Hej.
Bygger bastu för andra gången o nu har vi fått stort problem.
Bastun består av två stycken kortsidor som är av högisolerad stenvägg samt ett runt fönster. Det är ett 8 kubikmeter stort rum o vi har ett bastuaggregat för 8-12 kubikmeter.

Men det blir inte varmt!! Efter 2h kommer tempraturen upp i ca 60 grader. Hur kan detta komma sig egentligen?
 
Redigerat av moderator:
Hej, kan det bero på för mycket ventilation ? Har du någon frånluftsventil sittandes i tak el högt på vägg? När man bastar så (tycker jag) att tilluftsventil ska sitta under aggregatet och frånluft på motstående vägg långt ned. När man bastat färdigt så kan man öppna högt sittande frånluftsventil så bastun ventilera ouppvärmd.
Bara en gissning...
mvh Lars
 
Antar att det är ett elaggregat. Kan det vara felkopplat eller att det på något annat sätt inte får nog med ström?
 
Det kan inte vara så att aggregatet är för 8-12 m3? Dom brukar ju inte använda m2 som riktlinje utan m3. Din bastu är säkert ca 18-20 m3 stor.

/anders
 
Märke och modell på bastuaggregatet?
 
Jamen har en vetil i taket o en lågt ner, men har testat att ha båda dem helt stängda, löser inte problemet. Aggregatet är skitvarmt om du håller handen ovanför så jag rtro inte det ärproblem med strömtillförseln, men det ska jag kolla..
Modell (Tylö) kan jag ta reda på tills imorgon o självklart är det m3 vi snackar om, jag är ute o cyklar!!

tack för att ni engagerar er...
tror ni det kan bero på att stenväggarna kyler ner på något sätt? men dem är inte kalla på något sett efter 2h bränner man sig på dem..
 
Vad har du ställt termostaten på? Vrid upp den till max om du inte gjort det och kolla om du får upp temperaturen.
 
Det har jag också testat. Det seplar ingen roll, får ändå inte upp tempen.
60 grader är högsta sen tar den sig väldigt långsamt upp till 65-70 men inte mer.

Vad tror ni om stenväggarna? hur stor betydelse har vantilernas placering? nu sitter det en längst ner o en i taket.
 
Ha ventilerna stängda tills du börjar basta.
 
Låter sanslöst långsamt, vi har en bastu på kanske 5m2 dvs 10-13m3 och ett 3kW aggregat, den når 75-80 på mindre än en timme, ngt måste vara felkopplat.
 
Men vad för effekt hade du på ditt aggregat? Uttryckt i m³
 
Hubbe2 skrev:
Låter sanslöst långsamt, vi har en bastu på kanske 5m2 dvs 10-13m3 och ett 3kW aggregat, den når 75-80 på mindre än en timme, ngt måste vara felkopplat.
Det låter helt sjukt bra. Är du säker på att uppgifterna stämmer verkligen..

Mvh Robster
 
dubbelkollar hemma ikväll, men jag har för mig att den har märkeffekt på 3kw. dock är det snedtak i bastun så volymen blir ju lite mindre, men 10m3 är det nog iaf.
 
Hubbe2 skrev:
dubbelkollar hemma ikväll, men jag har för mig att den har märkeffekt på 3kw. dock är det snedtak i bastun så volymen blir ju lite mindre, men 10m3 är det nog iaf.
Gör det. Även med så lite som 8m3 så tycker jag det låter sjukt snabbt. Jag har ett 8 kw agg och totalt drygt 9m3 och för mig tar det strax över 45 min att nå rätt temp.

Är ditt så snabbt så är det bara att gratulera och vara lite avundsjuk. d^_^b

//Rob
 
phetterr skrev:
Det har jag också testat. Det seplar ingen roll, får ändå inte upp tempen.
60 grader är högsta sen tar den sig väldigt långsamt upp till 65-70 men inte mer.

Vad tror ni om stenväggarna? hur stor betydelse har vantilernas placering? nu sitter det en längst ner o en i taket.
Tjatar vidare om termostaten. Det kan inte vara så att det är fel på termostaten?
Matar slingorna hela tiden eller kan du se att det slår av när den kommer upp till temp? Vrid termostaten till max och kolla hur det ser ut när den når 65 grader.
Du får ta dig ett bastubad och sitta och kolla, drar du bara på tillräckligt med vatten blir det varmt och skönt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.