När jag läser kommenter här så blir jag så förvånad över varför hantverkare såger att de skall göra som ritning och sedan när det inte går inte tar kontakt med beställaren för att förklara problemet och beskriver hur det kan lösas. Nej hantverkaren bara kör på......
 
Ett lyckat projekt kräver en kompetent hantverkare och en kompetent beställare.

En kompetent hantverkare bör köra över en inkompetent beställare.

En beställare med en inkompetent hantverkare bör byta ut hantverkaren.

Problemet är ofta att beställaren förklarar och beställer, men sedan bryr sig int, och återkommer när det färdiga resultatet är ett faktum. Lätt att ändra något då....

Det finns en anledning till att ALLA större projekt som beställas av kompetenta beställare ständigt kryllar av byggkontrollanter och besiktningsmän under hela processen, ÄVEN om det vid beställning finns ett väl så sammansatt förfrågningsunderlag (beskrivningar).

Lär er.
 
Niclas Jonsson skrev:
Ett lyckat projekt kräver en kompetent hantverkare och en kompetent beställare.

En kompetent hantverkare bör köra över en inkompetent beställare.

En beställare med en inkompetent hantverkare bör byta ut hantverkaren.

Problemet är ofta att beställaren förklarar och beställer, men sedan bryr sig int, och återkommer när det färdiga resultatet är ett faktum. Lätt att ändra något då....

Det finns en anledning till att ALLA större projekt som beställas av kompetenta beställare ständigt kryllar av byggkontrollanter och besiktningsmän under hela processen, ÄVEN om det vid beställning finns ett väl så sammansatt förfrågningsunderlag (beskrivningar).

Lär er.
Men, det känns ju inte helt rimligt heller. Om jag som helt vanlig människa utan kunskaper om varken snickeri,plattsättning, vvs osv. regelbundet ska springa och kontrollmäta och granska allting som en hantverkare(som då borde vara utbildad och "proffs" på sitt yrke) gör. Då måste jag ju själv nästan utbilda mig lika mycket och bli lika kunnig för att kunna kontrollera att dom gör rätt.

Har man som i mitt fall ett litet badrum, man pratar igenom och lämnar en ritning på hur det ska se ut, samt en 3d renderad bild av det färdiga badrummet. Ska man inte kunna förvänta sig då att en hantverkare gör jobbet rätt? Vis av detta forum så kontrollerade jag så gott jag kunde, men just detta missade jag eftersom det både stod på ritningen och hantverkaren frågat om jag skulle ha just 15cm som avstånd, strax innan de drog avloppet och satte fast fixturen.

Förstår att det behövs kontrollanter på stora projekt, för som vanligt är det fler kockar blir det värre soppa. Så då måste nån ha koll så det inte blir kommunikationsmissar. Men pratar man med en eller två killar som gör jobbet så ska ju inte det behövas.
 
Är rummet 4kantigt? är det något ytterhörn?
Hur ser det ut på dom andra väggarna?
Kan det vara så att dom misslyckades med uppmätningen för att få det att spåra? (foglinjering eller vad man väljer att kalla det)
Eller är det ett badrum i vinkel, eller med en fast skiljevägg, eller något annat så att det skulle blivit 1cm bitar någonstans?
Har du frågat plattis varför han gjort som han gjort?
 
nino skrev:
Är rummet 4kantigt? är det något ytterhörn?
Hur ser det ut på dom andra väggarna?
Kan det vara så att dom misslyckades med uppmätningen för att få det att spåra? (foglinjering eller vad man väljer att kalla det)
Eller är det ett badrum i vinkel, eller med en fast skiljevägg, eller något annat så att det skulle blivit 1cm bitar någonstans?
Har du frågat plattis varför han gjort som han gjort?
Rummet är fyrkantigt. Ingen väggfog går ihop med någon av golvplattornas fogar.
Förklaringen jag fått är att pga att det är golvfall (väldigt litet sådant vill jag påpeka) går det ej att få fogarna att gå ihop med väggarnas fogar, därför har dom gjort som dom gjort. Jag är övertygad om att orsaken helt enkelt är att dom varit slarviga och stressat för att få allting klart (stressen står dom i så fall själva för, för jag har inte sagt att dom måste få det klart en viss dag).
 
