Status
Tråden går ej att kommentera.
kan nån hjälpa mig räkna ut?

och vad är rimligt pris för jorden samt ditforsling?
 
45 m3

1 m3 räcker till 10 m2 om lagret är 0.1m tjockt

/ATW
 
ok, tack!
hur många ton är 45 kubikmeter??
 
och så lägg på några m3 till. Jorden packas när du lägger ut den och det kommer att sjunka lite så jag skulle rekommendera 50-55 någonstans
 
Priset beror mycket på dels kvaliten och dels hur lång transport det blir och framkomlighet mm men grovt skattat kke 3-400kr/m3
 
Ett jordlager som är packat till en färdig tjocklek av 10 cm är 15-20 cm tjockt innan det packats. Det beror lite på jordens beskaffenhet. Jag råder dig att antingen trampa ytan riktigt ordentligt när du anlägger den, eller låta eventuell grävmaskin packa med skopan.

450*0,15=67,5.
 
Nej nej inte packa med ngn grävmaskin, det är viktigt att grävmaskinen inte ens kör på jorden då den blir alldeles för packad och den dör.
Det är tom viktigt att den inte tippas i för stora högar , över 3m så blir det för packat av dess egenvikt.

Detta gäller då topplagret som ska vara 5-10cm, uder detta skall det vara packat och stabilt
 
De gräsmattor jag har gjort är det inget fel på idag i alla fall. Det daltas för mycket med gräsmattor. Det är ingen vetenskap att anlägga en gräsmatta.
 
Tossegubbe skrev:
Nej nej inte packa med ngn grävmaskin, det är viktigt att grävmaskinen inte ens kör på jorden då den blir alldeles för packad och den dör.
Det är tom viktigt att den inte tippas i för stora högar , över 3m så blir det för packat av dess egenvikt.

Detta gäller då topplagret som ska vara 5-10cm, uder detta skall det vara packat och stabilt
du verkar ju ta detta på dödsallvar, o du verkar rolig, jobbar du med detta eller är du en förståsigpåare?
 
"Visa alla inlägg skrivna av -nn-"...

finns en funktion som heter

Jag brukar använda den funktionen när jag har fått information som är av viktig art, för att inte riskera att kopiera någon annans misstag.
 
Hahaha tja dödsallvar vet jag inte men jo har pysslat en del med anläggning av grönytor mm men skulle inte kalla mig expert på ngt sätt men har däremot fått dessa instruktioner av yrkesmän och sk experter på området.
Tycker det vore tråkigt om det blir fel för ngn i onödan bara om man kan undvika det.

Fast det där med matjord verkar vara en hel vetenskap för "proffsen" går faktiskt med provrör och mätinstrument oc pillar i högarna och mäter en massa saker som jag inte har en aning om (näringsämnen och liknande) och sedan beställer dom X antal kg kalk, natrium och sand osv som skall tillsättas och blandas för att jorden ska funka tydligen.
Över min kunskapsnivå helt klart som sagt men dom ger iaf stränga förhållningsregler när det gäller hantering och utläggning mm.


gb79 skrev:
du verkar ju ta detta på dödsallvar, o du verkar rolig, jobbar du med detta eller är du en förståsigpåare?
 
C
När vi har anlagt nån gräsmatta här hemma (på befintlig jord då, typ där det har stått buskar eller liknande) har vi 1. krattat ut jorden. 2. sått gräsfrön. 3. gödslat med typ blåkorn. 4. vattnat.

Och det har funkat.
Varje gång.
 
Jo det är det säkraste sättet att lyckas bra på, befintligt fungerande underlag och handutkrattning.
Betydligt känsligare på stora ytor (läs golfbana) och med nytt underlag av tex lera eller sten.

cheetah1 skrev:
När vi har anlagt nån gräsmatta här hemma (på befintlig jord då, typ där det har stått buskar eller liknande) har vi 1. krattat ut jorden. 2. sått gräsfrön. 3. gödslat med typ blåkorn. 4. vattnat.

Och det har funkat.
Varje gång.
 
Jag har gjort många ytor på flera tusen m2 vardera. Både som anläggare och som maskinförare. Oftast är jobben prissatta i förväg, vilket ger att jobbet skall gå så fort som möjligt och med så billigt material som möjligt.

Det billigaste sättet att höja en befintlig gräsmatta är att lägga lerrika schaktmassor till fem cm under färdig yta. Packa leran riktigt ordentligt med grävmaskinen och vara noga med att få en slät hård yta. Lägga jorden för högt. Packa ordentligt med grävmaskinen. Planera ner den till några centimeter för högt med planerskopa. Vara noga med att få en slät och hård yta. Med det mesta inom anläggning gäller den enkla tumregeln "Ser det bra ut så håller det också bra"

På detta vis har man fått en yta som går att gå på utan att det blir djupa fotspår. Det skall gå så fort som möjligt att så ytan utan att anläggarna skall behöva använda halva tiden till att kratta igen sina spår. Ytan blir snabbt körbar för daglönarna som kör gräsklippare och alltid har för bråttom att köra hjulspår i nysådda gräsmattor. Nästa säsong kan man köra entreprenadfordon på ytan utan att göra märken, i det fall man måste komma tillbaka och gräva ner en kabel.
Packar man inte ytan ordentligt när man anlägger den så blir den ful och man måste komma tillbaka och göra om på egen bekostnad. Inte aktuellt.

Scaktmassorna som används är det första bästa som är billigast att få till platsen. Det kan ligga gamla bildelar och fotbollsstora stenar i, parat med tomflaskor och bitar av avloppsrör. Gratis är alltid gott. Många åkerier är glada att tippa schaktmassor gratis, för att sedan ta ut tippavgifter av sina kunder.
Matjorden är det lite noggrannare med. Den skall vara lättkrattad för anläggarna. Det spelar ingen roll hur hög myllhalt den har. Är den inte lättkrattad skriker anläggarna i högan sky och beställer från en annan jordtillverkare.

Det dyraste som finns är timpenning. Det skall gå så fort som möjligt. Att hålla på och välja jord efter näringshalt och liknande tar tid. Alltså händer det inte.
Att lägga fem cm lera och fem cm jord är billigare än att lägga tio cm jord.

Ja, ni hör väl vartåt det lutar? Det handlar bara om kosing.
Jag skriver inte detta för att trampa någon på tårna, utan för att visa hur det går till på proffessionell nivå.

Och det har funkat.
Varje gång.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.