lars_stefan_axelsson skrev:
De som är gammal nog att ha en son som går D-linjen räknas inte dit. Ledsen. Bara att gå och dra något gammalt över sig, muttrande "O tempora o mores" tyst för sig själv...
Släng dej i väggen!! :@ :D:D

(Jag hade fö email redan innan faxen konkurrerade ut Telex :cool::O:blushing:)
 
mycke_nu skrev:
Man skall akta sig för att tala om vad andra behöver.. :rolleyes:

De flesta inom rimliga avstånd från en telefonstation kan få 20 Mbit/s.

Det finns ingen som helst anledning att tro att kommersiella bolag som Telia skulle plöja ner fiber om dom inte såg en marknad.

Ja Lund ligger väl lite efter.. studentbostäderna i Ryd i Linköping har 100 Mbit i väggen. ;)
Fortfarande är det undantagen som söker bostade allt efter telestationens placering...

Kan hända att Oyyyyyd har uppgraderat sig. När jag bodde på Alsätersgatan (?) så fanns det inga 100MB. Men dom finns visst även i Delphi/Sparta säger rykterna...

Och som sagt... det går ju lysande för Telia.....:rolleyes:
 
mycke_nu skrev:
Släng dej i väggen!! :@ :D:D

(Jag hade fö email redan innan faxen konkurrerade ut Telex :cool::O:blushing:)

d^_^bd^_^b
 
mycke_nu skrev:
Släng dej i väggen!! :@ :D:D

(Jag hade fö email redan innan faxen konkurrerade ut Telex :cool::O:blushing:)
Ja, jag ser att jag glömde en smiley, men bra att ingen tog illa vid sig. Även om jag (tror jag) är några år yngre, så hade även jag ett konto på en internetansluten dator när Sverige blev anslutet till Internet. (Oktober 1988 om jag inte missminner mig. Men minnet är ju inte vad det en gång var, så rätta mig gärna... :))

Jag lever fö numera i en värld där det bara är vi stofiler som använder email. "Email är använder man ju bara till gamla människor", som en av mina studenter undslapp sig i ett obevakat ögonblick. :)

Så jag ändrar, det är inte om man är gammal nog att ha en son som går på D-linjen som man är "för gammal". Det är om man är gammal nog att hänga kvar vid omoderniteter som email... :D

Mitt argument kvarstår. De som tänker på det här delar in generationerna i digital visitors, immigrants and natives. Vi som är "immigrants", skall vara försiktiga med att försöka förutspå vad de som är "natives" kommer "att behöva" eller "inte kommer att kunna konsumera" osv. Det enda säkra man kan sia om sådana förutsägelser är att de kommer att visa sig bli fel.:)
 
Funderade lite kring själva användandet och vår egen situation. I huset där vi bor så är det koppar och ADSL som gäller för access mot leverantörens nät, med både tråd och radio för anslutning av utrustning. IPTVn rullar trådlöst mot bradbandsmodemet. Och skulle jag bli erbjuden fiber så skulle det vara intressant lite beroende av pris.
Däremot när vi tar oss ut till fritidshuset så blir det mobilt, via 3G eller Edge beroende var jag finns, dvs i stugan eller på bryggan, både via dator och mobilen så kollas mail och "Internet".
Om jag utgår från mitt behov idag så uppfylls mina krav oberoende var jag befinner mig. Men det kan även bero på anpassning av att jag vet vad som är möjligt just nu.
Såg i tidigare dialog att användandet av mail nämndes. Mail via Internet blev det nog inte förrän på 90-talet i samband med att Mosaic kom som webbläsare. Fanns väl någon tidigare läsare men då mera "nyttjad" inom universitetsvärlden.
 
De flesta tidiga emailsystem var slutna sådana och givetvis helt textbaserade (exvis compuserve som gick på en central DEC-10, vill jag minnas) men visst gick det att skicka mail via internet (ARPA-net) redan på 1980-talet. Fast det fanns ju inte så många att skicka till i Sverige utanför universitetsvärlden och FOA..

