Hej,

har precis köpt en tomt med fantastiskt läge invid en sjö. Tomten har formen av en tårtbit, med en smal väg i "rundningen" och sluttar ca 10-12m från tomtens högsta punkt ned till vägen. På andra sidan vägen ligger en sjö ca 50-60 m bort, med utsikt mot sjön åt norr och nordöst. Utsikt mot sjön skulle funnits även mot nordväst om inte en hel del höga träd skymde. Under vintern, när träden inte bär löv är utsikten mot sjön fantastisk åt alla håll. Tomten har berg i dagen och endel gamla fina ekar.

Funderar nu på vad jag ska bygga:
i) för att ta till vara den fina utsikten norrut både innifrån huset och från eventuella uteplatser och terrasser
ii) samtidigt få ett ljust o fint hus, dvs inte bara fönster mot norr
iii) önskar ett modernt boende med högt i tak
iv) detaljplan tillåter 300 kvm byggyta i 2 plan med byggnadshöjd 6.5m. 180-200 kvm kommer vara fullt tillräckligt för oss.

Hur ska jag tänka här vad gäller placering av huset för att få optimalt med ljus?

Bygga så högt som möjligt för att få mer av utsikten mot sjön?

Bifogar ett par bilder som illustrerar hur tomten ser ut, med en liten kladd på en idé till hus jag skissat på ett par kvällar som amatörarkitekt. Infarten till tomten kan antingen ske söderifrån som inritat, eller norrifrån.

Tacksam för alla bra idéer och förslag! :)
 
  • huskladd1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huskladd2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta kanske inspirerar -
http://www.housedesignnews.com/home...son-clements-burrows-architects-in-australia/

Detta hus andra våning "svävar" ut från en relativt liten grund. Därför lämnar byggnaden den vackra naturtomten ganska orörd. På samma tema kan man jobba med plintar, som bär upp själva huset uppe på ett stort däck. Tomtens slänt tar man ut med trappor och terrasser under däcket. Trädgårdens högst belägna del hamnar på husets golvplan. Exemplet nedan är en aning "klunsigt". Det går att bygga mer slankt och elegant, men jag hoppas du förstår hur jag menar.

http://obviousmag.org/en/archives/2008/08/massaro_house_frank_lloyd_wrights_posthumous_work.html

Har jag uppfattat saken rätt har du sjön i norr och fina berg i dagen mot tomtens sydligaste och högsta del. Det mest behagliga dagsljus du kan skänka ett rum hämtar du från norr. Inget kan därför vara mer naturligt än att öppna huset maximalt åt tomtens vackraste utsikt. I övriga väderstreck kan man hålla ljusinsläppet mera sparsamt.
 
fina förutsättningar för ett spännande hus. Det kan vara svårt att på ett smidigt sätt placera ett "vanligt" hus, kataloghus på denna tomt..

Jag skulle föreslå ett tvåplanshus med ett relativt litet "fotavtryck". kanske runt 100 m2 och på ungefär den plats du skissat, som jag uppfattar som en lokal "platå" strax nedanför högsta punkten.

se dessa exempel mer som byggnadsvolymer..!

http://www.arkitekthus.se/_husbilder/suterrang-Gert-Wingard/GW-suterang-41.jpg

http://cientodiez.cl/revistas/vol05/bmp/rivo.jpg

mvh / h
 
Tack för spännande inspiration Billy och Hurk!
Det stämmer bra att den högsta punkten ligger rakt i söder, så huset skulle kunna placeras straxt vid sidan av bergsknallen.

Jag har funderat lite mer och måste säga att jag speciellt gillar idén med att ställa huset på plintar så att det kan få följa tomtens slänt på ett lite mjukare sätt.

Ser ni några problem att bygga i flera etage och 2 våningar då konstruktionen vilar just på pålar?

Har speciellt blivit inspirerad av detta:
http://www.housedesignnews.com/home-design-ideas/franke-mirzian-house-by-mafco-house-in-canada/

Tomten på bilden påminner lite om den jag har, med flera stora ädelträn utspridda, de har jag gärna kvar.

Jag ska rita lite till, sen är det kanske läge på att ta in en arkitekt för finliret.

mvh,
R
 
Flera etage med plintar? Finns i princip inga som helst hinder. Men jag tror att din tomt gör sig bäst om man undviker fler trappor än vad man behöver för att UTOMHUS föbinda bergknallens högsta topp med bryggan vid stranden.

