Vi fick en offert från telia nu på att ansluta till fiber för vår nybyggda villa. Det är tydligen telia som har lagt fiber i området som är under uppbyggnad.

Kostnad: 20.000 kr.

Det är ju fan horribelt. Telia måste vara det SÄMSTA som finns i landet. Finns det inga alternativ?
 
Antagligen inte. Sedan vet jag inte om jag tycker det är så horribelt. Särskilt inte med tanke på att man får en fiber. (Sedan så är det ju så att man blir gråtfärdig när man tänker på att man dessutom blir låst till Telia som leverantör, det är ta mig f-n horribelt, men att man inte har fler öppna stadsnät det är en lite annan fråga.)

Det är ungefär vad det kostar. Gothnet tar ung. 15k för installation i samband med fjärrvärme (även om vi fick det gratis...) Jag vet inte vad de som byggt själva landar på i slutänden, men jag skulle bli förvånad om det slutade mycket billigare än så.
 
Håller på att bygga hus i Örebro och i vårt område är det Stadsnät (Open Net) som gäller. De ska ha 26 tkr för inkoppling så 20 tkr låter ju billigt! :S

Hörde dock av en kompis där hans gata bildade en samfällighetsförening, drog in telias fiber och fick det gratis mot att de band sig till Telia i 10 år. Kanske ett alternativ?
 
Blir lite nyfiken eftersom du förkastar telias offert och hävdar att de är sämst i landet. Jag undrar vad du grundar det på? Om du VET att det är dyrt så borde du ju känna till alternativen???

Personligen tycker jag det låter kanonbilligt för en anslutning till Telias fiber LAN. Brukar ju vara så att man får vad man betalar för och ska man ha fiber och en bra tjänsteleverantör så kostar det några kronor. Kan man istället tänka sig att dela på bandbredden med var och varannan så går det ju bra att köra fiberlöst så att säga...

Annars är det ju bara att som Ponsiloma nämner ovan att bilda en egen förening och dra ihop alla grannarna och göra mycket av arbetet själva då kanske ni kan komma ner i pris mot en annan leverantör eller binda er länge till Telia och pruta lite på priset, men då får man ju inte vara rädd att jobba gratis i många timmar i samfälligheten... Är ju bara en prioriteringsfråga.
 
ANDHOL skrev:
Blir lite nyfiken eftersom du förkastar telias offert och hävdar att de är sämst i landet. Jag undrar vad du grundar det på? Om du VET att det är dyrt så borde du ju känna till alternativen???

Personligen tycker jag det låter kanonbilligt för en anslutning till Telias fiber LAN. Brukar ju vara så att man får vad man betalar för och ska man ha fiber och en bra tjänsteleverantör så kostar det några kronor. Kan man istället tänka sig att dela på bandbredden med var och varannan så går det ju bra att köra fiberlöst så att säga...

Annars är det ju bara att som Ponsiloma nämner ovan att bilda en egen förening och dra ihop alla grannarna och göra mycket av arbetet själva då kanske ni kan komma ner i pris mot en annan leverantör eller binda er länge till Telia och pruta lite på priset, men då får man ju inte vara rädd att jobba gratis i många timmar i samfälligheten... Är ju bara en prioriteringsfråga.
Jag grundar det enbart på att det lät dyrt i mina öron + att telia alltid sockrar sina priser något ofantligt.
 
Många stadsnät ligger i den storleksordningen för en så god ekonomisk balans som möjligt. Har lyssnat på otaliga föredrag hos Svenska Stadsnätsföreningen. Hur man än vänder och vrider på det så skall den faktiska anläggningskostnaden betalas, antingen genom låg anslutningsavgift och högre löpande kostnader eller tvärtom. Personligen föredrar jag det förstnämnda, men det är en annan femma.

Om du inte har någon bindningstid på din anslutning så betala fort som bara den så du får ett bindande avtal!
 
Om man läser TS första inlägg så är det ett ganska kraftigt uttryck "fan horribelt" vid prisbedömning av fibernaslutning och tillhörande infrastruktur.
TS nästa inlägg så grundar sig det horribla att det "lär dyrt".
Det finns en allmän uppfattning om att "Internet" är gratis och ofta inkluderas då även infrastrukturen i det resonemanget. Men det kanske kommer en affärsmodell som tillhandahåller gratis fiber och kostnadstäckning via andra tjänster, men idag finns ingen generell lösning utan det beror väldigt mycket på "var, när och hur".
 
