Visst det är många faktorer som skiljer men jag försöker bilda mig en uppfattning om priser och kvalitet.

Du kanske jämnförde ditt kök hos flera leverantörer? Samma förutsättningar.

Kommer bygga och sätta köket själv i nya villan sen.
Hur stort kök och vilken standard har du?

Kikat lite på IKEA och jag tycker det känns helt okej men är det så billigt? Har kikat på ett Balingslöv som köptes med en del rabatt och det hamnade på IKEAs priser. Men fördelen med det var att det kommer med skåpen ihop monterade (var ifs 2006 så det kanske ändrats). Man sparar ju några timmars jobb. Kvaliten tyckte jag inte var någon skillnad på just denna modell vs IKEA.
 
Redigerat:
Mina föräldrar har ett IKEA kök i björk med massivträ i ramarna där de större dörrarna har slagit sig rätt rejält. Satte själv upp ett ikea i någon vit MDF-variant i sommarstugan och de funkar hur bra som helst.

Hemma satte jag Marbodal för 5 år sedan när jag byggde nytt. Främst för att det fanns mer mått och fler storlekar och möjligheter. Kanske 20-30% dyrare än IKEA har jag för mig att vi bedömde. Gick på runt 70000 ex vitvaror från Marbodal har jag för mig. Grymt nöjd är jag iaf, men hade jag fått ihop det med IKEA hade jag nog varit lika glad idag...
 
Man får nog ärligt talat dock säga att man får vad man betalar för till ganska stor del.

Kvalitén på en folierad högblank lucka från Ikea är t.ex betydligt sämre än en lucka i högtryckslaminat från någon annan leverantör.
Täcksidorna är tunnare än alla andra leverantörer och ser iaf enligt mig lite tråkigare ut än om de varit iaf 16mm eller i bästa fall 18mm.
Det känns då lite rejälare.

Man får många ggr åsidosätta saker med Ikea då det inte finns optimala lösningar till allt.
T.ex på en ö får man ha flera täcksidor som rygg istället för att man kunde fått en hel ryggskiva om man valt ett annat kök.
Onödigt stora passbitar i vissa lägen då skåpen bara finns i en begränsad mängd format.

Lådorna i dagens Ikeasortiment har ju blivit bedrövliga med Hettich tycker jag.
I princip alla andra kör med Blum och de är betydligt kraftigare.

Ja... som sagt... plånboken styr men kan man bortse från ett helt optimalt kök så...

Dock är frågan hur mycket billigare det blir om man ska räkna på totalen med att allting ska plockas ihop på Ikea och packas i bil och köras hem och bäras in och monteras ihop och så saknas det saker och så får man köra tillbaka till Ikea igen och det är inte gratis och när man sen kommer hem så ser man att någon lucka är skadad och så får man köra igen och stå i köer på Ikea för att få ut nya saker... bl.a bl.a bl.a :rolleyes:;)

Detta räknar inte många med.

Topic:

Jag har faktiskt ett Ikeakök i nuläget då budgeten inte höll för något annat när jag byggde huset 2001, men vill inget hellre än byta ut det så snart det går.
 
Redigerat:
Om inte pengarna styr det slutliga beslutet så välj bort IKEA: Man får vad man betalar för......
 
Gurravasa skrev:
Mina föräldrar har ett IKEA kök i björk med massivträ i ramarna där de större dörrarna har slagit sig rätt rejält. Satte själv upp ett ikea i någon vit MDF-variant i sommarstugan och de funkar hur bra som helst.

Hemma satte jag Marbodal för 5 år sedan när jag byggde nytt. Främst för att det fanns mer mått och fler storlekar och möjligheter. Kanske 20-30% dyrare än IKEA har jag för mig att vi bedömde. Gick på runt 70000 ex vitvaror från Marbodal har jag för mig. Grymt nöjd är jag iaf, men hade jag fått ihop det med IKEA hade jag nog varit lika glad idag...
Jättebra! Tack. Jag vill ju inte ha standard rakt av ut t.ex montera allt 10cm högre än standard , diskmaskin i arbetshöjd och fixa och trixa lite. Behöver någon som inte tar hutlöst extra för detta.


Paul-Staffanstorp skrev:
Man får nog ärligt talat dock säga att man får vad man betalar för till ganska stor del.

Kvalitén på en folierad högblank lucka från Ikea är t.ex betydligt sämre än en lucka i högtryckslaminat från någon annan leverantör.
Täcksidorna är tunnare än alla andra leverantörer och ser iaf enligt mig lite tråkigare ut än om de varit iaf 16mm eller i bästa fall 18mm.
Det känns då lite rejälare.

