HEJSAN!
Var upp på vinden i helgen för lite inspektion,hittade då på detta,HJÄLP.....
Röret är draget från spisfläkten i köket med original isoleringsmatta lindat runtom,leder sedan till kanal i skorstenen,.....huset byggt -63.Finns väl bara ett namn på denna skada,SVARTMÖGEL? eller RÖTA? kan det i så fall bli?Eftersom isoleringen runt röret har spruckit så tippar jag på att det skadan med möglet (eller rötan) har blivit av just det?Kan jag åtgärda detta själv? hur i så fall?Har det redan gjort skada på på takspånten?På ett parti längre ner under kuttret så har plankor också blivit som GRÅ och TORR,kan det vara ngnslags röta då?som bilden visar har också bjälken på takfoten blivit något angripen, är det FARA där då det ser ut så?Det ligger också en luftspalt som tar in uteluften precis under kuttret......då jag upptäckte detta så var så gott som hela spalten täckt av kuttret,vet ej om jag gjorde rätt men instinktivt täppte jag denna spalt med kuttret då jag tänkte att fuktig uteluft har hjälpt till att fötvärra detta på tid o längd?
 
  • PICT5239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5262.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Går röret ut genom taksponten och sen ut genom takpannorna? Det kan läcka genom genomföringen i taket möjligen. Hur ser takpappen ut?
 
Är köket där under och imkanalen går igenom vindsbjälklaget där? Kanske är det lite otätt i vindsbjälklaget och fuktig luft letar sig upp från köket och kondenserar mot taksponten. I sådana fall kan det nog vara så att takfotsventilationen behövs, för på något sätt måste den fuktiga luften vädras ut.
 
Mikael_L
I övrigt ser din vind jättefrisk ut. :)
Så du får ordna till problemet, vad det nu är.
Prova och stick en knivspets så märker du om det är röta, känns träet ungefär som friskt trä så är det endast svartmögel, sjunker spetsen in djupt med minimalt motstånd och fnasar sönder allt så är det röta. Djup röta kan kräva att ersätta skadat virke.

Först måste du hitta fuktkällen, det kan vara inomhusluft som kommer genom någon otäthet, då får du täta. Det kan vara vatten från taket, pga av någon otäthet där. Eller så kanske hål i själva röret.

Sen efter det kan du stryka på något antimögelmedel ifall det endast är mögel. Kolla t.ex. jape's produkter mögelfri och vad mer dom nu heter.
http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1
Läs på om produktfakta, kontakta ev deras support, så du får det som passar din situation bäst.

Jag har inte koll på vad för antimögelprodukt som är bäst, inte heller vilka fler tillverkare/leverantörer det finns att välja på. Så du får sondera själv, om du inte får mer tips här.
 
mikaelbe: Hej!!sänder en bild av var kanalen slutar från köksfläkten(skorstenen),och takpappen som ligger i fållan under kuttret är av en tunnare svart sort (Ursäkta en amatör),har inte undersökt hur det ser ut i genomförningen mellan kökstak/vindsgolvet,om jag behöver täta? vad skall det tätas med?Kan det verkligen bli så svart av eventuell otäthet?
mulpac: Hallå!! Du tror inte det kan vara så att då isoleringen runt kanalen har spruckit sönder (vem vet sedan när) så kan missfärgningen/arna uppstått på tid o längd?
Mikael L: goddagens:)Jag har provat att skrapa på det svarta med en kniv och det känns inte speciellt poröst eller mjukt, bara att det inte tycks gå bort(kanske om jag skrapar ordentligt)det verkar sitta hårt och djupt:(tror du att det kan vara fara att det sitter kvar? med tanke på att det också sitter lite på själva takfoten?Hur är bästa sättet att täta?om så skulle vara fallet?Det kan inte vara så att allt det svarta uppstått genom att isoleringen runt röret spruckit och att genom att fläkten varit på vid matlagning på lång sikt blivit ngn reaktion av detta? har sett att det trasiga isoleringen har försökts att knytas tillbaka?generellt sett på en kallvind med numera mek. fr. luftssyst.räcker det med bara varsina gavelventiler i var kortända?kan jag helt täta alla luftspalter efter långsidorna?så som det är nu verkar en del vara dels övertäckta av kutter lite här och där....eller ska jag öppna alla genom att ta bort så mycket spån som möjligt och frilägga springorna?är det svårt att byta isoleringen kring kanalen själv? eller kanske ska jag be en fackman att sätta dit ett helt nytt rör? spiro kanske?
ps sänder med en bild lika svarta angrepp fast på ett annat ställe.....
 