20 kkr är ett helt OK pris och är troligen något mindre än vad det kostar Telia.
 
Vi har Telias fiber indraget till vår villa och det fungerar klockrent...Tv, bredband och tele för en rimlig månadskostnad. Det enda som är dåligt med Telia enligt mig är deras telefonköer på ibland upp till 50 minuters väntetid men och andra sidan behöver man inte ringa dem så ofta:D.

Telia är inte så dyra längre jämfört med andra leverantörer, det var mera så för några år sedan!
 
nyttanvändarnamn skrev:
Telia är inte så dyra längre jämfört med andra leverantörer, det var mera så för några år sedan!
Kanske inte vid installation. Men vi som har öppna stadsnät, och kan välja leverantör av bitpipan, finner (enligt mina ovetenskapliga samtal med mina grannar) att de är dyrare för samma, eller mindre bandbredd/telefoni/TV etc. Dessutom andra nackdelar. (Jag har då aldrig upplevt några 50 minuter till Bahnhof, de få gånger jag har behövt ringa dem). Men visst. De är väl inte flera hundra procent dyrare. Det är inte helt orimligt, bara sämre.
 
Fick betala 20kkr för installation av telias fiber. Kan bara säga att det är grymt stabilt inga problem alls.
 
Om 20k är mycket eller lite går faktiskt inte att säga utifrån informationen i tråden. Jämför man med vad det brukar kosta att fiberansluta en villa i sverige så är det ett helt ok pris.

Handlar det om ett nybyggt område i tätort där nätägaren inte har kostnader för återställning av asfalt etc så är priset antagligen högt.

Att man är låst till en tjänsteleverantör för evig tid är ju knappast en omständighet som talar för Telias prissättning (du betalar utbyggnaden av ett monopolnät), men å andra sidan får man ju iaf fiber.

Om du ger fasen i att acceptera telias erbjudande och istället ber någon annan bygga ett nät i ert område (vilket förstås inte är praktiskt genomförbart givet telias etablering) skulle du antagligen få betala lite lite mer, men du skulle ha ett nät du äger själv eller som iallafall är öppet för fler tjänsteleverantörer än telia.

Betala och se glad ut.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Kanske inte vid installation. Men vi som har öppna stadsnät, och kan välja leverantör av bitpipan, finner (enligt mina ovetenskapliga samtal med mina grannar) att de är dyrare för samma, eller mindre bandbredd/telefoni/TV etc. Dessutom andra nackdelar. (Jag har då aldrig upplevt några 50 minuter till Bahnhof, de få gånger jag har behövt ringa dem). Men visst. De är väl inte flera hundra procent dyrare. Det är inte helt orimligt, bara sämre.
Man får vad man betalar för som alltid. Den dagen problem uppstår så känns Telia tryggt.
Hittills har Telia varit stabilt!
 
MathiasS skrev:
Om du ger fasen i att acceptera telias erbjudande och istället ber någon annan bygga ett nät i ert område (vilket förstås inte är praktiskt genomförbart givet telias etablering) skulle du antagligen få betala lite lite mer, men du skulle ha ett nät du äger själv eller som iallafall är öppet för fler tjänsteleverantörer än telia.

Betala och se glad ut.
Även med ett eget nät finns det begränsningar. Detta nät skall anslutas till yttervärlden och även där är utbudet begränsat. I vårt fall fanns det endast en leverantör som ville ansluta oss: Telia. Att då binda upp sig ett antal år är rimligt speciellt med tanke på att dom lade fiber fram till vår anslutningspunkt och tillhandahåller all switchutrustning.
 
mycke_nu skrev:
Även med ett eget nät finns det begränsningar. Detta nät skall anslutas till yttervärlden och även där är utbudet begränsat. I vårt fall fanns det endast en leverantör som ville ansluta oss: Telia. Att då binda upp sig ett antal år är rimligt speciellt med tanke på att dom lade fiber fram till vår anslutningspunkt och tillhandahåller all switchutrustning.
Visst är det så. Och det var därför jag friskrev med "tätort". Här finns det på de flesta platser flera operatörer och flera knutpunkter att ansluta sig till utan att man behöver gräva 2 mil.

Detta belyser också poängen med mitt inlägg - ingen installation är den andra lik. Här skulle 20k vara ett riktigt bra pris för en fiberanslutning, på en annan plats kan det finnas förutsättningar för ett lägre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.