(Det slog fö ner som en mindre bomb hemma i moderbolaget när jag 1992 lyckades hitta en gateway från compuserve till internet och skicka ett email till Sverige från USA. Ledningen blev djupt bekymrad över detta okontrollerade informationsutbyte som inte gick via företagsfaxen på direktionsvåningen :D:S:D)
 
AndersS skrev:
Såg i tidigare dialog att användandet av mail nämndes. Mail via Internet blev det nog inte förrän på 90-talet i samband med att Mosaic kom som webbläsare. Fanns väl någon tidigare läsare men då mera "nyttjad" inom universitetsvärlden.
Bara ett förtydligande. Även om Webben inte kom i mera allmänt bruk förrän (säg) 1994 eller så (vi på universiteten hade använt den ett litet tag längre). Så är *email* betydligt äldre. Ray Tomlinson skickade sitt första email 1971 (dvs textmeddelande som kunde traversera från en dator till en annan. @-tecknet är hans uppfinning). Det gick alldeles utmärkt att skicka email via Internet när Sverige blev uppkopplat 1988, och hade gjort det i flera år i övriga världen (dvs USA). Dvs om man hade fattat hur Berkeley mail-programmet hade fungerat. Men det gjorde ingen... Det var inte förrän "elm" kom som det blev någon verklig fart på emailandet. (I en massa år innan dess så hade folk på Sunet t ex email-addresser, men bara ett fåtal läste dem. Man kunde inte bara maila hur som helst, man var tvungen att ringa först och kolla att de verkligen läste sin mail... :) (Sedan är det som mycket_nu säger; det fanns en massa andra "email-liknande" system under ganska lång tid. Någon som t ex använt memo (Volvo/Ericsson/SKF)? Dessa fasades dock i stort sett ut i mitten på nittiotalet eller så).
 
Det blev ett litet syftningsfel i det jag skrev då jag avsåg mitt eget användade av email. :)
Jag ser t.ex. inte Memo som en del av detta utifrån att det uteslutande var ett företags mailsystem och knutet till IBM stordatormiljönoch när man körde terminalsystem, oftast enbart internt även om det fanns externa kopplingar, det finns ganska många sådan mailsystem knutna till olika "datortillverkare".
 
Ser att man nu börjar annonsera om att kunna få 500-1000Mbit/s på sina fiberanslutningar för privatpersoner. Själv har jag lite för dålig fantasi att se egen nytta, men vad säger ni andra? Och jag tänker inte då på att man ska starta en "ful ISP".
Lever man i storfamilj är det ett argument :)
 
Var har du sett det?

Jag vet att det testats i några mindre nät samt att det finns några studentbostäder där det går väldigt fort (lund antar jag). Blixvik har också offererat gigabitfart till mig en gång men jag är osäker på om man verkligen kunnat fixa detta kommersiellt i ett skarpt läge.

Mot Internet är det tyvärr fortfarande fånigt med dessa hastigheter, men jag skulle vilja ha den möjligheten för "on-net" trafik. Då blir det lite lättare att dela information med grannen i nästa kvarter tex för att få till en remote backup eller låna ut en film.
 
Redigerat:
Tydligen kommer Telia att erbjuda 1 Gbit/s i fastighetsnät!

Om tjänsten Telia Bredand FiberLAN 1000 Mbit/s
----------------------------------------------
Pris: 999 kr per månad. Ingår: 5 e-postlådor à 200 MB. Antivirus och brandvägg. Säker lagring 2 GB. Support utan kostnad.
Exempel på användningsområden:
Suverän surfupplevelse med hög bandbredd både för nedladdning och uppladdning av t.ex. film, musik och spel. Tv-tjänst med möjlighet till samtidiga strömmar för flera digitalboxar, HDtv och inspelningsbar digitalbox (PVR).
Möjlighet att använda flera bandbreddskrävande tjänster samtidigt utan fördröjning eller kvaltitetsförsämring.


http://www.cisionwire.se/telia-sverige/telia-lanserar-bredband-med-1000-mbit-sekund
 
Bra jobbat av Telia. Men priset..... Jag tror blixtvik skulle ha ungefär hälften för tjänsten.

Vet du vad som gäller i Teliafallet vad gäller lokal on-net trafik - kan du få en hastighet mellan husen och en annan mot internet?
 
Våra fiberkonvertrarna (och troligen Telias switchar) sätter gränsen till 100 Mbit/s.

Det finns dock 1000 Mbit/s konvertrar från samma leverantör. http://www.fiber2home.se

Blev lite nyfiken själv beträffande Telias switchar. Ska kolla med Skanova/Eltel på måndag.
 
Det ju precis som ni skriver en definition utifrån att lämna ett 1000Mbits interface är många som kan göra, men vilken verklig hastighet/kapacitet man sedan får är en helt annan fråga.
Men gissar att Telia här gör en selektiv lansering för att visa vad man kan, få marknadsutrymme och då ser till att det finns teknik i bakgrunden.
Men visst är det intressant utifrån vår dialog här kring vad som radiokommunikation erbjuder och nu vad man gör på fiberområdet :)
Oberoende av vad man tycker om Telia så verkar de nu ställa ut "skorna" och visa vad man vill med både 4G då man fortsätter utrullningen i flera städer och 1000Mbits för fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.