  • PICT5244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ölk skrev:
har inte undersökt hur det ser ut i genomförningen mellan kökstak/vindsgolvet,om jag behöver täta? vad skall det tätas med?Kan det verkligen bli så svart av eventuell otäthet?
Tja, har sett exempel där det blivit väldigt svart för att fuktig luft läckt upp på vinden. Köket är ju ett rum där det kan bli rätt fuktigt också från allt vatten man kokar bort vid matlagningen, så det verkar vara en möjlig orsak.


ölk skrev:
mulpac: Hallå!! Du tror inte det kan vara så att då isoleringen runt kanalen har spruckit sönder (vem vet sedan när) så kan missfärgningen/arna uppstått på tid o längd?
Njae, eftersom det är rätt varm luft man blåser ut med köksfläkten är det ingen risk för kondens utanpå röret, utan isoleringen gör nog mest nytta genom att hålla röret varmt så man slipper kondens på insidan av röret. Om själva röret i sig är trasigt så luften blåser ut på vinden när man kör fläkten är det dock förmodligen det som är orsaken.



ölk skrev:
ps sänder med en bild lika svarta angrepp fast på ett annat ställe.....
Verkar som att det är eller har varit läckage i takgenomföringen för den där gröna avloppsluftaren eller vad det är.
 
Lagt om taket nyligen ? Kan vara läge att kolla plåtarna vid genomföringarna ut genom yttertaket.
 
hallå och tackar för lite tankeutbyte mulpac:))du är inne på om "själva röret i sej" är trasigt.....är detta då ännu en indicie?....då jag låg lutad precis över detta rör (vid genomförningen kök/vind) så satte sambon på fläkten och det luktade genast MYCKET STARKT av köttfärssås om röret vore helt eller skarven kök/vind skulle det lukta så mycket då? och vet du månne vilket material en sådan imkanal är av? då huset och FÖRMODLIGEN röret är från -63? amatör som jag är tror du jag kan åtgärda ngnting själv i så fall eller kan det kosta mycket att byta rör eller få det lagat av fackman?vad tror du förresten om det svarta på spontarna vid kök/vindgenomförningen? och det svarta på takfoten?allvarligt? kan det sprida sej mera då?kanske ingen ide att börja med ngt mögelmedel så här års? puhhh:) ursäkta utläggningen ,men om du vill och kan svara.......
 
Redigerat:
hej tompaa!! taket är nog ALDRIG omlagt vad jag vet...kanske en och annan takpanna.....är ju förstås bra om pannorna också ligger rejält omlott på plåten på taket också förmodar jag.....skall kollas mot sommaren....eller måste man lyfta bort alla omkringliggande pannor för att undersöka?....ursäkta kanske denna fråga men är ju amatör:))
 
ölk skrev:
så satte sambon på fläkten och det luktade genast MYCKET STARKT av köttfärssås om röret vore helt eller skarven kök/vind skulle det lukta så mycket då?
Aha, där har du hittat ett fel minsann! Det borde inte lukta matos på vinden, utan det finns helt klart luftläckage från köket. Det kan vara orsaken till det svarta.

ölk skrev:
och vet du månne vilket material en sådan imkanal är av? då huset och FÖRMODLIGEN röret är från -63?
Tror att det skulle kunna vara en eternitkanal, men det fanns säkert andra material då också.

ölk skrev:
amatör som jag är tror du jag kan åtgärda ngnting själv i så fall eller kan det kosta mycket att byta rör eller få det lagat av fackman?vad tror du förresten om det svarta på spontarna vid kök/vindgenomförningen? och det svarta på takfoten?allvarligt?
Tja, visst kan du åtgärda det, det är ju ingen rocket science direkt, men däremot rätt skitigt och dammigt (även om din vind ser rätt fräsch ut, men det brukar damma något hemskt när man rör i isoleringen). Skaffa något andningsskydd eller gasmask (och givetvis oömma kläder) och plocka undan lite isolering så du ser vad det är för fel.

