkt på trästommen, så har han skaffat sig själv en härlig riskkonstruktion som döms ut av alla experter idag (ja inte alla, det finns några husleverantörer som fortfarande bygger hus så).
det är ju på insidan ytterväggen av 30 cm frigolit som träreglarna är infrästa allså.
stående reglar cc 60, utanför dem är ju kvar 15cm frigolit. glasfiberputs på frigoliten.
 
mxmacke skrev:
Vad ska du ha för jordvärmepump? är ju ganska många restriktioner nu med dom nya energikraven...
Det är inte fastspikat än. Ska höra med Värmepumpsforum.
Där kan grabbarna tipsa om rätt val.


Och INGET trä i golv eller väggar för min del!
 
Går det inte att ta utvändig leca också och göra endera väggen i tunnare leca med isoleringen emellan? Puts både in & utvändigt är ju aldrig fel, definitivt inte utvändigt.
 
v-g skrev:
Går det inte att ta utvändig leca också och göra endera väggen i tunnare leca med isoleringen emellan? Puts både in & utvändigt är ju aldrig fel, definitivt inte utvändigt.
Då skapar man typ iso block. Med cement puts. Nee.

Undrar om det går att köpa polyuretan skivor.
 
gb79 skrev:
det är ju på insidan ytterväggen av 30 cm frigolit som träreglarna är infrästa allså.
stående reglar cc 60, utanför dem är ju kvar 15cm frigolit. glasfiberputs på frigoliten.
En riskkonstruktion med andra ord. Att ha putsad cellplast på regelstomme är en riskkonstruktion idag om det inte finns någon luftspalt. Eftersom fukten inte kan ventileras ut om den kommer in i cellplasten. Nu får man ju bygga precis som man vill och är din granne nöjd med lösningen så är det ju bra. Själv skulle jag aldrig våga mig på det.
 
Gladh skrev:
En riskkonstruktion med andra ord. Att ha putsad cellplast på regelstomme är en riskkonstruktion idag om det inte finns någon luftspalt. Eftersom fukten inte kan ventileras ut om den kommer in i cellplasten. Nu får man ju bygga precis som man vill och är din granne nöjd med lösningen så är det ju bra. Själv skulle jag aldrig våga mig på det.
Exakt. Därför inget trä i varken grund eller väggar. Tom innerväggar tänker jag mura.
 
Jag bygger med Iso-Leca 350 mm, stötfogsfritt samt drevremsa i mitten mellan skiften. Stabila block kan jag säga... Skall dock ha träfasad och funderar på att isolera med ytterligare 50-70 mm på utsidan av blocken...
 
F
kamilenski skrev:
En del beslut är fattade.

1. Betongplatta med golvvärme, 300mm isol.
2.Pulpettak i lättbalkar 500mm ecofiber.
3. FTX roterande placerat i garaget
4. Jordvärmepump med STOR varmvattenberedare placerat i garaget
5. 200-300 S80 putsat fasad + LECA eller siporex . Puts på insidan.

Det med fet stil är jag osäker på.

Och just detta skulle jag uppskatta om Ni kan hjälpa mig med.
Om det är energibesparing du är ute efter (vilket man ganska lätt kan lukta sig till med 300mm EPS+leca i ytterväggarna) så hade jag övervägt ett flytande golv med spårfräst EPS för golvvärmen och inga slingor i plattan.
 
fsn skrev:
Om det är energibesparing du är ute efter (vilket man ganska lätt kan lukta sig till med 300mm EPS+leca i ytterväggarna) så hade jag övervägt ett flytande golv med spårfräst EPS för golvvärmen och inga slingor i plattan.
Det är både och. Energi+pris. Men tipset med spårfräst EPS luktar gott. Ska kolla priset. Snabb värme! Prima! Du är smart!

Har du några länkar?
 
Redigerat:
Det där med snabb värme projekterade jag också för. Nu i efterhand så inser jag att det var ganska meningslöst. Ett bra isolerat hus behåller värmen och du kan ha ett trögt system utan att det stör. Ett gammalt dragit hus behöver ett snabbt system för att klara regleringen. Gjut in slingorna i betongen!
 
Och vad händer om en slinga går sönder? Det hände en gång min svåger. Hugga hugga...
Ok. Det händer inte ofta. Eller snarare sällan.

Varför är du inte nöjd med din?
 
Slingornas livlängd är minst 30 år om de är korrekt lagda om man kör lägre temp än 50 grader så är den ännu längre ;)

Troligen kan man nästan räkna med obegränsad livslängd så där behöver man INTE oroa sig.
 
Hos min svåger gjordes en fukt undersökning pga läckege från nån koppling. Besmannen kollade ev fukt under betongen genom att borra. Rakt i röret!

Det kostade dem att återställa.

Det bevisar att allt är möjligt!
 
Leca block kan väl vara trevligt men inte i sådana här sammanhang för dåliga infästningsmöjligheter och problem med bärighet...

Lättbyggnadsteknik generellt är inte bra eftersom man förutsätter en massa ideala tillstånd...bättre bygga med fullt ut bäriga material med möjlighet till att anpassa konstruktioner till senare behov..

platta på mark med bärighet utan separat grund är inte heller smart se tidigare inlägg

ventilation med FTX kan bli en riktig bakteriefälla..och ljudbov..

vill du bygga billigt och snabbt utan fuktkänsliga konstruktioner bygg i eps med betong..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.