Hej
Vi håller på att bygga nytt hus och fiberkabel kommer blåsas in av telia. Vi är dock inte i behov av att ha stort tv-utbud på alla våra tv-apparater som är förenat med månadskostnader och funderar
därför att sätta upp en antenn på vinden för att kunna ta emot de fria kanalerna.
Elektrikern erbjuder sig att göra detta för 8500 kr och då får vi antenn och det som behövs samt montering men vi tycker känns mkt.

Förberedelser avseende tomrör till antenn ingår i husleveransen.
Är det någon som har någon uppfattning om vad som behövs och vad ett rimligt pris på detta kan vara ?
tack på förhand
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
ja de är en barnlek för er att göra själva, en tv antenn för mellan 400-700 kr kanske, en antennsplitter till 4 uttag eller vad ni behöver o lite kabel så är ni igång.
 
jag sa att det lät dyrt och elektrikern sa då att antennen var av bättre kvalitét därav priset. Han pratade även om förstärkare. Dum fråga från mig som idag har digitalt marknät och inte behövt bekymra mig om detta tidigare...vad är det för sorts antenn jag skall köpa och jag antar att det ändå är värt att satsa en extra tusing och få bättre kvalité än de som går att köpa på jula/biltema/clas O mfl ?
 
8500 räcker till många månaders tv räkningar annars om ni tar det minsta paketet dvs dem fria kanalerna plus någon till.
 
Köp en vanlig antenn på en radioaffär/Clas Ohlson/Jula/Domus/Biltema/whatever, kostar ca 400-800:-
Köp på samma ställe en dekoder som tar in de fria kanalerna, ingen kortläsare behövs, kostar ca 300-500:-
Köp några meter antennkabel, kostar några kronor per meter.

Jag har själv en antenn på vinden, fastsatt med isoleringstejp kring en trästolpe och en billig dekoder från Siemens och det funkar utmärkt.:) Ingen snö på antennen, inga fåglar som skiter på den, och ingen rök från skorstenen som sotar ner den.

Dock är jag inte riktigt nöjd med funktionerna i dekodern så nästa dekoder blir absolut ingen Siemens, men det är en annan diskussion.

Att betala 8500:- verkar vara snudd på ocker. Nu känner jag ju inte till detaljerna i elektrikerns erbjudande, men det lät väldigt dyrt.
 
Redigerat:
Köp dyraste antennen på kjell.com och deras dyraste förstärkare.. Du hamnar ändå på högst 1/3del av priset..
 
detaljerna är näppeligen anmärkningsvärda. 8500 dras kabel, förstärkare och antenn och arbete. ingetting om vad det är för märke el ngt förutom att antennen skulle vara bättre än den man hittar på jula/Clas O

Tack för svaren, detta skall nog gå att lösa på egen hand.
 
ja de fixar du, ja hade bråttom med att köpa antenn så hann inte beställa på nätet, tror ja gav 800 i lokala radiotv affäreren, bra kvalitet enligt dem, och samma fanns på nätet såklart mycket billigare, hängde den i ett snöre på vinden mellan takstolarna o gissa riktning, koppla in den med en f splitter eller vad de kallas o tvn funka perfekt, visst skratta de i tv affärenen o sa att man inte kunde ha antenn på vinden men ja har nästan full signalstyrka. 1000kr i material för dig gissar ja på att de går på.
 
I vårt nybygge så blev det helt enkelt skitfel med allt som hade med tv och viasat att göra. Slutade med at jag bad viasatkillen att åka och göra något annat. Ringde en antennfirma som fixade allt med parabol, vanlig antenn, inställningar av desamma och drog antennkabel och satte uttag i gela huset. Pris 7500 och då vat det klart mer avancerat än vad du beskriver och med material med fästen och olika kopplingsfilter och svitchar.

Fri installation från viasat innebär en parabol på taket och spikad kabel på yttervägg in genom borrat hål. Inte vad jag ville ha i ett nytt hus med redan dragna rör för tv.
 
Jag köpte en Triax Unixantenn, mastförstärkare, nätdel och fyra Triax slututtag av Solar, varmgalvad mast av Storel samt en Télévés fyrvägssplitter från Kjell & co... Inte kostade det mer än ett par-tre tusen.
 
Bor ute på vischan, och ur TV-synpunkt kanske bra, högt och med fri sikt - men jag blev ändå själv lite förvånad över kvaliteten på mottagningen med en inomhusantenn, och att det överhuvudtaget funkade. Jag köpte:
Aktiv inomhusantenn 379 kronor - http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,683000000,684000000,684500000
Dekoder för de fria kanalerna: 279 kronor - http://www.kjell.com/content/templa...item=30509&path=636500000,662500000,665500000
Det kan vara en god idé att kolla täckningen innan, på den här kartan: http://www.teracom.se/?page=5103
 
Det verkar som att det kan bli en hel del pengar över att lägga på annat istället för försörja elektriker. Tack för konkreta tips på antenner som fungerar d^_^b
 
Det var någon här som tidigare i en annan post tipsade om att när du köper antennkabel, köp då en med kraftig kärna. Dvs större diameter än på de "vanliga". Då behöver du ingen antennförstärkare enligt honom. Det kombinerat med en bra antenn bör inte bli så dyrt.
 
olle54 skrev:
Det var någon här som tidigare i en annan post tipsade om att när du köper antennkabel, köp då en med kraftig kärna. Dvs större diameter än på de "vanliga". Då behöver du ingen antennförstärkare enligt honom. Det kombinerat med en bra antenn bör inte bli så dyrt.
Behöver & behöver, allt beror på vad man har för signalstyrka in & vad man får ut efter diverse splitters & uttag. Så det är olika. Men grövre kabel ger mindre dämpning, men det är ingen garanti för att inte behöva antennförstärkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.