Man får många ggr åsidosätta saker med Ikea då det inte finns optimala lösningar till allt.
T.ex på en ö får man ha flera täcksidor som rygg istället för att man kunde fått en hel ryggskiva om man valt ett annat kök.
Onödigt stora passbitar i vissa lägen då skåpen bara finns i en begränsad mängd format.

Lådorna i dagens Ikeasortiment har ju blivit bedrövliga med Hettich tycker jag.
I princip alla andra kör med Blum och de är betydligt kraftigare.

Ja... som sagt... plånboken styr men kan man bortse från ett helt optimalt kök så...

Dock är frågan hur mycket billigare det blir om man ska räkna på totalen med att allting ska plockas ihop på Ikea och packas i bil och köras hem och bäras in och monteras ihop och så saknas det saker och så får man köra tillbaka till Ikea igen och det är inte gratis och när man sen kommer hem så ser man att någon lucka är skadad och så får man köra igen och stå i köer på Ikea för att få ut nya saker... bl.a bl.a bl.a :rolleyes:;)

Detta räknar inte många med.

Topic:

Jag har faktiskt ett Ikeakök i nuläget då budgeten inte höll för något annat när jag byggde huset 2001, men vill inget hellre än byta ut det så snart det går.
Tack. Vill ha något som känns rejält och håller många år. Vill inte byta luckor efter 10år utan på sin höjd lacka om efter 20. Här följs inga trender inte :)
Ska försöka se till att hitta någon med bra rabatt på något annat än IKEA kök.

Högtryckslaminat är något som man ska leta efter alltså?
Vill ju inte ha något som släpper i vassa hörn efter 5-10år.

Ang saker som saknas eller är skadade på IKEA. Du vet att du får resekostnad betald om du står på dig hos IKEA? Min kompis handlade på IKEA 4mil bort och när det fattas prylar och han har fått åka extra har han krävt ersättning och fått det. Inget som motiverar IKEA före någon annan men bra att veta.
 
nyttanvändarnamn skrev:
Om inte pengarna styr det slutliga beslutet så välj bort IKEA: Man får vad man betalar för......
Klart pengar styr men om det kostar 70 eller 100 är ju inte allt i världen. Men kostar ett likvärdigt IKEA 70 och ett värstingkök 140 då säger jag stopp. Det är absoult inte motiverat i mina ögon. Vill dock att mina önskemål uppfylls och att det är ett kök som hänger med i 30år utan att falla sönder.
 
Jag har ett kvik-kök i valnöt. 2 år har gått och jag är fortfarande helnöjd med köket.

Kostade 100 lax varav 40 på vitvaror, så de var inte blodigt dyrt.

- Minus var försäljaren som var så jäkla duktig på sitt "köksritar"-program men hade tummen mitt i handen med fel mått, så det blev lite reklamation från min sida men det blev åtgärdat.
 
Vi valde IKEA efter att först fått en offert från HTH. Det blir lite mer arbete med IKEA, naturligtvis, och då det är hårt standardiserat så gäller det att det fungerar i det kök man har. I vårt fall var det marginella skillnader, vi fickvälja bort den 120 cm breda lådan och ta två 60 cm istället. Typ på den nivån. Montaget tog en dag för stommar och luckor, men ytterligare tid för handtag och inredning. Inte jättestor skillnad.
HTH ville ha 130 000:- utan vitvaror. IKEA landade på 45 000:-. Ganska lätt val får jag säga.
 
Suhagg skrev:
Klart pengar styr men om det kostar 70 eller 100 är ju inte allt i världen. Men kostar ett likvärdigt IKEA 70 och ett värstingkök 140 då säger jag stopp. Det är absoult inte motiverat i mina ögon. Vill dock att mina önskemål uppfylls och att det är ett kök som hänger med i 30år utan att falla sönder.
Vem vill ha samma kök i 30 år? Enda gången jag skulle kunna tänka mig att lägga enormt mycket pengar på ett kök vore om jag hade ett riktigt gammalt hus med udda mått, sneda väggar osv och ville ha ett specialkök, men då skulle jag ju vända mig direkt till en finsnickare eller Himle-kök eller liknande.

Anledningen till att man köper t ex ett Ikea-kök är ju ungefär samma anledning som man köper en Ikea-soffa. Det är ett prisvärt alternativ och man kan utan att gråta pengar och blod byta ut hela eller delar långt innan de där 30 åren, eller 15 åren, eller 10 åren har passerat.

Är nu inne på mitt tredje Ikea-kök (inte i samma hus såklart :D) och har inget att klaga på. Beställde det hos Ikea, jättebra support, det levererades två veckor senare, inget fattades och allt passade enligt ritningen. En täcksida hade fått en repa på fabrik, ringde Ikea och dom skickade en ny med budbil.
Hade ett Marbodal-kök här innan och...ärligt...så himla bra kvalitet är det ju inte att det motiverar priset.
 
