Jag funderar på att bygga ett fräsbord till min överhandsfräs - är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Mitt:

En bit formplywood med ett hål mitt i. Lite skruvar som håller fast överhandsfräsen. Det hela läggs på en ram med ben. Att ha skivan lös från benen är väldigt bra då man ska ta loss och sätta fast fräsen.

Protte
 
Fräsbord, både hemmagjorda och köpebord är en hel vetenskap. Från en skiva med fräsen igenom som du skriver, till gjutjärnsbord med digitala mätinstrument och liftar med fjärrkontroll, typ.

Men det är en bra början med lite formplyfa, så tunn som möjligt, iaf. runt fräsen och sen ett ramverk som stagar så bra det går runt så inte skivan säckar. Gärna ett gångjärn på ramen om man vill. Då sitter det fast, men det går att låsa skivan i uppläget.

Många trådar här har behandlat detta, bl.a. denna: www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19556-fraesbord.html
 
När man har kört med fräsbord en tid tröttnar man förstås på att stå och trycka upp fräsen med händerna, även om man har plockat ut fjädrarna ur pelarna. Då börjar man fundera på något åt det här hållet. Vill dock tillägga att det enklaste nybörjarbordet har fast skiva, därav upptryckandet, och det slipper man med lös skiva eller gångjärn, eller åtminstone att lyfta fräsens vikt mot fjädrarna.

Här är en tråd om liftarna: http://www.byggahus.se/forum/verkty...med-hemmabyggd-lift.html?highlight=fr%E4sbord
 
Hur gick det Zaremba? Fick du nån ledning av trådarna? Glömde fråga hur du tänkte när du frågade om detta, men hur mycket jobb och pengar vill du lägga ner på det?
 
Hej
Lyckades ganska väl med att finna en lösning genom att försänka fräsen i en PDFskiva och sedan bygga ett anslag av spånskiva som jag hade över. Jag tillverkade även en liten huv som jag limmade på anslaget så att jag kan koppla anslaget till min spånsug. Själva fräsen, som är en Festool, har två metallstavar som tillbehör i standardutförandet som jag kunde skjuta in i två förborrade träskenor som jag limmat fast på under sidan av PDF skivan. Det hela kostade inte många kronor och funkar perfekt trots sin enkelhet. Om någon är intresserad så kan jag nog fixa fram några bilder på bordet.

Zaremba
 
Zaremba, om vi ber dig lägga upp bilder-.-.-. tar det då typ 6månader innan dom finns för beskådande??

Tänker på svarstiden på ditt inlägg:rolleyes:

Men JA,bilder tycker vi om.... video uppskattas åxå
 
Att slå rekordet 6 månader ska väl inte vara så svårt att slå. Video blir svårare eftersom grabben har lagt beslag på den för tillfället.

Zaremba :cool:
 
P
Nu har du ju slagit rekordet 6 månader med råge :p Har du hunnit ta några bilder som kan inspirera mig?
 
Det finns all värlens teknik att höja och sänka en fräs med..men jag hittade ett förslag på nätet som verkade fungera alldeles utmärkt, även som budgetvariant! En gammal domkraft (saxtyp) från tex en gammal saab 99:a...en sådan man vevar upp!
Har funderat o jag ser ingen anledning till att man inte skulle kunna få det att fungera.
Den är stark! Så även om fjädrarna sitter kvar i fräsen så borde det fungera utmärkt.
Den långa (lösa) veven borde man lätt kunna omvandla till ett svänghjul med vev...om man bara har någon med någorlunda kunskaper i metall och svetsteknik.
 
PDF-skivor? Ladda ner Adobe Acrobat Router eller har jag missat något?

/Woodchuck
 
Jag byggde mitt fräsbord väldigt enkelt, borrade och försänkte 4 hål, körde upp ett 35mm hål med en hålsåg, och jackade lite med bågfilen.. inte vackert, men jag blev nöjd och det funkar utmärkt att tillverka lister :)

Behöver jag fräsa något stort så tar jag bara bort klyvkniven och sänker ner klingan i bordet och vipps så har jag ett stort fräsbord :)

SDC14216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SDC14217.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SDC14218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Följde det med 2 anhåll till sågen?
 
Ser ut som den Biltema såg jag har och där var det bara ett anhåll. Jag har dock ett tredje "sidobord" bakom klingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.