Jag skulle inte tro att missfärgningen är allvarlig och om du åtgärdar felet gissar jag att det inte förvärras.
 
hallå igen mulpac:))och tackar ödmjukast för backupen:))....

om jag nu skulle våga att börja pula med detta,finns det ngt speciellt tätmaterial eller medel för detta om det skulle vara i skarven där man hänger på detta rör eller om det rentav är ett hål...ngn form av massa eller dyligt? i alla fall blir jag ju tvungen att ta bort isoleringen.....om jag endast tar bort en bit upp på röret kan jag i så fall bara skarva i med ny isolering? vad för slags material är? det vad kallas det för?vad tror du en fackman tar för detta ingrepp? sannorligheten verkar väl stor att det är just detta problem? för är det luftläkage kan det ju likagärna sprida sej åt båda hållen över sponten, och dessvärre på takfoten i andra hörnet också som bilden visar?:(men som du menar borde det s k missfärgade områderna eller svart möglet inte vara farligt....men ser ju väldigt otäckt ut för ögat.....
 
ölk skrev:
finns det ngt speciellt tätmaterial eller medel för detta om det skulle vara i skarven där man hänger på detta rör eller om det rentav är ett hål...ngn form av massa eller dyligt?
Tja, det finns väl en del krav på brandklassning på imkanalen, så jag skulle nog satsa på någon brandtålig tätningsmassa. Som isolering är det nog bäst att använda mineralull, brukar gå att köpa med nät så det går lätt att klä in något, brukar kallas brandmatta eller brandisolering i bygghandeln.

Går väl förstås att byta hela kanalen mot ett modernt spirorör med isolering också, men känns ju som lite overkill om det bara är någon skarv eller något som läcker nu.


ölk skrev:
men som du menar borde det s k missfärgade områderna eller svart möglet inte vara farligt....men ser ju väldigt otäckt ut för ögat.....
Nja, jag kan naturligtvis inte veta säkert, men jag känner till fall där det blivit ordentligt svart utan att träet ruttnat och sedan när felet som gjorde att det blev blött fixats och träet fått torka så har det inte förvärrats, utan bara fortsatt att vara svart.
 
Mikael_L
Jag tror inte du ska oroa dig så väldigt mycket än så länge. Visst är det lite tråkigt med svarta fläckar i en annars så fin vind, men så ser det trots allt ut i massor av landets vindar, och flera resor värre också.
Har det inte ruttnat så gör det i princip inte så väldigt mycket. När det blir torrt igen så stannar angreppet av. Att behandla med en mögelstoppande produkt är ändock ingen dum ide.

Imkanalen (röret från köksfläkten) ska nog vara brandresistent, så vad du lagar med bör klara brand en liten stund iaf. Sen har det inte sådär väldigt stor betydelse hur du reparerar. Du vill att det håller ett stort antal år och att det tål brand. Någon form av tunn aluminium eller stålplåt, kanske ett par varv.
Börja med att hitta felet, fundera sen hur du ska reparera.
Släng upp någon bild här så får du kanske en del tips.

När du tror att du är klar, fortsätt att ha lite uppsikt, så det inte råkade vara ett dubbelfel.

Kolla alla ställen på vinden med svartmögelfläckar, när du ändå håller på.
Är det snustorrt där eller fuktigt?
Vad kan ev problem bero på? Det är kanske inte alltid helt uppenbart, utan kräver lite detektivarbete.
 
tackar igen mulpac:)....du ser........nu från novis till lite förmodligen bättre vetande:))då jag ändå är igång.....jag nämnde tidigare att luftspalterna nere vid takfötterna efter långsidorna delvis här och där av tidens tand har blivit lite övertäckta med kutterspån ...skall jag frilägga alla spalter eller kanske täcka dom helt?har hört många rön om detta........med luftcirkulationen.....till saken hör att det har sedan-63 eldats med olja i huset kanske därav det fina skicket av vinden....men nu sedan jan-10 har vi sedan övertagandet elpatron,i o m detta också ett nyinstalerat mek. fr. lufts. syst.Om jag förstått saken rätt så skall fuktig luft från undervåning nu vara obefintlig?är det då lika viktigt med öppna luftspalter för att bibehålla skicket på vinden?:)ja...vad tror du i nuläge vinden vill ha öppna eller stängda luftspalter:))
 
tackar för ditt inlägg mikael L:))jo svart på trä känns väldigt olustigt,men tror du att delvis tilltäppta luftspalter vid takfötterna som jag tidigare nämnt också har betydelse om jag som nu på vissa ställen på takspontarna har angrepp av svartmögel (allt från små prickar till rätt hyfsade partier......ps bifogar ett par bilder av vinden....både lite fin och ful bilder:))

Ps. kanske det finns ngn slags pasta att laga ev hål på imrör med??
 
  • PICT5228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.