Vi bägärde in offerter från Tibro 130.000, HTH 95.000, Ballingslöv 66.000 och köpte från IKEA för 29.000 förutsättningarna var att vi skulle ha standard mått på allt. Tibro försökte förklara deras sjuka prissättning med att man kan få stommarna i helt valfri måttsättning (fast med ett ganska rejält pristillägg) vilket var ointressant för oss.

Visst kan det skilja i kvalitet, men inte till Tibros fördel i alla fall. Vi har ett par goda vänner som byggt om köket för 790.000 :eek: varav snickerierna (Tibro) stod för ungefär 190.000 det blev klart för ca. 2 år sedan och redan nu kan man se tendenser till matthet och nötning i luckorna. IKEA har ju trots allt 25 års garanti på luckor och stommar, vem mer har det?

Sedan kan det ju vara så att man använder köket som en möbel och gärna vill visa vänner och bekanta vilket fint dyrt kök man har köpt, det lägger jag inga värderingar i...
För vår del visar vi gärna upp vårt kök som är ett beredningskök och blir det tal om priset så är vi stolta över att vårt kök blev så billigt. Totalt med snickerier, vitvaror (electrolux), nytt innertak med spotar, nytt fönster, nytt golv och kakel så hamnade vi på ca 75.000:- Allt arbete har vi gjort själva...
 
palmestal skrev:
Vi valde IKEA efter att först fått en offert från HTH. Det blir lite mer arbete med IKEA, naturligtvis, och då det är hårt standardiserat så gäller det att det fungerar i det kök man har. I vårt fall var det marginella skillnader, vi fickvälja bort den 120 cm breda lådan och ta två 60 cm istället. Typ på den nivån. Montaget tog en dag för stommar och luckor, men ytterligare tid för handtag och inredning. Inte jättestor skillnad.
HTH ville ha 130 000:- utan vitvaror. IKEA landade på 45 000:-. Ganska lätt val får jag säga.
Solklart exempel tack. Eftersom jag bygger nytt så kan jag ju anpassa lite som jag vill. Sådan prisskillnad går ju inte att motivera i min ögon.

annesophie skrev:
Vem vill ha samma kök i 30 år? Enda gången jag skulle kunna tänka mig att lägga enormt mycket pengar på ett kök vore om jag hade ett riktigt gammalt hus med udda mått, sneda väggar osv och ville ha ett specialkök, men då skulle jag ju vända mig direkt till en finsnickare eller Himle-kök eller liknande.

Anledningen till att man köper t ex ett Ikea-kök är ju ungefär samma anledning som man köper en Ikea-soffa. Det är ett prisvärt alternativ och man kan utan att gråta pengar och blod byta ut hela eller delar långt innan de där 30 åren, eller 15 åren, eller 10 åren har passerat.

Är nu inne på mitt tredje Ikea-kök (inte i samma hus såklart :D) och har inget att klaga på. Beställde det hos Ikea, jättebra support, det levererades två veckor senare, inget fattades och allt passade enligt ritningen. En täcksida hade fått en repa på fabrik, ringde Ikea och dom skickade en ny med budbil.
Hade ett Marbodal-kök här innan och...ärligt...så himla bra kvalitet är det ju inte att det motiverar priset.
Jag är inne på en normal kvalitet som håller många år. IKEA har ju okej kvalitet många gånger. Faller min IKEA byrå isär efter några år är det en sak men jag ställer mig inte och byter kök var 10e år om ytskiktet börjar släppa eller om lådor håller på att falla isär. Både jag och min sambo prioriterar annat. I vårt nybyggda hus kommer det inte bytas något kök på 20år det kan jag lova :)

Micke_vb skrev:
Vi bägärde in offerter från Tibro 130.000, HTH 95.000, Ballingslöv 66.000 och köpte från IKEA för 29.000 förutsättningarna var att vi skulle ha standard mått på allt. Tibro försökte förklara deras sjuka prissättning med att man kan få stommarna i helt valfri måttsättning (fast med ett ganska rejält pristillägg) vilket var ointressant för oss.

Visst kan det skilja i kvalitet, men inte till Tibros fördel i alla fall. Vi har ett par goda vänner som byggt om köket för 790.000 :eek: varav snickerierna (Tibro) stod för ungefär 190.000 det blev klart för ca. 2 år sedan och redan nu kan man se tendenser till matthet och nötning i luckorna. IKEA har ju trots allt 25 års garanti på luckor och stommar, vem mer har det?

