Har dragit ny stam från badrummet på ovanvåningen ner i källaren där den ska ansluta till gamla stammen. Har ingen avluftning på den nya, då rörmockaren menade att det har du ju på den gamla stammen. Och det har jag ju...Men det känns ändå inte rätt. Toaletten på nedervåningen är fortfarande ansluten till gamla stammen så det är ju inget problem. Men hur fungerar avluftningen när den går som en separat "skorsten" från källaren och ut på taket?

Om man spolar på ett normalt system funkar det väl som så att när vattnet susar ner i röret ska det dras in luft för att undvika att vattnet i vattenlåset sugs med.

Det är svårt att förklara, men jag hoppas att ni fattar...

Kommer jag att få problem???

ac82010110343bc3e.jpg
 
Jag hade ungefär samma förutsättningar som du när jag påbörjade mitt projekt för gäst-wc. Ett 1.5 plans med källare och endast badrum/wc i källaren. Det enda som fanns kopplat ner från övriga huset var köket som ligger rakt ovanför badrummet, i denna änden av stammen fortsätter avluftningen upp genom taket.

Nu bygger jag ett WC på första plan på andra sidan av huset och avloppsstammen kommer bli helt ny nästan i stort sett hela vägen ut ur huset. Jag fick tipset här på forumet att utöka avluftningen. I mitt fall har jag sidovinden rakt ovanför toaletten och jag gjorde så att jag drog upp ett 75mm rör från den nya stammen som jag tänker avsluta med en vacuumventil på vinden.
 
Kan nämna att jag bara gick på vad jag tidigare läst om avluftning bl.a. här på forumet, har inte haft någon rörmokare hemma utan gjort allt själv. Men med tanke på att det var ungefär en dags extra arbete och ett par hundringar i material så tänkte jag att det var lika bra att komplettera med ytterligare en avluftning, inget att förlora för min del.
 
Och så finns ju alltid möjligheten att sätta dit en vacuumventil.
 
Kruxet är att mitt avlopp redan är nedgjutet i golvet. Gamla stammen går ingjuten i väggen. Så jag kan inte ansluta till gamla stammen i dagsläget.
 
Det finns alltid lösningar detta är inte under ett tvättställ om någon undrar, utan under en arbetsbänk i min verkstad med principen är densamma.

225199-Vacum.jpg

Lösningen i första inlägget kommer att ibland ge tomma vattenlås.
Sätt en ventil under tvättstället.

Protte
 
Hur pass tät är en sådan avluftningsventil, om det skulle bli stopp i avloppet? Kommer det att börja rinna ut avloppsvatten under köksbänken då? Jag gissar att det finns en mening med att de bör placeras _över_ högsta vattenytan i systemet...
 
prototypen skrev:
Det finns alltid lösningar detta är inte under ett tvättställ om någon undrar, utan under en arbetsbänk i min verkstad med principen är densamma.

[bild]

Lösningen i första inlägget kommer att ibland ge tomma vattenlås.
Sätt en ventil under tvättstället.

Protte
Låter ju inte bra... Men magkänslan säger mig detsamma. Märkligt att VVS:aren påstod att det inte var något problem. Mitt avlopp till vasken kommer ur väggen på 50cm och ansluter direkt till vattenlpset. Inte direkt plats någon ventil....
 
Nu ska ju normal vacumventilen spärra för såväl luft och vatten som kommer "bakvägen". Vattenlås och golvbrunnar är inte heller "täta" vid ett stopp. En golvbrunn i en källare är ju ett minst lika stort problem vid ett stopp.
 
Ja det ska ju till 2 fel, stopp i avloppet OCH trasig ventil och har man en golvbrunn i badrummet kommer det upp vatten där före det rinner ut genom en trasig ventil.

Jag har en ventil i källaren direkt UNDER toastolen men blir det inte stopp så. Rörmokarn bara skakade åt mina dragningar.

Protte
 
Björn_Nilsson skrev:
Kruxet är att mitt avlopp redan är nedgjutet i golvet. Gamla stammen går ingjuten i väggen. Så jag kan inte ansluta till gamla stammen i dagsläget.
Är det redan draget är det väl bara att hälla i vatten och se om det rinner undan?
 
Mikael_L
Björn_Nilsson skrev:
Har dragit ny stam från badrummet på ovanvåningen ner i källaren där den ska ansluta till gamla stammen. Har ingen avluftning på den nya, då rörmockaren menade att det har du ju på den gamla stammen. Och det har jag ju...Men det känns ändå inte rätt. Toaletten på nedervåningen är fortfarande ansluten till gamla stammen så det är ju inget problem. Men hur fungerar avluftningen när den går som en separat "skorsten" från källaren och ut på taket?

Om man spolar på ett normalt system funkar det väl som så att när vattnet susar ner i röret ska det dras in luft för att undvika att vattnet i vattenlåset sugs med.

Det är svårt att förklara, men jag hoppas att ni fattar...

Kommer jag att få problem???
Jag skulle nog ansträngt mig att ordna en avluftning.
Och absolut inte vågat chansa utan att ha en reservplan B att ta till. Dvs att det åtminstone går att sätta en vakuumventil ifall det skiter sig.
Jag är inte VVS'are men som din skiss ser ut antar jag är typexemplet på när en avluftning behövs (på den nya grenen). Vid spolning kan det bli undertryck som tömmer vattenlåsen "bakom" toastolen. Och där kan ju knappast den befintliga avluftningen göra nytta.

Men jag är nästan noll VVS-kunnig i det stora hela, så givetvis kan jag ha fel. :blushing:
 
Det är det vertikala fallet på den nya stammen som blir ett problem. Det är där som sugeffekten startar, och det är där som avluftningen skall vara.
Om du inte kan gå in med de nya rören horisontellt till den gamla stammen på grund av inmurning osv, kan du kanske ansluta avluftningen till den gamla stammen uppe på vinden? (Bild1)
Om inte detta går är den bästa placeringen av en ventil som på bild 2.
.
 
  • avluftning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avluftning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser är det omöjligt (nåja...) att ansluta till gamla stammen. Det är lika svårt att dra upp någon del av det nya avloppet på vinden, då golvet är gjutet och mattan satt och väggarna är påbörjade. Badrummet är helt färdigt om någon vecka...
Då två VVS-firmor vid tre tillfällen har sagt till mig att inte oroa mig, hoppas jag att den nuvarande hjälper mig om problem uppstår. Vi får väl se om nån vecka. Men det känns som om det kommer att sörpla.

f32010103101P3f3d.jpg

avlopp-35.jpg

avlopp-35.jpg
 
När jag renoverade mitt badrum fick jag också tipset av rörmokaren att sätta ventil i utrymmet under badrummet istället för att dra upp på vind och ut genom taket.
Nu är det så jävla illa att om jag har ventilen sitter på, så rinner det undan riktigt sakta från toastolen.
En annan rörmokare hävdade att man alltid ska ha avluftning ut på taket för att både kunna suga luft och trycka ut överbliven luft vid t.ex. spolning från toaletten.
I mitt fall hoppas jag lösningen kommer när jag byter avlopssbrunn, men vad vet jag... Någon som har några idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.