Om man bor i radhus/kedjehus och det rasar snö från hustaket ner på grannens garage så skada uppstår, vad säger lagen då? Är det en försäkringsfråga eller är husägaren skyldig att ha skottat bort snön från hustaket, trots att enda sättet hade varit att beträda grannens garagetak för att göra det?

Tacksam för hjälp.
 
Nu har jag inte 100 koll men jag tror nog man som fastighetsägare har skyldighet att ens snö inte rasar och skadar andra eller andras egendom.
 
Tvivlar på det. Om man har ett garage i tomtgräns så får man nog se till att takonstruktionen tål att det kommer ned snöras.

I normalfallet gäller att man skall kunna ta hand om snö och smältvatten på sin egen tomt. Därför får man normalt inte bygga vare sig garage eller bostadshus direkt vid tomtgränsen.

Men om man har kedjehus så ligger det ju i sakens natur att husen är byggda så att ev. snöras måste hamna på grannfastigheten. Och det är lite förutsättningen för att kunna bygga kedjehus. Då verkar det logiskt att de byggnadsdelar på mitt hus som hamnar lägre än grannens tak skall vara konstruerade för att klara det läget.
 
hempularen skrev:
Tvivlar på det. Om man har ett garage i tomtgräns så får man nog se till att takonstruktionen tål att det kommer ned snöras.

I normalfallet gäller att man skall kunna ta hand om snö och smältvatten på sin egen tomt. Därför får man normalt inte bygga vare sig garage eller bostadshus direkt vid tomtgränsen.

Men om man har kedjehus så ligger det ju i sakens natur att husen är byggda så att ev. snöras måste hamna på grannfastigheten. Och det är lite förutsättningen för att kunna bygga kedjehus. Då verkar det logiskt att de byggnadsdelar på mitt hus som hamnar lägre än grannens tak skall vara konstruerade för att klara det läget.
Det var lite det jag funderade över. Jag förstår att det är en tolkningsfråga. Skulle jag skotta den sidan av taket så hamnar ju all snö på hennes garagetak oavsett. Vet inte om försäkringsbolaget eller kommunen är någon man ska rådfråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.