Det är varken rätt eller fel, utan bara en fråga om risk.
 
berhja skrev:
"vanlig familj med 50 kkr netto" !!!!! Vad är vanlig familj för dig? Danderyd, Täby och Djursholmsfolk....
Vet du vad normalinkomsen är för en svensk familj ? Ta reda på det!
En normal inkomst för två normalt arbetande människor är ca 50-60 K per månad.
Då är det inte något fancy alls, utan det är t.ex jag och tjejen, jag är egen företagare med 25K i månaden och hon är elektriker med 28K i månaden

Det är inget ovanligt, det är bara en person jag känner som tjänar under 22000 och hon jobbar inom vården.
 
Kullberg skrev:
En normal inkomst för två normalt arbetande människor är ca 50-60 K per månad.
Då är det inte något fancy alls, utan det är t.ex jag och tjejen, jag är egen företagare med 25K i månaden och hon är elektriker med 28K i månaden

Det är inget ovanligt, det är bara en person jag känner som tjänar under 22000 och hon jobbar inom vården.
Fast nu pratar väl du brutto lön (innan skatt) och då är väl inte 50 000kr/mån något man höjer på ögonbryna över men att ha 50 000kr NETTO (efter skatt) per månad är något annat. För att ha 50 000kr netto så ska man väl ha två löner på ca 35 00kr/mån brutto.
 
Kan vi släppa löneexemplet? Ingen har påstått att det är genomsnittslönen, bara att det är en vanlig familj, i det här fallet med en bra inkomst i hushållet.
 
Amortera el. inte ja det är ju en bra fråga men ingen nämner att det bara är 30% avdrag på låneräntan under 100 000 därefter 21 % om man inte kan kvitta den mot kapitalinkomst.
Skatten är ju alltid 30% på kapital inkomst.
Insättningsgarantin gäller om jag har läst det rätt endast för 500 000.
Så det blir nog till att amortera
 
TWX skrev:
Amortera el. inte ja det är ju en bra fråga men ingen nämner att det bara är 30% avdrag på låneräntan under 100 000 därefter 21 % om man inte kan kvitta den mot kapitalinkomst.
Men det krävs ganska höga räntor alt. stora lån innan du får "avdrag på avdraget".

Är ni två i hushållet och har lån på 5.000.000 och betalar en ränta på 4% så får ni alltså 30% avdrag på allt.
Har ni 3 miljoner så krävs en ränta på 6,7% innan ränteavdraget minskas.
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Om man då gick och vann 2 miljoner på lotto - hur skulle man göra ?
1. Man betalar av hela lånet och blir skuldfri samt får en månadsutgift på 2500kr mindre
2. Man sparar pengarna och kan då använda dom till investeringar och sparande.
3. Man lägger upp dom som en stor buffert som i princip innebär att man kan ta upp till 3 års sabbatsår från jobbet, eller starta eget eller liknande.
4. "Två millar !!? Här skall festas - världen här kommer jag" - sen drar man utomlands i två månader på obetald semester/tjänstledigt, kommer hem och köper en ny bil och renoverar upp badrummet med jacuzzi osv /K
Intressant fråga. Kanske vore det läge att betala halva lånet, sticka utomlands ett par månader, komma hem och renovera lite, investera en del i aktier och sen spara ett par hundrigar som buffert. En gyllene svenssonlösning:)
 
Jag skulle köpt ett helt hus kontant...
Och därmed sluppit allt vad lån heter.
 
raveper skrev:
Jag skulle köpt ett helt hus kontant...
Och därmed sluppit allt vad lån heter.
sköntaxeras man inte då? ( eller va det heter...)
 
Nej inte vad jag känner till iaf om man är privatperson.

yllwa skrev:
sköntaxeras man inte då? ( eller va det heter...)
 
yllwa skrev:
sköntaxeras man inte då? ( eller va det heter...)
Det drabbas man av om man inte kan visa varifrån pengarna kommer. Ett hus är svårt att "gömma" i deklarationen. Om skattemyndigheten ser att dina tillgångar har ökat med 2 miljoner utan att du har haft motsvarande inkomster så kommer de att ställa frågor.

/Hasse
 
True men det är knappast ngt problem om man vinner slantarna på lotto eller så, skattat och färdigt ;)

b_hasse skrev:
Det drabbas man av om man inte kan visa varifrån pengarna kommer. Ett hus är svårt att "gömma" i deklarationen. Om skattemyndigheten ser att dina tillgångar har ökat med 2 miljoner utan att du har haft motsvarande inkomster så kommer de att ställa frågor.

/Hasse
 
"Vinstskatt betalas av vinnaren." Den är väl 30%?
 
-MH- skrev:
"Vinstskatt betalas av vinnaren." Den är väl 30%?
Inte på Lotto den är betald och klar.
 
b_hasse skrev:
Det drabbas man av om man inte kan visa varifrån pengarna kommer. Ett hus är svårt att "gömma" i deklarationen. Om skattemyndigheten ser att dina tillgångar har ökat med 2 miljoner utan att du har haft motsvarande inkomster så kommer de att ställa frågor.

/Hasse
Hur ofta händer det att skatteverket hittar en sådan deklaration?

Finns det inte många grill/korv kiosk innehavare som kör bmw´s av lite högre nummerserier, borde inte en sådan persons deklaration trilla fram ur tombolan?

Det finns ju även många små företagare som bara har en kund, kan tex vara någon som jobbar som fastighetsskötare åt enbart en fastighetsägare. H*n har således endast en uppdragsgivare och skulle därmed hanteras som en anställd.

Borde finnas många som inte deklarerar en inkomst som stämmer överens med personens livsstil.

Någon som har personlig erfarenhet av detta?

Har läst att vissa skattemyndigheter kan ta ut en skatt vid Triss vinst (Tex 20 000kr/mån i 20 år). Då vill dom att man skattar på fordran....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.