Nu har Telia hört av sig med pris för att flytta abonnemanget till vårt nya hus: 7000 :-

Dyrt?
Billigt?

Spontant kan jag inte fatta vad de tar betalt för. Kabeln är ju redan där, till grannhuset alltså.
 
Dyrt, dumt, för j-ligt. men ändå billigt under rådande omständigheter, våran offert lyder 80.000:-, jag blev så arg så damen i luren fnissade åt mig lite hopplöst, då blev jag ännu argare och sade upp bekantskapen :(
 
80 000!!!

Det borde vara brottsligt att ens föreslå sådana avgifter. Allvarligt alltså. Kan det inte falla in under någon befintlig brottsrubricering typ "Ocker" eller "Förargelseväckande beteende" eller något annat?

Hade de sagt 80 000 till oss så hade jag bara sagt "adjö" och så hade jag ringt och fixat in en fiberkabel och kört ip-telefoni. Då kan man köra ip-tv så småningom också.

 
RoTe
daniel_168 skrev:
80 000!!!

Det borde vara brottsligt att ens föreslå sådana avgifter. Allvarligt alltså. Kan det inte falla in under någon befintlig brottsrubricering typ "Ocker" eller "Förargelseväckande beteende" eller något annat?
"Bedrägligt beteende" ;)
 
Faktisk kostnad skulle jag gissa på tyvärr.

Det kostar ca 100 kr metern att dra fram kabel i enkel terräng där det finns plats. Behöver man sen förstärka med större kabel någonstans så blir det idag du som får ta hela kostnaden för utbyggnaden.....

Detta är tyvärr helt ok enligt nuvarande regiering och riksdagsmajoritet.
 
Det är väl ett typexempel på att allt blir så bra, bara man gör ett bolag och privatiserar verksamheten ;D
 
Det kan ju också vara så att det krävs en lantmäteriförrättning för att få en korridor i marken. I mitt fall skulle 85 meter kosta 45.000:- i ren administrativ avgift. Alternativet var en ful luftledning och ett antal stoplar. Som tur var hittade elbolaget en möjlighet att slippa den kostnaden och Telia hängde på. Vad jag förstår var det avloppskorridoren som vid anläggningen hade el och tele inritat men ej utnyttjat. Totalkostnad för elkabel telekabel 7.195:- + grävjobbet på 5.000:-
 
Problemet är väl inte privatiseringen i detta fall utan vansinnet lagen om elektronisk kommunikation som regering och riksdag antog 2003.

I denna fastslås att pts kan utse en operatör som då blir tvungna att ansluta hus. Pts pekade på Telia som överklagade, och i den rättscirkusen ligger vi nu.

Före elkom så var Telia lagmässigt tvingade att ansluta
 
Fick nyligen ett samtal från Telia angående inkoppling av telefon till vårat nya hus. 80 000 :-.... höll på att ramla av stolen. Verkar som om Telia vill att en person ska betala hela utbyggnaden om det är "upptaget" i kopparnätet där man bygger.

Tur att man hittade denna tråd, vet man att man inte är ensam. Frågan är väl då, vad gör man nu ?  

Ska ringa till Luleenergi till att börja med, sen är det väl bara att ringa runt till alla bredbandsoperatörer. Och grannarna, kanske kan dela uppkoppling med någon av dom.

Tillägg: Luleenergi kan inget göra, har inte heller bredband via elnätet att erbjuda.
Har inte pratat med närmsta grannarna med jag körde deras nr via bredbandsbolaget, tele2, telia. Alla med negativt resultat.

Tillägg 2: Fick tag på en av grannarna som har ADSL och var med på ett trådlöst förslag. Ska bara fixa en antenn med lite mer förstärkning så är man online. Han undrade dock om det var lagligt. Svaret är väl nja men vem bryr sig och vem kommer att kolla.

/Björn



 
T
Eftersom det är en "rättscirkus" just nu, kan det vara lönande att invänta slutlig dom.
Det finns ganska stor möjlighet att Telia snart åläggs att koppla in tele i bostäder för permanent boende till avsevärt lägre pris, och då kommer ju folk som tvingats betala över 80.000:- att bli helt vansinniga.

Försök med alternativ tills detta elände är avklarat.
Förslag 1 är redan nämnt, hänga på nära grannes ADSL-uppkoppling trådlöst och köra IP tills vidare.

