Vi hamnade på 130 000 för vårat kök a 20kvm, vitvaror 44 tusen, platsbyggt kök, bästa beslagen från Häfele med fullt utdragbara lådor överallt, dämpningar etc. Vägg och vvs/elarbete gjorde vi en del själv, besiktning av elkunnit kostade 1400, både elektriker samt vvs gubbe (fick ett bra pris tror jag).
Jag tror att priset blev lågt eftersom min far o bror byggde det men det gjordes vitt med rotavdrag så det rikitga priset blev 130 000 + 60 000 som staten betalar(rotavdrag)....

Det jag lärde mig var att så långt som möjligt INTE använda hantverkare eller beställa från stockholmstrakten. Som ex så skiljde det 10 000 kr (14000-24000) på våran diskbänk (rostfri måttbeställd 300x90 cm) mellan en "etablerad" firma och en mindre leverantör från skåne....Timlönen här i sthlm var betydligt högre och offerter blev högre än från "landet".
/mackan
 
Vi ritade upp vårt kök själva, ett arbetskök (finns beskrivet i en annan tråd, sök på nick om Du vill veta mer) med inredning på bägge sidor. Kollade sen alla tillverkare vi kunde hitta i Uppsala med omnejd från sep -02 till mars -03. Offerterna som alltså gällde ett identiskt kök sett till utförandet, det som skiljer är olika tillverkare/luckor, spann från 61 000 till 160 000 utan vitvaror. Det går med andra ord inte att säga vad det kostar, det beror helt och hållet på vilken tillverakre och vilken utrustning Du väljer.

Rörmokeriet gjordes av en yrkesman jag känner, elen fixade min pensionerade elektriker-granne. Resten har jag gjort själv, ju mer Du gör själv ju lägre kostnad.
 
Vill bara lägga in att om man fastnat för Puustelli kök, så ska man absolut handla av Andreas Köhler på Puustelli Kungens Kurva, kanonkille med snabb respons och riktigt bra priser.
Var på 3-4 Pustelli i Sthlm området och det skillde MASSOR på samma offert, över 50.000 kr konstigt nog.

Tyvärr räckte våran budget inte riktigt till ett stort Puustellikök, så vi fick i slutänden "kompromissa" med ett stort Ikeakök inkl vitvaror för mindre pengar. ( 9 meter i L-form samt en köksö på 1,2 x 2 m )

Köket kostade 88.000 kr inkl vitvaror ( kyl, frys, micro, ugn med ånga, inductionshäll, diskmaskin och varmhållningslåda )

MvH Jawen
 
Det där med att det kan bli hur dyrt som helst är ingen överdrift. Bara vitvarorna i vårat kök kostar 80 000....och då hade man ändå lätt kunnat lägga till 50 000 på den summan om man velat....
 
Redigerat:
Vårt nuvarande kök kostade ca 35 000 inkl rostfria vitvaror. Men då handlade vi vitvaror på mellandagsrea, köket från IKEA där vi lämnade in luckorna på lackning för att exakt den färgnyans vi ville ha. Blandare från Rusta och bänkskivorna har vi byggt själva med klinkers från K-rauta. Kakel köpte vi på bauhaus.
 
Det framgår inte av de flesta priserna om de är med eller utan montering.
Vad kan monteringen kosta?
Har inte tänkt några större ombyggnader, utan det mesta ska bara bytas ut och nytt golv skall in.
Känns inte som om det skulle vara så svårt, utan man skulle kunna göra det själv, men frun är lite sur efter att badrumsrenoveringen dragit ut på tiden och vägrar än så länge att låta mig göra det själv.
 
Vi har precis beställt ett Siematic kök, och med vitvaror hamnar vi på 315' inkl montering.
 
Som alla andra skriver är det mycket som tillkommer på kök/vitvaror.

Håller på själv just nu och tusenlappparna sprutar varje dag känns det som :S

Ikea kök, ca 32000:-
Siemens vitvaror ugn, häll, micro, disk, ca 30000:-
Thermex fläkt, 8000:-
Lg Collection bänkskivor, ca 15000:-
Blandare och diskho, ca 10000:-
El, ca 4000:-
Byggmaterial, dvs gips, plyfa, isolering mm ca 5000-6000:-
Belysning, ca 8000:-
Tapet, ca 1500:-

mm, mm

Är långt ifrån färdig, så det lär dra iväg mer. Jag gör 99% av arbetet själv dessutom.

Så det kostar ungefär lika mycket som ett snöre är långt. Extremt svårt att kalkylera exakt allt, det tillkommer bekymmer, nya ideer, ändringar längs vägen, och sedan kanske man vill kosta på sig lite "lulllull" när man ändå river allt.

Det viktigaste är väl andå att man blir nöjd och inte urfattig.

mvh Kemi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.