Tossegubbe skrev:
Hur räknar man ut den optimala placeringen då om man får för sig att införskaffa en sådan pjäs igen till biorummet? *nyfiken*
Det går inte att räkna ut det, eller jo det finns tabeller i manualen men det bästa sättet är att koppla in källan man ska använda, ta fram bilden och optimera bilden på röret. Sedan skruva på linsen och helt enkelt flytta på projektorn tills bilden fyller duken (horisontalt). Där ska den stå/hänga då. :)

Jag vet att LCD/DLP är bra mycket enklare, har haft några sådana men har medvetet valt att köra med denna för hella hobby-aspekten i det. :cool:
 
Ja just det, jag glömde fylla i en bra förklaring till det där med optimal placering. Det fixade sig ju ändå ;)
 
Jodå tabellerna har jag sett men dom anger inte nga millimeterangivelser, dom jag har sett var i bästa fall decimeter.
Trial and error är det jag också gjort när jag monterat sådana här prylar men inte heller då hade jag öga nog att avgöra nga mm när projen monteras 6-8meter från duken så detvar därför jag var nyfiken på om man kunde räkna ut det för att få den där mm.precisionen som gjorde att det ska bli fel för att den sitter på 7348mm från duke istället för 7335mm :p

JorisS skrev:
Det går inte att räkna ut det, eller jo det finns tabeller i manualen men det bästa sättet är att koppla in källan man ska använda, ta fram bilden och optimera bilden på röret. Sedan skruva på linsen och helt enkelt flytta på projektorn tills bilden fyller duken (horisontalt). Där ska den stå/hänga då. :)

Jag vet att LCD/DLP är bra mycket enklare, har haft några sådana men har medvetet valt att köra med denna för hella hobby-aspekten i det. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.