Bifogar en principskiss på ett atriumhus på plintar, där atriet blir trädgårdens knutpunkt. Takterrasser är egentligen riskkonstruktioner, men visst är det frestande... :)
 
  • ramini01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande! Tack!

Jag har också tänkt lite på hur koppla ihop huset med bergsknallen på tomten.

Jag ser inte riktigt hur du tänkt med atriet, men det är en kul idé. Menar du glas ut mot trädgården?


Takterass skulle jag såklart också önska mig, men risken måste som sagt övervägas, även kostnaden. Kanske en bättre idé är en terass förankrad i väggen resp plintar eller i vinkel mot fasaden. Får kanske tänka på det senare när principerna har satt sig lite.
 
"Atriumet" tänkte jag mig bara som en genombrytning i ett soldäck mellan huset och bergknallen. Inget glas. Och med bara marken som golv och med himlen eller kanske något befintligt träd som tak.

Om tomten har formen av en tårtbit tänker jag mig husets form som en uppochnedvänd tårtbit, enligt bifogade skiss. I husets "atrium" knyts allt samman. Hit kommer man upp från carporten under huset. Här intill entédörren knyts vägen till bryggan samman med vägen till berget.

Soldäcket och balkongerna blir snyggast och billigast att utföra om du integrerar dem i den totala konstruktionen.

Du bör på ett tidigt stadium ta in en duglig landskapsarkitekt, så att huset snarast får rätta sig efter trädgården istället för tvärtom.
 
  • ramini02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ramini03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
och även denna länk

http://www.pinchouse.com/

sök under bildgalleri, leta sedan efter Pacificmodellen.

Skulle tro att över resp undervåning fungerar som två moduler som kan förskjutas efter önskemål.
 
Tack Billy,
jag gillar din idé med ett utomhusatrium och trädäck. Man kan försöka stuva om lite för att få utsikt rakt genom huset och mot sjön när man sitter på trädäcket, alternativt låta det krypa runt huset. Ska ta mig en funderare.
Bifogar tomtkarta med pilar som indikerar utsikten samt ett förslag till infart (i rött). Det befintliga lilla huset skall bort.

Fabrikör Stava,
tack för inspiration! Kikade runt på Wåhlin Arkitekter och hittade Villa Blåmesen som jag tyckte om. En variant av den skulle nog passa mig tomt!

R
 
  • tomt utsikt infart2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomten ligger tydligen inom detaljplanelagt område. Hur många meter och hur många våningar högt får man bygga? Vilka andra planbestämmelser gäller? Och hur många meter långa är tomtens gränser mot sydväst och sydost?
 
Hej BB,

enl. detaljplan får jag bygga 300 kvm byggyta, byggnadshöjd 6.5m och totalhöjd 8m. 2 plan.

Gränsen mot SO är 55m och SV 47m.
Prickmarken i den böjen är ca 10m och i SV 6m.
 
Då var tomten lite mindre än jag fick intrycket av från början. Men bifogad modell bör funka ändå. Boyta 132 kvm. Måste poängera att du säkert inte hittar hem på första försöket eftersom du ska ta hänsyn till både befintliga karaktärsträd och en mycket knepig berggrund.
 
  • ramini00B.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ramini00C.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ramini00A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Imponerande!
Jag gillar skarpt idén med trädäcket som binder samman trädgården och bergsknallen med huset, och uppgången mitt i.

Om jag har förstått dig rätt så tänker du att fasaden nedifrån ser ut lite i stil med min bifogade skiss (om man tänker sig att huset står på plintar, förutom garagedelen)?

Behöver ta en titt på i vilken vinkel huset egentligen borde stå för att få ut mest av utsikten. Spontant kan en L-form eller h-form eventuellt vara bättre.

Du har rätt, man får nog rita flera gånger innan det blir bra.
 
  • BB_skiss_fasad_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, ungefär som skiss. Men med mindre dominerande plintar och en aning annorlunda framtoning av fasaden. Jag föreslår också att du begränsar dig till bara en carport. Garage på hörnet blir för klumpigt, och förtar känslan att byggnaden svävar över orörd mark.

Jag slopade vinkel först och främst att jag plötsligt insåg hur liten tomten egentligen är. Varje vinkel fördyrar. I ditt fall försvårar den också dramatiskt möjligheten att passa in byggnaden på tomten. I fortsatt ritjobb är mitt tips, alltså, att du 1. utgår slaviskt från tomtens egna förutsättningar och 2. jobbar med enklast tänkbara geometriska former.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.