Tossegubbe skrev:
Sedan kan man också ta exemplet när en kund ger en felaktig ritning (vilket är rimligt eftersom dom sällan är yrkesmän) Ska man då göra "fel" enligt ritning eller rätt enligt verkligheten?
Inte direkt ovanligt i byggbranchen att den här typen av jobb görs medans beställaren är borta på semester och ej kontaktbar.
OBS nu säger jag inte att det var fel på TS ritning eller så utan bara att det är vanligt förekommande (mer än hälften av fallen)
Oftast handlar det om detaljer och kosmetiska saker men skulle det vara ngt allvarligt som att ritningen säger tex dubbla fuktspärrar så måste man naturligtvis avbryta och kontrollera.
Fast här har ju plattläggaren varken följt TS ritning/muntliga uppdrag eller gjort det särskilt snyggt..... :rolleyes:
 
Okej, lite balansgång krävs givetvis ang kompetenskraven. Men, faktum kvarstår, ofta måste du som byggherre skaffa dig ganska mycket kunskap för att kunna påverka/få den slutprodukt som du tänkt dig.

Du verkar ha haft otur här, ska inte ta det ifrån dig. Men om du läser detta forum inser du snabbt att du inte är ensam. Den allra bästa vägen att gå är att lära sig själv och ta in lite hjälp när man behöver. Det ställer en del krav på dig, men det finns mycket annat som vi skaffar oss och som vi sedan måste lära oss att sköta om / underhålla.

Bilen, barnen, båten, cykeln...

Svårt att tro att någon föds med kunskap att ta hand om ovanstående. Visst du kan köpa dig fri från att lära dig ta hand om ovanstående, men då

...blir du lurad på verkstäderna
...då får du betala överpris för en punktering

Ska vara lite försiktig i mitt resonemang, men barnen, hur många lämnar över allt ansvar och kompetens för "skötsel" (uppfostran) av sina ungar....

Nä, man får lära sig att ta hand om sina saker om man vill vara säker på att det ska bli som man vill ha det. Annars så får man leva med att det ibland blir efter någon annans huvud.

Ops, nu blev din 2,5 cm felplacerade brunn plötsligt en värdslig sak som du kanske kan leva med...
 
Hej,
Den stora frågan är om det var bestämt från början att det skulle gå fog i fog vägg o golvplattorna!! Var detta bestämt så har dom gjort fel och får lägga om golvet annars tycker jag att dom har lagt in golvet helt OK så att man slipper vassa kanter vid silen. Det slår ju bara på tre cm....HR
 
Jag tycker det börjar bli lite OT här. Jag tackar för alla konstruktiva svar som kanske ger mig mer kött på benen då jag skall förhandla med badrumskillarna. Tycker dock det är ganska konstigt att så många står på plattsättarnas sida och inte på konsumentens. Speciellt då man tar i beaktande priset man betalar för tjänsten. Pris-kvalitet förhållandet borde gå hand i hand men tyvärr bevisades motsatsen med min renovering.

Joakim
 
Det gäller att alltid från början vara tydlig med vad som avtalas. När det gäller bilverkstaden tycker jag att man som kund bör bli uppringd om det behövs reparationer som ligger över säg 10 - 20 % av avtalat pris. Sedan är det viktigt att kunden lämnar ett mobilnummer som han eller hon har bevakning på. Det går således inte bara att stänga av mobilen och på så sätt göra sig oanträffbar. Samma gäller hantverkare som stöter på problem som kräver att någon form av annorlunda lösning än vad som var tänkt från början. Kunden ska då lätt kunna nås per telefon och kunna ge ett beslut som inte fördröjer arbetets gång.

Nu börjar Fuskbyggarna på fyran.
 
Kul för er som får kolla på fuskbyggarna, gumman har kapat TV:n för Greys Anatomy....
 
Hur i fridens namn har detta blivit en tråd som bättre skulle platsa i ngt bilforum? Denna tråd får stängas för min del.
 
Har raderat "bilrep-inläggen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.