Sedan kan det ju vara så att man använder köket som en möbel och gärna vill visa vänner och bekanta vilket fint dyrt kök man har köpt, det lägger jag inga värderingar i...
För vår del visar vi gärna upp vårt kök som är ett beredningskök och blir det tal om priset så är vi stolta över att vårt kök blev så billigt. Totalt med snickerier, vitvaror (electrolux), nytt innertak med spotar, nytt fönster, nytt golv och kakel så hamnade vi på ca 75.000:- Allt arbete har vi gjort själva...
Fint exempel. Är det så stor skillnad så blir det inte svårt att välja.
Fin garanti men så fort något pajar kanske det hänvisas till normalt slitage så jag ger inte så mycket för det men visst det är ju onekligen bra.
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Fin garanti men så fort något pajar kanske det hänvisas till normalt slitage så jag ger inte så mycket för det men visst det är ju onekligen bra.
Normalt slitage lämnar ju ingen garanti på. Jag ger mer för IKEA's garanti än andra småskuttares garantier, hur många känner du till som har haft problem när man ska reklamera något hos IKEA?
 
Suhagg skrev:
Jag är inne på en normal kvalitet som håller många år. IKEA har ju okej kvalitet många gånger. Faller min IKEA byrå isär efter några år är det en sak men jag ställer mig inte och byter kök var 10e år om ytskiktet börjar släppa eller om lådor håller på att falla isär. Både jag och min sambo prioriterar annat. I vårt nybyggda hus kommer det inte bytas något kök på 20år det kan jag lova
Ytskiktet kan ju lika gärna släppa i ett sk "kvalitetskök" för tredubbla kostnaden?
Precis som en soffa för 35' från Mio eller den-exklusiva-möbelaffären-i-stan kan vara helt kass efter 5 år när livet och barnen gjort sitt ;) när en Ikea-soffa kanske efter samma tid och upplevelser är i bra skick.
Du skulle sett hur Marbodal-luckorna såg ut efter milt/normalt slitage (inte ens 8 år gamla), inte så vackert precis.

Man ska inte alltid likställa märke med kvalitet, då bedrar man sig själv och betalar onödigt mycket pengar. Och man ska framför allt inte likställa pris med kvalitet.
Vad man gör med sina pengar är naturligtvis var och ens ensak, men man kan göra väldigt mycket roligare saker för den där galna mellanskillnaden som jag nu sett flera exempel på både här och i andra trådar.
 
Suhagg skrev:
Jag är inne på en normal kvalitet som håller många år. IKEA har ju okej kvalitet många gånger. Faller min IKEA byrå isär efter några år är det en sak men jag ställer mig inte och byter kök var 10e år om ytskiktet börjar släppa eller om lådor håller på att falla isär. Både jag och min sambo prioriterar annat. I vårt nybyggda hus kommer det inte bytas något kök på 20år det kan jag lova :)

Fin garanti men så fort något pajar kanske det hänvisas till normalt slitage så jag ger inte så mycket för det men visst det är ju onekligen bra.
Låter som att du letar anledning till att köpa ett kök för mer pengar än vad de billigaste kostar... vad är det som hindrar dig från att bara.. göra det..;)
 
När det gäller ytslitage så hade det varit konstigt om man märkt jättestor skillnad mellan olika fabrikat. Den aspekten kan man nog bortse ifrån helt. Om du repar en målad eller lackad lucka så lär repan bli ungeför samma oavsett fabrikat. Ytkvaliteten på laminerade och folierade luckor kan kanske skilja något mer.

Luckorna överhuvudtaget kan det ju inte skilja jättemycket i kvalitet på. En MDF-skiva med färg på, hur svårt kan det va. Tjockleken kan ju skilja men hur stor betydelse det har förutom den gedignare känslan låter jag vara osagt. Jag tror inte 2mm tunnare MDF betyder så mycket.

Stommar kan det inte heller skilja så mycket på. Det är ju folierade spånskivor. Vad ska sklija?

Nej det som skiljer i kvalitet är i så fall detaljer som gångjärn, skenor, beslag, dämpare mm. Inredning som t ex rondeller till hörnskåp och liknande kan också skilja.

Största anledningen att inte välja IKEA är att man får det kök man vill ha. Passar det exakt med IKEAs standardmått så why not, men bygger man ett kök för lång tid framöver så vill man kanske anpassa det lite efter sina egna behov?

Om man väljer ett normalfabrikat som t ex Marbodal och jämför prismässigt stommar och luckort så blir skillnaden inte så jättestor mot IKEA. Vi gjorde ett rätt rejält kök och vi skulle spara ca 15000 om vi tog IKEA och anpassade köket efter deras mått.

Det var inte mycket att fundera på, vi ville ha rondell där luckorna försvinner in i skåpet, 70cm djupa och 80 cm breda lådor i köksön osv osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.