Förslag 2: är en teknik som Telia kört med i minst 20 år, det kallas för BÄRFREKVENSTEKNIK. Det går ut på att om ni har en nära granne med fast abonnemang, som inte kör bredband på sin telefon, kan telia sätta upp ett kort på stationen och köra 1 nummer till på samma ledning, så då drar man en ledning från närmaste grannen till det nya huset tills vidare.

Annars får man leta rätt på en gammal GSM som har kortplats för jackanslutning och köra detta i huset tillsvidare, Ericsson hade någon modell förut som hade detta system för anslutning till gamla faxapparater, så då kan man ju koppla detta i huset.
 
TN-Funkis skrev:
Förslag 2: är en teknik som Telia kört med i minst 20 år, det kallas för BÄRFREKVENSTEKNIK. Det går ut på att om ni har en nära granne med fast abonnemang, som inte kör bredband på sin telefon, kan telia sätta upp ett kort på stationen och köra 1 nummer till på samma ledning, så då drar man en ledning från närmaste grannen till det nya huset tills vidare.
Detta vet jag ej om de ny uppsätter och det kräver ju även detta att Teila är inblandade och det gissar jag att de vägrar av flera anledningar. Den största är att det med BF tekniken inte går varken med ISDN duo (vilket oxå fasas ut) eller ADSL. Och då ADSL försvinner så dör ju även tanken på att dela denna.
 
Japp men de flesta hushåll har två par in. Har de bara ett abb så finns det ju ett par ledigt att beställa ett abb till på. iom att det redan finns all kabel så vet i tusan hur telia gör med avgifter.

Om sen den grannen råkar ha en väldigt lång skarvkabel i sitt utag och råkar glömma den telefonen hos sin granne så är ju det tråkigt, eller hur?
 
Faktisk kostnad my ass, det är cirka 150 meter rak förläggning i ett dike fram till teleplinten, halva sträckan var redan gjord (och betald) eftersom telecom-gubbarna åkte snålskjuts på de som grävde ner elkabeln. Resten av sträckan skötte de själva, så nu ligger telekabeln i vädret vid teleplinten och vid våran tomtgräns. Detta har skett utan beställning av oss, så för att flytta vårat abbonemang och koppla in i huset skulle 80 000:- då vara en faktisk kostnad... tror inte det, bara den äckligt jämna summan luktar skit lång väg, och dessutom har flera andra fått samma summa ute på glesbygden med väldigt olika förutsättningar, skall de nu ta betalt för sina "faktiska" de baske mig specificera kostnaderna och redovisa dem. Enligt mina egna forskningar handlar det snarare om cirka 15.000:- för grävning plus meterkostnaden för telekabeln :(
 
T
Om kabeln redan finns vid teleplinten (telestolpe eller teleskåp) och sen sticker upp vid er tomtgräns, behövs ju inget grävjobb från Telias sida, säg åt dom att du tar hand om ledningen på din mark själv, säg att "överlämningspunkten" är vid din tomtgräns och se vad priset blir och upplys 2 ggr att kabel redan finns draget hela sträckan, och att du SJÄLV ska förlägga kabeln på din mark och att du sätter en skarvpunkt vid tomtgräns, vad blir ditt pris då ?.

Version 2: Om grannen har färdig 2 pars kabel till plint och bara använder 1, sätt ett jack hos honom och köp trådlös Siemens DECT med 4 trådlösa lurar och om så behövs sätta en liten "repeater" för 800:- hos er, då har ni "fast" tele och kan dessutom ringa mellan dom 4 trådlösa DECT-lurarna.

Telia ska fanimej inte komma undan med 80.000:- !
 
Idag kom offerten till oss från Telia...

120 000 kr ska de ha i vårt fall. Helt hopplöst.

Rättscirkusen som TN-Funkis nämnde, hur lång tid kan den ta? Ett år? Två? Med överklaganden och jag vet inte vad...?

Vårt alternativ nu är Telias gsm-lösning, där man får ett nummer precis som vanligt, och ringer via gsm-till det fasta nätet. ca 3 000 kr för en sån installation. Går ej att surfa med (40 kBit, det är inte surfhastighet, det är digital fickparkering).


Är det någon här som vet om GothNet (företag med fiberkabelnät i området) tagit sig an enstaka hushåll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.